herzeleid Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Man har jo hørt om feminister som blir forbanna om noen holder døren oppe for dem, og om det er tilfelle her ville jeg holdt meg langt borte. En person som er så ideologisk styrt at noe hyggelig og omtenksomt automatisk blir sjåvinistisk er ikke noe å satse på. Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 De fleste er nok feminister, både menn og kvinner. Det er nok dessverre en del som ikke vet hva feminisme egentlig er."Feminisme er et samlebegrep for sosiale, filosofiske og politiske teorier om kvinner og kvinners rettigheter. Feminister jobber for å fremme like rettigheter og muligheter for alle, uavhengig av vedkommendes kjønn eller legning."Feminisme er ikke det samme som den ekstreme Kvinnegruppa Ottar, som det ser ut til at de fleste tror. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 De fleste er nok feminister, både menn og kvinner. Det er nok dessverre en del som ikke vet hva feminisme egentlig er. "Feminisme er et samlebegrep for sosiale, filosofiske og politiske teorier om kvinner og kvinners rettigheter. Feminister jobber for å fremme like rettigheter og muligheter for alle, uavhengig av vedkommendes kjønn eller legning." Feminisme er ikke det samme som den ekstreme Kvinnegruppa Ottar, som det ser ut til at de fleste tror. Det er vell strengt tatt helt avhengig av definisjonen man bruker. Språkrådets definisjon lyder som følger:" feminist m1 person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring". I følge denne artikkelen kaller kun en av fem kvinner seg feminister, og kun fore prosent av menn: http://www.dagbladet.no/2014/03/06/kultur/meninger/hovedkronikk/kronikk/feminisme/32166267/ Så kan man prøve å vri definisjoner så mye man vil for å prøve å får flest mulig inn i definisjonen sin, men faktum er at det store flertallet i Norge vil ha seg frabedt å bli kalt feminister, antagelig fordi de mener definisjonen over stemmer temmlig dårlig med feminismen slik den fremstår i virkeligheten. 1 Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Når de fleste ikke vet hva selve begrepet går utpå, så er det klart få vil identifisere seg med den. Det finnes ekstreme versjoner av feminisme, som med mye annet. Feminisme, i seg selv, handler om likestilling. At menn ikke er bedre enn kvinner, og at kvinner ikke er bedre enn menn. 1 Lenke til kommentar
Bagatrell Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 (endret) Så hvis jeg møter en person på byen, og vedkommende prøver å hilse med håndtrykk. Kan jeg da svare på "samme" måte; Trekk tilbake hånden, jeg er mot håndhilsing. Jeg syns ikke jeg har "rett" til å reagere negativt på at vedkommende prøver å være hyggelig/komme med en gest.Dette ble en liten avsporing. Men jeg hadde nå tatt denne personen i hånden og forklart ved et seinere tidspunkt at jeg ikke liker dette.Edit: Ville jeg ha blitt sett på som "rar" av den personen som ville ta meg i hånden? Antageligvis, fordi han gjør det som en fin ting å gjøre/normalt(?) Endret 29. september 2014 av Bagatrell Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 TS - har du spurt henne om hvorfor hun reagerte slik ? Whit that beeing said - jeg hadde nok bare svar: "Åja - okei da er det siste gang jeg holder den for deg " (med et lurt smil så klart så hun skjønte hva hun faktisk gjorde) Jeg tør nesten vedde på at veldig mange tråder inne her kunne blitt litt annerledes om diverse TS-er faktisk hadde spurt den personen det gjelder noen ganger 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Hold deg langt unna dette kvinnemennesket. 1 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Haha. Jeg tror jeg hadde ledd og tatt det som en spøk. Er du sikker på at hun var seriøs? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Man har jo hørt om feminister som blir forbanna om noen holder døren oppe for dem, og om det er tilfelle her ville jeg holdt meg langt borte. En person som er så ideologisk styrt at noe hyggelig og omtenksomt automatisk blir sjåvinistisk er ikke noe å satse på. Det kan være hun er noe feminist ja. Det er rart, hun er veldig "ikke-feminist" ellers, men ulike ting, som det denne tråden handler om, har gitt meg inntrykket av at hun er det. Og ikke en spesielt god feminist for å si det slik. TS - har du spurt henne om hvorfor hun reagerte slik ? Whit that beeing said - jeg hadde nok bare svar: "Åja - okei da er det siste gang jeg holder den for deg " (med et lurt smil så klart så hun skjønte hva hun faktisk gjorde) Jeg tør nesten vedde på at veldig mange tråder inne her kunne blitt litt annerledes om diverse TS-er faktisk hadde spurt den personen det gjelder noen ganger Ja altså, reaksjonen hennes var vel egentlig "nei hva...ehm..ehh..?" der hun omtrent sto der som et spørsmålstegn. Det var ikke før jeg pent sa "etter deg" hun da gikk ut, og så sa "nei dette liker jeg ikke" om jeg husker rett. Jeg mener jeg spurte kjapt etterpå "hva...hvorfor ikke?" eller noe og fikk det samme svaret.."liker ikke", rimelig kontant. Førsteposten min var vel kanskje litt kort, mtp hendelsesforløpet. Hold deg langt unna dette kvinnemennesket. Desverre kan jeg ikke det. Vi møtes som regel minst hver tredje dag, av grunner jeg ikke har kontroll over, eller vil gå innpå. Haha. Jeg tror jeg hadde ledd og tatt det som en spøk. Er du sikker på at hun var seriøs? Hun var helt, helt seriøs. Sidenote: I utgangspunktet hadde jeg tenkt å i allefall prøve å holde meg unna. Som nevnt tidligere, dette kan bli vanskelig, men har sluttet å initiere til elektronisk kontakt. Men nå er hun begynt å "tilnærme" seg igjen, jeg tolker det flørtende. Faen ikke lett å være mann i 2014. Anonymous poster hash: 857c2...08f Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Kjære forum. Bare kom på en situasjon som oppsto som jeg vil høre deres meninger om. Det har seg slik at jeg og hun (21) var i en flørt for en måned tilbake. Vi skulle gå ut av en bygning sammen, hvor jeg av ren høflighet åpnet døren først og sa "etter deg". Hun bar en ok-tung bag så jeg tenkte dette var helt på sin plass. Men dette hadde hun et stort problem med. Hun sa at "nei dette liker jeg ikke". Nei vel tenkte jeg, og vi fortsatte ut. Uten å lage noe særlig stor sak ut av dette lurer jeg; Hvorfor skulle noe slikt være så farlig? Mann, 20 Anonymous poster hash: 857c2...08f Du var høflig, men kanskje hun hadde satt større pris på om du hadde båret den tunge bagen hennes? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Kjære forum. Bare kom på en situasjon som oppsto som jeg vil høre deres meninger om. Det har seg slik at jeg og hun (21) var i en flørt for en måned tilbake. Vi skulle gå ut av en bygning sammen, hvor jeg av ren høflighet åpnet døren først og sa "etter deg". Hun bar en ok-tung bag så jeg tenkte dette var helt på sin plass. Men dette hadde hun et stort problem med. Hun sa at "nei dette liker jeg ikke". Nei vel tenkte jeg, og vi fortsatte ut. Uten å lage noe særlig stor sak ut av dette lurer jeg; Hvorfor skulle noe slikt være så farlig? Mann, 20 Anonymous poster hash: 857c2...08f Du var høflig, men kanskje hun hadde satt større pris på om du hadde båret den tunge bagen hennes? Mulig, tenkte et halvt sekund på det. Men situasjonen tillot ikke det. Hun holdt liksom på med bagen i mens vi gikk (putta ting oppi, tok ut telefonen etc) Det var ikke sånn at hun slepte den med seg heller. Anonymous poster hash: 857c2...08f Lenke til kommentar
ragge_jz Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 gidde å lage en tråd for det da... Lenke til kommentar
gladogfri Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 syns det blir feil å anklage henne for å vere feminist.. jeg er veldig feminist, og elsker det om en gutt hjelper meg med ting har aldri likt å bære ting, og inrømmer at jeg blir litt snurt viss jeg bærer noe tungt og gutten jeg er med ikke tilbyr seg å hjelpe meg. forstår at mange kan vere uenige i det, men sånn er min smak. og jenta du snakker om har kanskje en annen smak, jeg har gode veninner som er helt fine, som blir irritert viss de blir tilbudt at kjærasten bærer bagen deres o.l. kommer an på smak tenker jeg Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 11. oktober 2014 Del Skrevet 11. oktober 2014 Man er faktisk ikke helt fin hvis man blir irritert hvis noen tilbyr seg å bære noe for deg. Da har man et problem. 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2014 gidde å lage en tråd for det da... Gidde å lage et svar for det da?.. Sånn er det å leve i et demokrati med ytringsfrihet, for da kan jeg det . Skulle du finne det veldig enerverende, kan du jo prøve å bo i Burma, Belarus, Nord-Korea kanskje? syns det blir feil å anklage henne for å vere feminist.. jeg er veldig feminist, og elsker det om en gutt hjelper meg med ting har aldri likt å bære ting, og inrømmer at jeg blir litt snurt viss jeg bærer noe tungt og gutten jeg er med ikke tilbyr seg å hjelpe meg. forstår at mange kan vere uenige i det, men sånn er min smak. og jenta du snakker om har kanskje en annen smak, jeg har gode veninner som er helt fine, som blir *irritert viss de blir tilbudt at kjærasten bærer bagen deres* o.l. kommer an på smak tenker jeg *Det vil jeg kalle en personlighetsforstyrrelse. Og, hva mener du med "veldig feminist" ? Anonymous poster hash: 857c2...08f 1 Lenke til kommentar
