Gå til innhold

Business Week mener intel kan knuse AMD

JKJK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å godta.. :wow: men det er dessverre slik at det til slutt er lønnsomheten som avgjør...

Men så spørs det vel også kanskje hvor mye han journalisten i business week har fått av Intel for å skrive det :lol: sikkert for å få ned aksjen til AMD :lol:

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri likt andre prosessorfabrikanter enn Intel... Etter aa ha jobbet med Drift -og vedlikehold av tusenvis av arbeidsstasjoner og flere titalls servere gjennom en aarrekke, har jeg konkludert med at det som lonner seg i det lange lop, er 'solide' fabrikanter som Asus, Intel, 3Com, Creative...etc.etc...

Jeg har tilfeldigvis eid en god del AMD (og i tidligere aar, Cyrix) opp gjennom aarene, og det eneste godt jeg har aa si om disse, er Prisen. Driftsstabiliteten har dessverre ikke vaert helt i traad med mine forventninger...

Uspesifiserte blaaskjermer, systemheng, 'siruptendenser', applikasjonskraesj... you name it... ting jeg sjelden eller aldri opplever med Intel -maskiner (saafremt jeg ikke har installert noname-hardware i tillegg... eller annen proprietaer hardware..)

Opplevde en gang aa installere noname -Ram paa en maskin, hvorpaa Windows gav meg beskjed om at det var feil paa en viktig fil paa disken, og nektet aa starte opp.

Bort med Ram'en, og vips - maskinen startet opp som normalt.

Bare nevner det, for aa illustrere hvilke type problemer jeg har opplevd med utstyr á la AMD, Cyrix -og andre 'nonames' (i mine oyne) ... Bruttern kjopte AMD mot mine anbefalinger, fordi kompisene hans mente det gav mye mer for pengene...

Joda... han fikk mer Ghz for pengene (en liten haandfull), og deretter ca. 6 maaneder med konstant av -og paainstalleringer av Win98, Win2000 og WinXP - samt en maskin som var det jeg vil kalle 'absolutt upaalitelig'... goy for en gutt paa 17 aa rase rundt paa Lanparties med Counter-Strike -blikk, naar han faktisk ble sittende og desperat forsoke aa faa maskina si til aa virke foer Lanpartiet var over..

Jaja...

Jeg synes ellers det er fint at folk Kjoper AMD og tar seg bryet med disse tingene, ville ikke vaert HELT bra om Intel skulle ha absolutt monopol... prisene dems er allerede litt 'far out'...

Saa la oss haape AMD overlever... vi har jo RISC enda, men den er jo heller ingen konkurrent til Intel...

Cheers

Rob.

Lenke til kommentar

De har et poeng som det ser ut til at store deler av hardware-verdenen ikke har fått med seg. AMD er i store økonomiske vansker. De har tapt penger lenge, og det kan ikke fortsette sånn. At de vant opptil 5% markedsandel fra Intel i 1999-2000 (og er i ferd med å miste noe av den igjen) har hatt absolutt null effekt på økonomien deres. At noen lager et bra produkt betyr ikke at de tjener penger. På tide at det kom en artikkel som minnet fanboys og hardwareguruer på dette synes nå jeg...

AMD sin økonomiske styring er en mye større fare for deres eksistens enn det Intel er.

Lenke til kommentar

Hele artiklen er tull, men det som er problemet for amd er at dem ikke tjener nok penger, de kan heller ikke øke prisene på xp prosessorn for da vil den ikke selge, så resultatet er at på xp tjener de lite eller ingenting. Håpet er derfor at de med athlon kan vere istand til å holde prisene såpass høye at det gir klingende mynt i kassa uten å tape kunder.

Lenke til kommentar
AMd er på vei opp igjen. de gikk ikke mye med underskudd sist kvartal. og nå som Athlon 64 er sluppet vil vi nok kansjke se ett overskudd.

Dumme formel 1 sponsinga til amd, går nok en del penger der.

Merkenavn er ganske kjekt når man forsøker å selge ting.

Lenke til kommentar

Intel kan drepe Amd når som helst.

