Gå til innhold

Business Week mener intel kan knuse AMD

JKJK

Anbefalte innlegg

da ser jeg ikke problemet.

hvorfor fjerner ikke intel amd med en eneste gang ?

så blir de eneherskere på cpu markedet...

hadde de hatt mulighet til å gjøre det så hadde de nok gjort det temmelig svinfort..

intel fjerner ikke amd fordi det er klokest å ikke gjøre det.

Sitat:

På prosessorsiden lever AMD på Intels nåde. De kunne når som helst ha «drept» AMD, men gir dem litt albuerom for å unngå beskyldninger om monopolvirksomhet, hevder Business Week.

Du kan jo sjå kva mange synest om Telenor(Stjelenor).... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk nå at alle Intel sine brikker er betydelig dyrere å lage enn AMDs XP'er. Det eksisterer jo per i dag ingen priskrig. Folk kjøper Intel rett og slett fordi det er Intel. Ikke fordi det er best eller billigst. Intel er en etablert merkevare og de har opparbeidet seg betydelige ressurser og markedsposisjoner over de siste 20 åra med sitt monopol. Det er ikke lett for en liten produsent å bryte inn på det markedet. Og entusiastmarkedet er ikke stort nok til å sørge for at AMD går med overskudd. Det hadde vært utrolig synd om AMD skulle gå konk nå, som de endelig begynner å ta igjen Intel på teknologi og fortrinn. Personlig tror jeg det er Intel som sliter. Profitten deres er på vei ned, mens AMDs underskudd er på bedringens vei, og det er AMD som sitter med de beste prosessorene, mens Intel ikke engang har klart å produsere en final silicon Prescott. Opteron er også et svært viktig kort AMD sitter med. Når folk bytter ut eller kjøper seg nye servere nå kommer flere enn noen gang til å være basert på noe annet enn Intel, som er et stort og økonomisk lønnsomt marked.

Lenke til kommentar

Vanessa: Å produsere en P4 for Intel er mest sannsynlig billigere enn for AMD å produsere en XP (selv om vi snakker om små forkjeller). Det som er helt klart er at en "hammer" koster MYE mer å produsere enn en P4. Ellers økte Intel marginen(og overskuddet) sitt siste kvartal nå og 2003 ser ut til å bli vesentlig bedre enn 2002. Tror du har sett på litt feil tall :)

Prescott final silicon kan hverken du eller jeg vite noe om, men forøvrig *tror* jeg du har rett.

Lenke til kommentar
AMd er på vei opp igjen. de gikk ikke mye med underskudd sist kvartal. og nå som Athlon 64 er sluppet vil vi nok kansjke se ett overskudd.

Dumme formel 1 sponsinga til amd, går nok en del penger der.

Tvile utrolig sterkt på at AMD kommer til å gå i overskudd nå som de har sluppet ut 64 CPUene...de er bare svina dyre, ingen som kjøper dem, ivertfall få!

Lenke til kommentar
AMd er på vei opp igjen. de gikk ikke mye med underskudd sist kvartal. og nå som Athlon 64 er sluppet vil vi nok kansjke se ett overskudd.

Dumme formel 1 sponsinga til amd, går nok en del penger der.

Tvile utrolig sterkt på at AMD kommer til å gå i overskudd nå som de har sluppet ut 64 CPUene...de er bare svina dyre, ingen som kjøper dem, ivertfall få!

er nok mange fra forbrukermarkedet som vil kjøpe hybrid cpu'ene til AMD når microsoft kommer med en 64bits versjon av Win xp. Spes med tanke på at man får en rimelig heftig ytelsesøkning ved å gå fra 32 til 64 bit. Hvis jeg har forstått det riktig, yter disse prosessorene veldig godt i spill, så en hardcore gamer vil nok kanskje gå for en slik.

men det jeg tipper teller mest på lommeboka er vel slike prosjekter som Red Storm.

Dessuten er jo de største prosessorene til intel dyre de også....

Men...

AMD er jo sponsor for diverse, b.la formel 1. Hva om AMD skaffet SEG en sponsor eller 2? :)

Lenke til kommentar
WindJammer:

Det er vel almen kjent at AMD lagde de raskeste og beste 486'ne (som dessverre kom alt for sein på markedet), men de neste to-tre cpu-generasjonene lagde de mye av heller slett kvalitet...hovedproblemet til AMD i P2 og P3-epoken var langt på vei rett og slett dårlige chipsets og hovedkort kombinert med en CPU-design som ikke var helt på høyden. Nå kan en sannelig diskutere logikken i Intels Slot 1-design med cache på eget kretskort osv oxo..men det er egentlig en annen sak. Hele poenget i "sagaen" om AMD og Intel er at AMD fra og med de første Durons og Athlons faktisk presenterte et alternativ hvis ytelse langt på vei var like bra som Intels til en langt lavere pris.

Sakte men sikkert over de siste åra har AMD forbedra både CPU design og chipsetmakerne har laga mer potente plattformer for CPU'ne. Siste generasjon AMD chipsets (nforce2) og CPU's (Tbred og Barton) bærer rett og slett preg av å være "matured", CPU'ne er langt lettere å hanskes med enn tidligere generasjoner som akk O ve så grusomt heite Tbird, og ikke stort bedre Palomino. Bartons og Tbreds tvikler lite varme, yter veldig bra iforhold til pris og har en solid chipsetplatform som yter fullt ut akseptabelt og ikke er belemra med alvorlige bugs.

Er rett og slett ingen logikk lengre i at AMD CPU'er skal være mer ustabile og plagsome enn Intels, såfremst de har pittelitt kjøling, det er langt mer i et system som spiller inn på stabiliteten enn bare CPU, one and only! Sannelig har jeg hatt mine problemer både med AMD-systemer, men det har jeg hatt med Intel også. Jeg kan ikke si jeg per dags dato opplever Intel som et mer stabilt og "sikkert" alternativ enn AMD i den "vanlige" forbukerklassen.

Jeg har en mistanke om at mange av klagemålene mot AMD de siste åra fra stakkars håpefulle med nyinnkjøpt "sjølbygg" skyldes;

1. Ukyndige som ikke veit hvordan de korrekt monterer CPU og heatsink, eller har for dårlig kjøling.

2. Ikke installerer riktige chipsetdrivere, eller dårlige drivere etc.

3. Buggy chipsets.

4. For svak PSU.

(ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen)

Krysser du ut de faktorene der, utraderer du sannsynligvis 70 % av problemene som folk opplever med AMD reint stabilitetsmessig.

---

Om jeg per dags dato skulle bygge en liten privat filserver (ikke gaming etc) med en halv TB or so storage, som skal kjøre 24/7/, samt bli brukt til litt surfing, IRC og denslags smårask, ville et nforce2-basert hk og en Duron 1600, mildt overklokka til 2-2.2 ghz være et soleklart valg. Høgst sansynlig stabilt, kaldt og ikke minst billig med langt bedre ytelse (=kjappere ISO-utpakking) enn en tilsvarende kombo av en Cellie og Intel-basert hk.

Just my five cents worh..

DFN :

Absolutt saklige og gode argumenter fra din side. Jeg er ogsaa klar over at jeg nok har litt forutintatte meninger basert paa tidligere daarlige erfaringer.

Jeg skulle virkelig onske at AMD kom paa rett kjoel og at det du sier om at stabilitetsproblemer etc. er et forlengst tilbakelagt stadium. Jeg onsker helt klart alternativer til Intel - At jeg har hatt (nesten) utelukkende god erfaring med Intel gjennom historien, er ingen garanti for at dette vil fortsette fremover.

Dessuten, er ikke helt heldig med bare en CPU -leverandoer... monopol gagner ingen, ikke engang bedriften som innehar dette monopolet...

Angaaende AMD 486 .. hehe... Jeg kjopte en slik for mange aar siden.. tror det var i -93-94-95 eller noe ... .. hmm. hva het den igjen... AMD DX2/66 tror jeg det var...

Installerte Novell paa den... bortsett fra en og annen uspesifisert kraesj fra tid til annen, gikk systemet helt greit...

Cheers

Lenke til kommentar
Nå ser det jo ut som at de blir å kjøre socet 940 ut 2004 , dette medfører at socket 939 sannsyneligvis blir utsatt og dermed får man ikke kjøre FX med  ureg rambrikker som er betydelig billigere.

Ja ja da ble det kjøpet skrinlagt.

Og hvor står det at socket 939 sannsyneligvis blir utsatt?

Det at 940 skal gå ut neste år, og lenger hvis det er marked for det har mer med at de som oppgraderer til den platformen nå skal ha mulighet til å oppgradere senere. Har du lest noe sted at 939 blir utsatt??

the Story

"ALTHOUGH EARLIER indications from AMD showed it expected to move to a new socket infrastructure, AMD Socket-939, for the AMD Athlon 64 FX family in mid 2004, we believe that this technology may start sampling to infrastructure partners and system integrators as soon as Q1 next year."

Lenke til kommentar
WindJammer:

1. Ukyndige som ikke veit hvordan de korrekt monterer CPU og heatsink, eller har for dårlig kjøling.

2. Ikke installerer riktige chipsetdrivere, eller dårlige drivere etc.

3. Buggy chipsets.

4. For svak PSU.

(ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen)

Krysser du ut de faktorene der, utraderer du sannsynligvis 70 % av problemene som folk opplever med AMD reint stabilitetsmessig.

---

Om jeg per dags dato skulle bygge en liten privat filserver (ikke gaming etc) med en halv TB or so storage, som skal kjøre 24/7/, samt bli brukt til litt surfing, IRC og denslags smårask, ville et nforce2-basert hk og en Duron 1600, mildt overklokka til 2-2.2 ghz være et soleklart valg. Høgst sansynlig stabilt, kaldt og ikke minst billig med langt bedre ytelse (=kjappere ISO-utpakking) enn en tilsvarende kombo av en Cellie og Intel-basert hk.

Punkt1: Har hatt AMD CPUèr som ryker selv med god kjøling. Har aldri funnet grunnen ,men jeg har fått dem på garantien ,men har aldri funnet grunnen og det plager meg.

Punkt2: Sette opp filservern med AMD? Har selv 1.2TB på en Xp2400 og jeg ønsker at jeg ville valgt et 865kort med Pata raid innebygget så jeg kunne ha fått litt skikkelig hdytelse.

Intel er bedre på HDytelse og dermerd er AMD til filservern et ganske dumt valg (har for lite penger til og bytte) Kjører GBlan og da blir 50mbs-60mbs i readspeed for lite.

Rimelig høy CPUbruk også.

Lenke til kommentar

tror nok AMD sin ytelse og stabilitet har økt VELDIG mye etter at de gikk over fra palomini.. min 2400+ har kjørt tønne-stabilt i nesten et år nå med null kræsj så lenge jeg ikke overklokker da ;).

Jeg tror nok også at Pentium kjører stabilt, men jeg mener at jeg sparer et par hundrelapper på å kjøpe AMD, og uansett har jeg jo lyst til å støtte "the underdogs".

hvis AMD forsvinner blir jeg lei meg :gretten:

Lenke til kommentar
Nå ser det jo ut som at de blir å kjøre socet 940 ut 2004 , dette medfører at socket 939 sannsyneligvis blir utsatt og dermed får man ikke kjøre FX med  ureg rambrikker som er betydelig billigere.

Ja ja da ble det kjøpet skrinlagt.

Og hvor står det at socket 939 sannsyneligvis blir utsatt?

Det at 940 skal gå ut neste år, og lenger hvis det er marked for det har mer med at de som oppgraderer til den platformen nå skal ha mulighet til å oppgradere senere. Har du lest noe sted at 939 blir utsatt??

the Story

"ALTHOUGH EARLIER indications from AMD showed it expected to move to a new socket infrastructure, AMD Socket-939, for the AMD Athlon 64 FX family in mid 2004, we believe that this technology may start sampling to infrastructure partners and system integrators as soon as Q1 next year."

Vel siden du siterer mine innlegg så se nå hva jeg skriver,jeg sier at den SANNSYNELIGVIS blir utsatt, har ikke sagt at det står skrevet noen plass, da hadde jeg henvist til dette.

Men jeg betviler at den kommer så snart som den var tiltenkt, ser mer ut som de prøver å få solgt mest mulig av 940 først, en annen ting er at alle disse socetene vil skape en masse forvirring blandt folk og kan føre til at enkelte velger å styre unna amd da de føler at dette blir for komplisert.

Mitt planlagte kjøp er iallefall utsatt til jeg ser at alle brikkene er på plass og at kortprodusentene har sikkelige kort på markede til denne soceten, har sagt det før og kan godt si det igjen, tror nok det blir sommer i Norge før alt er på plass.

Lenke til kommentar

"At den sannsynelig blir utsatt" og den ikke blir "klar før sommern" er en motsigelse :p: Har vel ikke vært nevnt noe annet Q2 i nyere tid.

Hvorfor skulle de ville selge så mye som mulig av socket 940, som er den som er på vei ut versus 939 som blir 'number one' ?

Lenke til kommentar

Vel de har jo anntydet at den skulle komme i januar, og de forlenger levetiden på 940 av en enkelt grunn, nemmelig at alle som nå har satset på dem ikke skal føle seg riktig så lurt som det de egentlig er blitt.

De er jo uten tvil at mange her er blitt "lurt" til å kjøpe et dyrt hk med dertil svindyr ram, så viser det seg at 2 mnd etterpå kunne de fått samme varen til halve prisen.

Lenke til kommentar
hæææ? Hvem har blitt lurt? Og av hvem er de blitt lurt?

Det jeg mener er at de fleste som har innvistert i dette med dyr reg ram og greier sikkert vil føle seg lurt om de da oppdager at det samme systemet egentlig blir sluppet til en langt lavere prie.

Det hadde iallefall jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...