Gå til innhold

raid 5 quest

Anbefalte innlegg

skal skaffe en ny hdd for å få litt bedre plass.

har et raid5 oppsett med 3X compaq ultra3scsi disker.hotswap.

er det så enkelt at jeg bare kan "klaske" den nye disken på plass så vil

arrayet "se" den nye disken?

Noen som har opplevd problemer med dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det går ikke. Trenger du mer plass og kjører et RAID5 array så må du fjerne det gamle arrayet og opprette et nytt, det kan ikke utvides.

Eh! Dollar, du må ikke svare så bastant på spørsmål :!:

Det er ikke noe problem å øke et RAID 5 array, men det avhenger selvfølgelig av kontrolleren og hva den støtter. En "billig" PATA/SATA IDE RAID kontroller støtter mest sannsynlig ikke økning av arrayet, men de større (dyrere) SCSI RAID kontrollerne, som er ment for servere støtter ofte disse funksjonene

Jeg har en Compaq server (ML530) som hadde 5x18GB SCSI harddisker i RAID5, jeg installerte en 6. harddisk(hotswap) og arrayet fant den med en gang.

I programvaren til Compaq SmartArray controlleren kunne jeg velge hva jeg skulle gjøre med den nye disken, alt fra å lage et nytt array til å øke et eksisterende.

Jeg økte arrayet, dette tok noen dager da det hadde laveste prioritet og serveren var i full drift hele tiden.

Problemet var når jeg skulle bruke den nye lagringsplassen i Win NT Server.

Da måtte jeg bruke (les kjøpe) PowerQuest VolumeManager som er serverversjonen av PartitionMagic, for å øke selve diskplassen på de ønskede volumene.

Dette gikk helt greit og vi fikk ca. 18GB mer plass på serveren

(men det kostet litt, den nye disken kostet ca. 3 000,- og programvaren kostet 6 000,-, litt surt, men jeg kan jo bruke programvaren når jeg skal øke diskplassen ytterligere (denne serveren har plass til 12 disker))

Arcade

Lenke til kommentar
Da måtte jeg bruke (les kjøpe) PowerQuest VolumeManager som er serverversjonen av PartitionMagic, for å øke selve diskplassen på de ønskede volumene.

Hvor mye kostet det? Og hvor kjøpte du det?

Og var det en Compaq kjøpt identisk disk eller kan man bruke disker som man kjøper andre steder?

Og du har vel ikke modellnavnte på den SmartArray controlleren?

Jeg antar at de kommer i forskjellige utgaver.

Bra post forresten.

Lenke til kommentar

Arcade:

gjelder scsi disker, burde vel vært mere spesifik, sorry.

får vel se å skaffemeg volume man da, er vel ingen vei utenom

ja jat.... identiske compaq disker, dvs den/de nye er 36,4 men det betyr jo ingenting bortsett fra at den ekstra plassen ikke blir utnyttet.

takk til alle for svar:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...