Husk at intel har mye mer resusjer en Amd, og dermed kan Intel senke prisene sine enormt, da vil ingen kjøpe amd lenger, og da vil amd gå konkurs.

Men dette vil ikke være gunstig for Intel, fordi da vil de tape masse resusjer uten å tjene noe særlig, for da vil det nok kommme en del andre leverandører

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

da ser jeg ikke problemet.

hvorfor fjerner ikke intel amd med en eneste gang ?

så blir de eneherskere på cpu markedet...

hadde de hatt mulighet til å gjøre det så hadde de nok gjort det temmelig svinfort..

Lenke til kommentar

WindJammer:

Det er vel almen kjent at AMD lagde de raskeste og beste 486'ne (som dessverre kom alt for sein på markedet), men de neste to-tre cpu-generasjonene lagde de mye av heller slett kvalitet...hovedproblemet til AMD i P2 og P3-epoken var langt på vei rett og slett dårlige chipsets og hovedkort kombinert med en CPU-design som ikke var helt på høyden. Nå kan en sannelig diskutere logikken i Intels Slot 1-design med cache på eget kretskort osv oxo..men det er egentlig en annen sak. Hele poenget i "sagaen" om AMD og Intel er at AMD fra og med de første Durons og Athlons faktisk presenterte et alternativ hvis ytelse langt på vei var like bra som Intels til en langt lavere pris.

Sakte men sikkert over de siste åra har AMD forbedra både CPU design og chipsetmakerne har laga mer potente plattformer for CPU'ne. Siste generasjon AMD chipsets (nforce2) og CPU's (Tbred og Barton) bærer rett og slett preg av å være "matured", CPU'ne er langt lettere å hanskes med enn tidligere generasjoner som akk O ve så grusomt heite Tbird, og ikke stort bedre Palomino. Bartons og Tbreds tvikler lite varme, yter veldig bra iforhold til pris og har en solid chipsetplatform som yter fullt ut akseptabelt og ikke er belemra med alvorlige bugs.

Er rett og slett ingen logikk lengre i at AMD CPU'er skal være mer ustabile og plagsome enn Intels, såfremst de har pittelitt kjøling, det er langt mer i et system som spiller inn på stabiliteten enn bare CPU, one and only! Sannelig har jeg hatt mine problemer både med AMD-systemer, men det har jeg hatt med Intel også. Jeg kan ikke si jeg per dags dato opplever Intel som et mer stabilt og "sikkert" alternativ enn AMD i den "vanlige" forbukerklassen.

Jeg har en mistanke om at mange av klagemålene mot AMD de siste åra fra stakkars håpefulle med nyinnkjøpt "sjølbygg" skyldes;

1. Ukyndige som ikke veit hvordan de korrekt monterer CPU og heatsink, eller har for dårlig kjøling.

2. Ikke installerer riktige chipsetdrivere, eller dårlige drivere etc.

3. Buggy chipsets.

4. For svak PSU.

(ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen)

Krysser du ut de faktorene der, utraderer du sannsynligvis 70 % av problemene som folk opplever med AMD reint stabilitetsmessig.

---

Om jeg per dags dato skulle bygge en liten privat filserver (ikke gaming etc) med en halv TB or so storage, som skal kjøre 24/7/, samt bli brukt til litt surfing, IRC og denslags smårask, ville et nforce2-basert hk og en Duron 1600, mildt overklokka til 2-2.2 ghz være et soleklart valg. Høgst sansynlig stabilt, kaldt og ikke minst billig med langt bedre ytelse (=kjappere ISO-utpakking) enn en tilsvarende kombo av en Cellie og Intel-basert hk.

Just my five cents worh..

Lenke til kommentar

Se på hvor mye pes Microsoft får av monopolet sitt (=det koster) og så ser du hvor lite penger konkurrenten din tjener(=hvor lite det er å tjene på AMD's $50 ASP marked) så skjønner du med en gang hvorfor Intel er helt fornøyde med å ha AMD i markedet, de er jo også en av hovedaksjonærene i AMD og det sier jo noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...