ahw_ Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 (endret) Hei! Oppdatert: Har nå gått for en litt annen plan (se nederst), så dette er egentlig delvis løst. Ser uansett ut som at det er lite interesse for dette, så jeg venter ikke lenger på svar.Jeg har tenkt til å bestille DDR4-minnebrikker og lurer på en del elementære ting. Blir egentlig minne-ytelsen merkbart bedre i praksis når man benytter alle 4 kanalene kontra å bare benytte 2 kanaler (se bruksmønster lenger ned)? Dersom man benytter 6-8 slot'er mens det bare finnes 4 kanaler, er det mer sannsynlig at ytelsen kan bli betydelig dårligere, bedre eller upåvirket? Hva med å blande størrelse på brikkene (kits)? Hvis ikke jeg tar feil vil brikker på 2400 MHz/CL16 være raskere enn brikker på 2133 MHz/CL15 (kommer vel an på modellene), men vil det være noen merkbar forskjell? Modellene jeg har sett på: Crucial DDR4 2133MHz (på lager) Crucial DDR4 Ballistix 2400MHz (ikke på lager) Jeg planlegger å starte med minst 32 GB minne, så da tenkte jeg at det blir logisk å begynne med 4 brikker på 8 GB. Hvis flere enn 4 brikker vil påvirke ytelsen negativt kan det være mer logisk å gå for 2x16 GB eller 4x16 GB med en gang, men helst vil jeg øke den totale mengen minne gradvis pga. prisen akkurat nå. Det er kanskje viktig å vite hva jeg skal bruke maskinen til: video-encoding (on-the-fly), kompilering av kode, virtualisering, spill. Jeg hvis jeg ikke kan spare mer enn to sekunder ved encoding, er det liten vits for meg å gå for raskere minnne. Er heller ikke interessert i bare et par ekstra FPS i spill. Det eneste jeg har relativt store planer om å overklokke er CPU'en, men det blir ingen ekstrem overklokking; jeg skal bare klokke den til hva den minst skal være god for uten å øke spenningen betraktelig. Andre komponenter jeg enten skal bestille eller har tenkt på: Intel i7-5960X; Asus Rampage V Extreme (har egentlig ikke bruk for alt kortet har å tilby, men orker ikke problemer med «billige» kort); Noctua NH-D15. Takk for all hjelp dere kan tilby! Oppdatering (annen plan): Gikk for ett sett 2133 MHz-minnebrikker fra Crucial inntil DDR4-minnebrikker blir rimeligere. Allerede bestilt: Crucial minne, 2133 MHz/CL15, 2x8 GB Intel i7-5960X Noctua NH-D15 be quiet! Dark Power Pro 10 850W ASUS Rampage V Extreme Fractal Design Define R4 Endret 29. september 2014 av ahw_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå