Gå til innhold

Eplehuset og låne-telefoner


Corey

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min Iphone 5 for ca. 2 år siden, november 2012 for å være eksakt.

Allerede etter første ukene la jeg merke til at batteriet var veldig dårlig. Jeg gikk flere ganger å forhørte meg, men fikk alltid den samme frasen "Du må slette alt og begynne på ny igjen" og "Det er sikkert ingenting, men vi kan sjekke den for deg, for kr ***".

 

I tillegg har jeg spurt "Isåfall, kan jeg få en lånetelefon?" Da har svaret alltid vært et kontant "Nei".

 

Da Apple nylig gikk ut med at flere av disse modellene hadde en såkalt batteri-feil (min modell var en av dem som fikk gratis bytte), gikk jeg på ny inn på Eplehuset igjen for å få erstattet batteriet.

 

Meg: "Når dere reparerer den, kan jeg da få en lånetelefon?"

EH: "Nei"

Meg: "Men dere er jo pliktige å ha en lånetelefon! Dere selger jo tross alt mobiltelefoner, gjør dere ikke?"

EH: "Jo, du kan få en lånetelefon til 149 kr dagen!"

Meg: "Men det er jo Apple selv som vil reparere telefonen min!"

EH: Men den er ikke kjøpt hos oss!"

 

Til info, den er kjøpt direkte fra Apple. Hva er vitsen med å være en offisiell leverandør hvis du setter deg på bakbena når service-saker dukker opp?

 

Er det ikke noe alvorlig galt med denne praksisen? Jeg kjenner jeg blir MEKTIG irritert på at di kan være så arrogante og omgå loven. Jeg kommer til å maile dem med denne historien, men har ikke noe håp om svar!

 

Til sluttinfo: Jeg ble fortalt at servicen ville ta over en uke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis telefonen ikke er kjøpt på Eplehuset, er de ikke pliktige til å tilby deg lånetelefon. I mange tilfeller vil en annen forhandler enn selger ikke en gang være pliktige til å håndtere reklamasjonssaker for deg en gang, i hvert fall ikke uten vederlag.

 

Bare tenk på det; hvorfor skal de ha utgifter på en kunde som ikke har lagt igjen penger i butikken deres?

 

Mitt tips: Send telefonen direkte til de som solgte deg telefonen (Apple). Skulle det bli en tvistesak, så har du ingen rettigheter overfor en annen forhandler enn de som solgte deg telefonen.

Endret av Molekylet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis telefonen ikke er kjøpt på Eplehuset, er de ikke pliktige til å tilby deg lånetelefon. I mange tilfeller vil en annen forhandler enn selger ikke en gang være pliktige til å håndtere reklamasjonssaker for deg en gang, i hvert fall ikke uten vederlag.

 

Bare tenk på det; hvorfor skal de ha utgifter på en kunde som ikke har lagt igjen penger i butikken deres?

 

Mitt tips: Send telefonen direkte til de som solgte deg telefonen (Apple). Skulle det bli en tvistesak, så har du ingen rettigheter overfor en annen forhandler enn de som solgte deg telefonen.

 

Har du noen beviser som viser at du har rett?

Når jeg jobbet i Expert, og fikk feks. en Samsung-tv i retur som ikke var kjøpt hos oss, var vi alltid pliktige til å overholde alle rettigheter til kunde.

 

Hva er isåfall poenget med å være en "verified apple retailer", om di ikke skal overholde rettighetene til kunden? Di er også eneste apple-verksted i norge.

Lenke til kommentar

Har du noen beviser som viser at du har rett?

Spørsmålet er vel heller om du kan bevise at du har rett. Utbedring av feil er en kostnad, og det du ønsker er å lempe kostnadene dine over på en annen part. Det rettslige utgangspunktet er at du selv har risikoen for feil som oppstår på ting du eier, men du kan ved reklamasjon iht. forbrukerkjøpsloven - eller kjøpsloven, avhengig av hvem som er kjøper og hvem som er selger - velte denne risikoen over på selger. Om du mener at du har krav overfor en annen part enn selger, her Eplehuset, er det vel strengt tatt ditt ansvar å underbygge dette, ikke oss andre her i forumet. Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven regulerer kjøp som foregår mellom selger og kjøper. Her åpnes riktignok for lemping av ansvar over på tidligere salgsledd i begge lovverk, samt at kredittkjøpsloven åpner for mulighet til å lempe ansvar over på kreditor dersom du handlet på kreditt, men meg bekjent er det ingen lovverk som pålegger utenforstående (parter som ikke på noen måte har vært ledd i tilvirkning, distribusjon, finansiering eller salg) noe ansvar overfor deg som kunde.

 

Når jeg jobbet i Expert, og fikk feks. en Samsung-tv i retur som ikke var kjøpt hos oss, var vi alltid pliktige til å overholde alle rettigheter til kunde.

