Gå til innhold

Regn og natt

Anbefalte innlegg

Nå som det er så flott vær ute, med regn og vind og torden og hele pakka, lurer jeg på hvordan jeg kan ta gode regnbilder når det er mørkt ute (sånn bortsett fra lys fra hus og lyktestolper).

Jeg vil jo prøve å "fange" regnet, men 1/125 til 1/1000 gir meg bare helt svarte bilder. Uansett lukkeråpning og ISO. Kjører jeg det opp til optimalt for nattebilder, forsvinner regnet.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvis jeg ikke har ekstern blitz eller fancy blitz-innstillinger på kameraet?

Er for øvrig et EOS 350D, da jeg ikke har fjernkontroll til mitt 50D (jeg kjøpte en med ledning fra Amazon som liksom skulle fungere, men neida, det gjorde den ikke, da den hadde en liten og tynn kontakt, i stedet for en for 3-pins eller hva søren 50D opererer med).

Lenke til kommentar

Er ikke noen ekspert på området, men vil anta at du vil trenge en eller annen lyskilde for å få lyst opp regnet. Og hvis det er sånn at du er i skogen eller en annen plass der det ikke er annen belysning vil jeg anta at den beste løsningen er blits. Og uten blits tror jeg at det burde være mulig å få til noe med en lommelykt. Enten med såpass lang eksponeringstid at du kan "lysmale" området eller at du legger lommelykten på en fast plass og du vil dermed få en stråle gjennom bildet. Har ikke prøvd noe av dette selv, men bare noen ideer som kan virke.

Post gjerne en løsning på problemet hvis du finner ut av det.

Lenke til kommentar

Skal man få fanget regnet på et bilde må man bruke rask lukkertid og da trenger man mye lys på motivet for og få bildet rett eksponert, noe som kan bli bortimot umulig uten en lyskilde.

Og du må passe på at fokuset er på rette plass, det nytter ikke og bruke autofokus. Ta gjerne og fokuser på et objekt som har tilsvarende avstand som der du ønsker og "fange" regnet og svitsj over til manuell fokus.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ingen i nærheten å låne blitz av heller. Alle jeg kjenner med fotodilla i nærheten har enten flytta eller er på ferie i det store utland. Er én igjen, men han solgte alt fotoutstyr for å kjøpe seg et filmkamera eller noe i den duren.

Jeg bruker for øvrig manuell fokus når jeg knipser om natten, eller av stillestående ting, så jeg er ikke helt bortevekk på området heller. Og hadde lyskilde i form av noen lyktestolper med sitt evig oransje lys.

Men jeg kan jo prøve å leke med å gaffe fast noen kraftige lommelykter hist og her om det regner igjen i natt.

Lenke til kommentar

så jeg er ikke helt bortevekk på området heller.

Det er bra :) men må nevne det så alle er klar over at står fokuset feil blir det ingen klare dråper.

Du kan prøve med 30 sec. lukkertid og gå rundt med en lommelykt og "male", du vil ikke bli eksponert i bildet men pass på så du ikke retter lyktestrålen mot kameraet.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke. Kun Canon her i gården. Et 350D, et 50D, og et Ixus 870IS. Først- og sistnevnte er vel og merke pensjonert, men jeg dro frem førstnevnte i natt og blåste støvet av det, og det fungerer jo greit enda, til tross for litt mangel på innstillinger.

For øvrig har jeg et spørsmål relatert til regn, men ikke natt. Regner jo litt nå også, og tenkte jeg kunne prøve å fange noen regndråper i det de treffer bakken, men det er enklere sagt enn gjort. Etter å ha ligget på magen og knipset og eksperimentert med innstillinger i en halvtime nå, har jeg til gode å få et eneste bilde som ikke er helt mørkt eller nesten helt mørkt.

Når jeg kjører lukkertida på 1/500 til 1/1250, skyter AEB-en seg automatisk ned til det minste, og jeg får helt sorte bilder, uavhengig av ISO og blenderåpning. Kjører jeg opp lukkertida, ser jeg ikke regndråpene, og den innebygde blitzen hjelper heller ikke, da den låser lukkertida til 1/250 på 60mm og 1/200 på 18-200mm.

Lenke til kommentar

For øvrig har jeg et spørsmål relatert til regn, men ikke natt. Regner jo litt nå også, og tenkte jeg kunne prøve å fange noen regndråper i det de treffer bakken, men det er enklere sagt enn gjort. Etter å ha ligget på magen og knipset og eksperimentert med innstillinger i en halvtime nå, har jeg til gode å få et eneste bilde som ikke er helt mørkt eller nesten helt mørkt.

Er det mørkt ute vil lukkertider på 1/125 sekund eller kortere gi helt mørke bilder uansett hvor mye du skrur opp ISO. De fleste kameraer vil ikke synke med blits på raskere tid enn rundt 1/200 sekund, men så lenge det er helt mørkt vil det kun være blitslyset som som vises på bildet og da spiller lukkeriden ingen rolle siden blitsen gjerne blinker ferdig på 1/1000 sekund eller kortere.

Vet ikke helt hvilken effekt du ønsker å oppnå, men bruker du blits vil du fryse regndråpene fullstendig. Retter du kameraet litt oppover så det ikke er noen bakgrunn blitsen kan lyse opp vil du få et helt mørkt bilde med kun dråper som lyses opp av blitslyset.

Vil du ha regnet mer som streker enn dråper må du ta bilder når det er litt lys og bruke lengere lukkertider, og uten blits, eller synce blits på andre gardin.

Hvis du har sett noen bilder på nettet som illutstrerer det du vil oppnå så kom med en link, det er mye enklere å komme med forslag hvis vi vet eksakt effekt du ønsker.

Lenke til kommentar

Det var ikke mørkt ute da jeg knipset tidligere i dag. Da var det dagslys.

Vel, jeg ønsker både streker (ser bedre ut med bevegelse når det stormer ute), men også å prøve å få så dråpeformet som mulig. Jeg vet det er forskjellige innstillinger, og at jo tregere lukkertid, jo mer bevegelse. Det er mørkt, med unntak av lyskjeglene fra gatelyktene som står med 20 - 25 meters mellomrom, og lysene fra husene i gata (folk flest skrur ikke av lysene i rommene som vender mot gata her).

Skal se om jeg klarer å finne noen bilder når jeg er ferdig med middagen. Litt vanskelig å multitaske kokkelering med forumposting.

e: fo2re, jeg leste noen guider i morges hvor det sto at jeg burde bruke slike lukkertider for å fange individuelle regndråper i dagslys. Her blant annet.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...