Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen henger ofte

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en selvbygget PC som nå blir tre år. I det siste har den hengt mye. Den kan henge seg mens jeg skriver, som nå. Den er også ofte ganske treg, faller ut av nett osv. Den siste halvtimen har maskinen hengt tre ganger. tidligere i dag måtte maskinen restartes etter at den hang seg skikkelig.

OS er Win 7 med oppdateringer

Jeg sjekket C drive som var stappfull med kun 300MB tilgjengelig plass. Jeg prøvde å frigjøre plass men fikk lite igjen for dette. Så plutselig er det blitt 14Gb ledig. Hele tiden har jeg hatt en Intel SSD på 128GB som C drive.

Er det denne som er blitt sliten og som jeg må bytte eller er det noe annet?

Har store disker som er data disker, og potensiellt kan det være noe med andre komponenter. Såvidt jeg husker ble en eller to disker resirkulert fra tidligere bygg pga jordskjelvet og tsunamien og problemer med tilgang på disker. Ideer?

Jeg ser at 128GB er for lite til C drive. Det er fylt opp med nesten 50GB apps fra windows, av en eller annen grunn. Pluss div programmer.

Bør man evt gå for 256 eller 512 størrelse? (ca da, siden SSD ikke alltid holder seg til samme størrelser som vanlige disker). Eller burde jeg bare ha en rask vanlig "spinne" disk?

ASUS p8Z68-V-PRO GEN3

Intel i7 2600K

16GB DDR3 Corsair minne

Strømforsyning Corsair AX 750 Gold

Endret av Per69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart det der, når man spør andre finner man ut en del på egen hånd også:

Jeg lastet ned og kjøre Intel SSD Toolbox, som jeg aldri hadde hørt om før, og fikk vite at SSDen har good health og 90% av livet foran seg;)

Men Intel SSD Optimizer finner ikke disken, selv etter ekstra restarter. Har jeg gjort noe dumt i Bios tro?

Er SSDen ok, da, slik at dette kanskje er et software problem?

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Hellu!

Jeg bruker en 128GB SSD og har litt over halvparten fylt opp (til betraktning at jeg har noen programmer lagret i SSD'n som programfil). Holder i massevis! :)

Jeg har ikke brukt Intel Toolbox, men regner med det skal være firmware en oppdateringsfunksjon som også vil vise deg hva slags oppdatering som er på SSD'n nå, bare lete deg litt frem.

Ikke bry deg om rare problemer som at optimizeren ikke finner SSD'n din.

Følg denne guiden (du trenger ikke begynne å styre med det i regedit, det er bare for de fisefine).

Det som fyller opp disken din er nok den flotte hibersys og pagefile / Det står i guiden nevnt ovenfor hvordan/. [Det er et lite kjekt program som heter WinDirStat, den vil ta et søk gjennom disken din og kartlegge hvor store filer ligger og hva det i det hele tatt er *anbefaler å sjekke det ut].

Endret av Slemdorull
Lenke til kommentar

De snurrediskene er vel ikke tilfeldigvis WD green disker? hadde et lignende problem selv for noen år siden som var at den hengte seg opp i noen sekunder mens den ventet på at green diskene skulle starte opp igjen å det var med ting som ikke en gang var installert på diskene.

Lenke til kommentar

Flott takk for hjelp.

Xprez: jeg har en WD green disk og to andre snurredisker. Skal fjerne WD disken.

Slemdorull: WinDirStat var egentlig flott. Det ligger 40GB under AppData, et sted Windows ikke vil at man skal røre.

Nå, det som skjer når jeg følger guiden og kjører cmd er at jeg ikke har admin privilegier til å sjekke om TRIM er aktivert. Dette er merkelig siden jeg har admin konto...

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Heisann,

Takk for all hjelp sålangt.

Dessverre ser det ut til at problemet fortsetter, og egentlig øker. PCen liker ikke at jeg setter paging file til 0, så den lager en ny som fyller C hver gang jeg starter PCen. Så går jeg inn og fjerner den igjen. Sånn går no dagan. Neida, bare mens jeg gikk gjennom listen din har maskinen frosset slik at jeg måtte slå den av 4 eller 5 ganger. I tillegg kommer småfrysene. Det er verst før jeg fjerne paging filen.

Uansett, problemet er ikke løst. Flere ideer mottas og utprøves med takk.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Positive nyheter:

Maskinen er blitt utrolig mye raskere.

Jeg slettet Picasa, og fikk litt plass (22GB), men...

Negativt:

... av en eller annen grunn synker plassen med 1GB per dag oppdatert 30/9.

I tillegg går PCen nå inn i en slags halvveis dvale som den ikke kan vekkes fra. Har nok rotet litt mer enn jeg burde.

Vel vel, det er ukedager, så det blir lite gjort med dette før helgen.

Alternativ 1; Finne en fix

Alt 2; kjøpe 500GB C drive og intallere windows 7 på nytt. Lite attraktivt. Ikke veldig lyst til å kjøpe 8 heller siden 9 antakelig kommer om et halvt års tid.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...