Det er en fin praksis all den tid det normalt ikke koster kjeden allverden og samtidig skaper gode kunderelasjoner. Det er likevel ikke noe Expert plikter å gjøre iht. noe lovverk, men noe de av mange gode grunner kan velge å gjøre likevel. Argumentet om at "sånn gjør/gjorde vi i butikk X" faller forøvrig for døve ører her i forumet. Forbrukerrett og ulike butikkers praksis er ikke alltid direkte overlappende, på godt eller vondt. Dette forumet dreier seg om førstnevnte.

 

Di er også eneste apple-verksted i norge.

Feil. mcare reparerer iphone, infocare reparerer mac og ipod, for å nevne et par. Dette er Apple-autoriserte garantiverksteder som benyttes av flere (de fleste?) som selger Apple-produkter, både større kjeder og mindre butikker.

 

edit: Jeg er fullstendig enig i alt Molekylet skriver. Om du har behov for lånetelefon og ikke ønsker å betale for denne, er den som har solgt deg varen den eneste som plikter å stille med gratis lånetelefon - dessuten med forbehold om at "kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres" forutsatt at forbrukerkjøpsloven ligger til grunn. Har du kjøpt telefonen på bedrift har du ikke krav på å låne noe som helst av noen.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du som kunde har reklamasjonsrett mot selger i følge forbrukerkjøpsloven. Og ved reklamasjon har du krav på låneprodukt. Men det er bare en liten hake her - nettopp det at du har reklamasjonrett mot selger.

 

Eplehuset er ikke selger. Apple.no er selger.

 

Du kan velge å benytte deg av noe som heter springende regress, som gjør at du kan reklamere mot neste salgsledd.

 

Eplehuset er heller ikke neste salgsledd. Neste salgsledd om du har kjøpt via apple.no, eksisterer så vidt jeg kan se ikke.

 

Eplehuset har 100% sitt på det tørre her - jeg skulle ønske at folk flest ikke tenkte at Apple.no og Eplehuset er ca samme firma, det ville spart mange for mye forvirring..

 

Eplehuset er ikke en "offisiell leverandør", de er en premium reseller - altså et helt vanlig firma som kjøper inn Apple-produkter og selger de videre. Apple har ingen eierinteresser i firmaet, eller er tilknyttet på noe måte utover at Eplehuset oppfyller Apple sine krav til salg av Apple-produkter for å få "premium reseller"-status.

 

Og dette betyr da IKKE at de plikter å gjøre noe som helst etter norsk forbrukerkjøpslov. Det er mulig de kan gjennomføre garantireparasjoner av produktet, men står da fint lite i Apple sin garanti om utlånsprodukt...

Endret av Alastor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har du noen beviser som viser at du har rett

Forbrukerkjøpsloven kanskje?

 

Skremmende at du som har jobbet i Expert, ikke kan denne. Får ikke ansatte i Expert kurs/opplæring i denne?

 

Utdrag fra paragraf 30, min utheving. Merk at det her tydelig presiseres "selgerens". Det er ikke Eplehuset, men Apple som er selger i ditt tilfelle.

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Lenke til kommentar

 

Har du noen beviser som viser at du har rett

Forbrukerkjøpsloven kanskje?

 

Skremmende at du som har jobbet i Expert, ikke kan denne. Får ikke ansatte i Expert kurs/opplæring i denne?

 

Utdrag fra paragraf 30, min utheving. Merk at det her tydelig presiseres "selgerens". Det er ikke Eplehuset, men Apple som er selger i ditt tilfelle.

 

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

 

 

Utrolig merkelig små-aggressiv vending denne tråden har tatt. Jeg har spurt ærlige spørsmål, det må da gå an å svare skikkelig tilbake? Jo, jeg fikk opplæring i forbrukerkjøpsloven, men så er det pokker meg 5 år siden jeg jobbet der også. Tror du jeg gidder gå huske på alt i 5 år?

 

Jeg sa aldri at jeg har rett, jeg spurte om sikre bevis slik at jeg kan få det 100%, ikke for å si at jeg ikke tror på det du sier. Makan!

 

Edit: Jeg står fremdeles for at lånetelefonpraksisen deres virker sketchy, og det begrunner jeg med at andre ganger jeg har spurt om reperasjon så har di sagt di ikke har lånetelefoner uten å vite hvor jeg har kjøpt telefonen i utgangspunktet. Men dette er min mening

Endret av Corey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig merkelig små-aggressiv vending denne tråden har tatt. Jeg har spurt ærlige spørsmål, det må da gå an å svare skikkelig tilbake? Jo, jeg fikk opplæring i forbrukerkjøpsloven, men så er det pokker meg 5 år siden jeg jobbet der også. Tror du jeg gidder gå huske på alt i 5 år?

Mulig det hørtes mer aggressivt ut enn det var ment, men det var bare et spørsmål om ansatte i Expert ikke får opplæring i Forbrukerkjøpsloven. Ettersom du fortsatt jobber i butikk, regnet jeg med at du har holdt kunnskap du har opparbeidet deg ved like.

 

Hvor Eplehuset står i forhold til lånetelefoner, vet jeg ikke. Men i tilfellet du beskriver i førstepost, har du ikke krav på lånetelefon fra de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...