gladogfri Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 (endret) gidde å lage en tråd for det da... Gidde å lage et svar for det da?.. Sånn er det å leve i et demokrati med ytringsfrihet, for da kan jeg det . Skulle du finne det veldig enerverende, kan du jo prøve å bo i Burma, Belarus, Nord-Korea kanskje? syns det blir feil å anklage henne for å vere feminist.. jeg er veldig feminist, og elsker det om en gutt hjelper meg med ting har aldri likt å bære ting, og inrømmer at jeg blir litt snurt viss jeg bærer noe tungt og gutten jeg er med ikke tilbyr seg å hjelpe meg. forstår at mange kan vere uenige i det, men sånn er min smak. og jenta du snakker om har kanskje en annen smak, jeg har gode veninner som er helt fine, som blir *irritert viss de blir tilbudt at kjærasten bærer bagen deres* o.l. kommer an på smak tenker jeg *Det vil jeg kalle en personlighetsforstyrrelse. Og, hva mener du med "veldig feminist" ? Anonymous poster hash: 857c2...08f * Okei, da har vi et ganske ulikt syn på hva en personlighetsforstyrrelse er. Med veldig feminist mener jeg at eg jeg er veldig opptatt av kvinner sine rettigheter verden over, og jeg syns det er rart at det virker som om norske kvinner og menn har glemt at selv om vi har kommet langt i Norge er det fortsatt mange kvinner som blir undertrykket i verden, og i Norge også, spesielt med tanke på at det er overraskende mange kvinner i Norge den dag i dag som har opplevd vold i et forhold. Er også veldig opptatt av det skjønnhetspresset som er på kvinner, og menn også for den del. Forstår godt at menn også har behov for å snakke om sine samfunnsutfordringer, men ser ikke det som noen motsetning til feminisme. Kan godt hende vi er uenige i dette også, ikke interessert i noen diskusjon om det, men her har du et svar ;-) Endret 12. oktober 2014 av gladogfri Lenke til kommentar
gladogfri Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Siden tråden kom litt inn på feminisme poster jeg en tale av Emma Watson for de som er interessert. Den forteller fint om feminisme, og at noen liker ordet og andre ikke, men innholdet er like viktig, og hvordan feminisme handler om frihet for både gutter og jenter. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 fortsatt mange kvinner som blir undertrykket i verden, og i Norge også, spesielt med tanke på at det er overraskende mange kvinner i Norge den dag i dag som har opplevd vold i et forhold. Jeg håper at du er klar over at også mange menn utsettes for vold i parforhold. Deres tall er kanskje enda mer overraskende. http://www.nrk.no/rogaland/vold-mot-menn-i-parforhold-1.11748411 1 Lenke til kommentar
gladogfri Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 fortsatt mange kvinner som blir undertrykket i verden, og i Norge også, spesielt med tanke på at det er overraskende mange kvinner i Norge den dag i dag som har opplevd vold i et forhold. Jeg håper at du er klar over at også mange menn utsettes for vold i parforhold. Deres tall er kanskje enda mer overraskende. http://www.nrk.no/rogaland/vold-mot-menn-i-parforhold-1.11748411 Er klar over det ja, og veldig viktig at det også snakkes mer om. Visste derimot ikke at statistikken var så høy, tusen takk for at du delte det. Lenke til kommentar
Tvillingsjel Skrevet 16. oktober 2014 Del Skrevet 16. oktober 2014 Rart å reagere på det. Man kan åpne for hverandre alt etter som når det passer synes jeg. Jeg hadde syntes det var trivelig. For noen år siden sto en gubbe og holdt døren til et senter åpent mens han pratet lenge med noen. Jeg og ei venninne gikk inn, siden han ikke hadde det som umiddelbar hensikt selv. Han ble sint pga fruentimmer som bare gikk inn... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå