Gå til innhold

Startpistol

Hveding

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gått for innkjøp av en startpistol, men er ikke 100% på hvor en slik kan brukes.

Dette er noe av det som står på nettsiden jeg kjøpte det fra:

– Startpistoler går under våpenloven selv om det er 18-års grense. Det betyr at du kun skal skyte på egnede områder som f.eks. en skyteklubb

Med egnede områder, det er vel BARE skytebaner som er egnet for slikt såvidt jeg vet, men mener de at man kan evt skyte der det ikke er folk ? La oss si langt inn i skogen, eller på et fjell der ingen hører det ?
Hehe..

Vet at det kan være lurt å informere politiet om slikt før man begynner å skyte.

Har jeg rett der, eller er det kun låv å skyte med startpistol på skytebaner ?

Mvh Pat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De dreper vel meg også... ?

"Dont know if trolling, or just stupid"

http://www.ba.no/nyheter/article5974745.ece

Politiet:
Det er ikke noe krav om lisens for startpistol, men en kan ikke bruke det på en slik måte at det forstyrrer andre. Når vi får slike beskjeder og det ikke er avklart hva som skje, må vi bevæpne oss.

Så det sier jo at det er lov så lenge man ikke forstyrrer eller skremmer andre, kort sagt.

Langt inn i skogen da :)

Endret av Hveding
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

På egen eiendom, med sikker bakgrunn og med forsvarlig bruk, er det lov å drive med skyting. Det må heller ikke være til sjenanse for andre. Dere kan heller ikke være for mange, tror muligens det er snakk om fire personer. Da går det under organisert trening.

Om dette også gjelder startpistoler er jeg usikker på.

Du bør uansett sjekke opp dette mer nøye, da det bare er skrevet på stående fot.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...