Gå til innhold

Hjelp til armhevinger trengs.

LarZen

Anbefalte innlegg

Trenger tips til å få styrke og spenst i bryst/armer. Tenker da på armhevinger. Har trent nå i snart 1 år med kettlebells og noe kroppsvekt trening med fokus på å få en solid core.

Ting går sakte men sikkert fremover men armhevinger er et stort problem. Jeg føles ekstremt tung og får ikke muskel kontakt som med andre øvelser.

Hva må jeg gjøre for å få orden på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at den eneste effektive metoden for å bli bedre i øvelser der du bruker egen kroppsvekt - er å trene på akkurat dette. Tar du 5 push-ups idag kan du lett ta 15 på onsdag. Forøvrig er push-ups en øvelse der du ikke trenger restitusjon. Ta spå mange du klarer så ofte du klarer gjennom dagen så vil du se markant forbedring. Hadde selv en periode der jeg tok rundt 200 push-ups om dagen i et par måneder (les rekrutten) og forbedret meg fra 25-ish til 50 på de to månedene.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at den eneste effektive metoden for å bli bedre i øvelser der du bruker egen kroppsvekt - er å trene på akkurat dette. Tar du 5 push-ups idag kan du lett ta 15 på onsdag. Forøvrig er push-ups en øvelse der du ikke trenger restitusjon. Ta spå mange du klarer så ofte du klarer gjennom dagen så vil du se markant forbedring. Hadde selv en periode der jeg tok rundt 200 push-ups om dagen i et par måneder (les rekrutten) og forbedret meg fra 25-ish til 50 på de to månedene.

Viste ikke at en ikke trengte restitusjon på push-ups. Er bare så ekstremt frustrerende når en føler seg så tung og ikke kjenner at en får kontakt i bryst og triceps. Kjenner det egentlig mest i skuldre...så der har jeg vel mest sannsynlig en svakhet eller feil utførelse.

Men det er jo logisk det du skriver. Jeg får bare spise smerten og kjøre på. Takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

Forøvrig er push-ups en øvelse der du ikke trenger restitusjon.

Umm, hvordan får du det til å fungere?

Hvor mange push-ups tar du LarZen, og hvordan utfører du dem?

Med at du ikke trenger restitusjon mener jeg selvfølgelig ikke at du kan ta så mange du orker også ta like mange 5 minutter senere. Si du tar maks 10 push-ups. Da er det ingen problem å ta 8 pushups hver hele time, hele dagen

Lenke til kommentar

Umm, hvordan får du det til å fungere?

Hvor mange push-ups tar du LarZen, og hvordan utfører du dem?

Jeg klarer på en god dag 3 sett hvor jeg tar 10,8,8. Med ca 30 sek pause imellom. Ikke snakk i verden om at jeg klarer å gjøre all i et jafs. Har armer i ca skulder bredde med hender bare plassert rett ned. Ikke tenkt på vinkel som joneug nevner under...

Dem utføres sakte og tungt. Har ikke energien og spensten til å gjøre det raskt som jeg ser andre på trening gjøre. Men har fått beskjed av en fysioterapaut engang at jeg har treg utholden musklatur. Om det har noe å si har jeg ingen anelse om...jeg er en sofa gris/nerd som satt igang på ny året... :)

Ror alt ifra 2-6 tusen meter 3 dager i uka som har gitt meg god kontakt med lats som jeg kan få kontakt med når jeg gjør push-ups. Er det noe jeg burde ta ibruk? Høres sikkert veldig dumt ut. Men jeg sliter som nevnt med å få kontakt med brystet når jeg gjør dette...

Jeg trener litt smått (ok, veeldig smått) av og til. Og da jeg starta med armhevinger klarte jeg vel en tre, fire stykker. Nå tar jeg enkelt en tretti-førti. Bare å starte det så går det fort! ;)

Nice! Jeg må vel bare ikke gi opp så kommer jeg der du er. Men pokker det er slitsomt altså...

Om du har pekefingeren rett under skulderen når du ligger på magen har du korrekt utgangsposisjon. Så kan det være greit å vende håndflaten noen får grader mot hverandre - da får du mer kontakt med triceps. Når du blir bedre kan du variere mellom smalt grep "triceps", normalt grep og bredt grep "bryst".

Ikke tenkt på at vinkling av håndflaten teller. Der ser du å ute å kjører jeg er... Det skal definitivt testes til uka :)

Lenke til kommentar

For å bli flink i armhevinger er det en fordel å starte lettere enn full belastning. Så å ta dem på et bord, og fokusere på god teknikk til en har en god del reps inne, strak flat rygg uten bøy i hoften, press albuer inn osv.

Når en klarer endel set/reps av det går en til full (evt flere høyder)

Hvis en klarer mange armhevninger uten stress så er det på tide å lære seg neste steg og gjøre den vanskeligere, skaler opp akkurat som i vekttrening. Det gjør en ved å lene kroppen fremover så en får armene nærmere hoften og tar pushups derfra, lykke til med det, hvis du klarer en av de så har du gjort noe riktig i din pushups trening :) lykke til

Lenke til kommentar

Det her er heftig bullshit.

Pushups trener de samme muskelgruppene som benkpress, så hvorfor du mener pushups ikke bryter ned muskelfibre virker som en stor dose vranglære.

ENHVER øvelse bryter ned muskelfibre. Jo høyere energiforbruk muskelen har, jo mer nedbrytning. Det er ingen grunn til å tro at noen øvelser vrir seg unna dette. Men mindre fysikkens lover ikke teller for pushups, da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger tips til å få styrke og spenst i bryst/armer. Tenker da på armhevinger. Har trent nå i snart 1 år med kettlebells og noe kroppsvekt trening med fokus på å få en solid core.

Ting går sakte men sikkert fremover men armhevinger er et stort problem. Jeg føles ekstremt tung og får ikke muskel kontakt som med andre øvelser.

Hva må jeg gjøre for å få orden på dette?

Ser tråden din har blitt forsøplet litt. Men for å gjøre et forsøk på å overbevise deg om at en viss teori her er usann:

Hvis pushups ikke hadde brytt ned muskelfibrene dine, så hadde du kunnet tatt uendelig mange pushups.

Med det sagt;

Å få fremgang på pushups kan virke vanskelig i starten. Når man tar mindre enn 10, så er nok et av de letteste alternativene, så ta så mange du klarer, men over flere sett.

Så hvis du får til 5 på første sett, gjør det, og ta så mange du klarer på de neste settene. En fin tommelfingerregel kan være å ta 5 sett, og å kjøre rutinen 3-4 ganger i uka. Helst med 1 dags hvile mellom hver gang. Dette nettopp FORDI musklene trenger restitusjon.

En annen veldig viktig ting; sørg for å variere teknikken. Hvis du tar veldig få øvelser (og jeg ser for meg at du bare tar pushups), så har musklene lett for å bli flinke på akkurat det, og ikke så mye på andre ting. Derfor er det viktig å ta den variasjonen du kan, ved å endre på håndposisjonene mellom sett.

Hvis du googler litt så vil du finne MANGE varianter.

Enkelte ganger kan det være lurt å ta pushups med henda på en benk eller liknende. På den måten blir det litt lettere, så du kan kjøre 8-10 reps i stedet. Det er også en av variasjonene du kan få, som hjelper på fremgangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe grunn til at du vil trene spenst i bare bryst/armer? Ærlig talt forstår ikke jeg helt hva det betyr engang :p

Er hele kroppen jeg trener for å få spenst og litt mer eksplosiv energi. Slik jeg er nå så er jeg tung og treg, det er ikke energi til å ta en pushup fort fks. Jeg klarer kanskje toppen 3 pushups hvor jeg i ustrakt arm posisjon kan dytte ifra slik at jeg er over gulvet.

Men dette skal ikke gå tregt slik jeg gjør det. Det må mer spenst og energi. Få fart på tingene... :)

Her er type trening jeg trener litt nå. Og hva som er målet mitt når jeg en gang forhåpentligvis blir sterk nok....det gjenstår jo å se selvf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...