GreenRay Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 God kveld folkens Har lenge hat lyst på en NAS og backup løsning. Snublet plutselig over Digital Impuls sitt tilbud på NAS løsninger, og det satte hjernen min i tenkemodus. -------------------- Ferdigløsning...? Har sett litt på et par ferdigløsninger, og liger Western Digital sin My cloud. Dette blir muligens noe dyrere enn selvbygg. MEN ER DET VERD PENGENE? ...Eller selvbygg? Når det kommer til selvbygg har jeg vurdert FreeNAS til software. Noen som har erfaring med dette? Eventuelt forslag til andre gode software? Har noen gamle deler liggende som jeg har tenkt å teste litt med: CPU: Intel 920 HK: ASUS P5e Deluxe GPU: ASUS 9800GTX+ RAM: 2x 1gb Ikke optimalt NAS hardware, men funker til testing. Har lurket litt på komplett og funnet noe hardware til en mulig fremtidig NAS: HK: MSI B85M-E45 CPU: Intel G3258RAM: HyperX Fury 16gb DDR3, 1600MHz HDD: Western Digital 2TB, RED NAS ------------------- Automatisk backup: I tillegg til NAS vil jeg ha en ekstern harddisk som tar backup av bildene (som er en av mange filer som skal ligge på NASen) Er det mulig å koble til en ekstern harddisk med USB til NASen (My cloud eller selvbygd) og bruke softwaren til å automatisk kopiere bildene fra den valgte mappen og over til den eksterne harddisken? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Slenger meg på denne. Som kommentar til setupen din så ville jeg nok ikke brukt i7 920 til nas. Ikke bare er den veldig overkill, men bruker også mye strøm som resulterer i varme og viftestøy. Just my 2 cents Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Enig. Noen år gammel high end maskinvare er overkill. Å kjøpe ny maskinvare for å bygge NAS høres også litt unødvendig ut. Om du ikke har en eldre low end maskin du kan ofre til prosjektet så florerer det av sånne på bruktmarkeder og i hvert fall i min omgangskrets. Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Slenger meg på denne. Som kommentar til setupen din så ville jeg nok ikke brukt i7 920 til nas. Ikke bare er den veldig overkill, men bruker også mye strøm som resulterer i varme og viftestøy. Just my 2 cents Enig. Noen år gammel high end maskinvare er overkill. Å kjøpe ny maskinvare for å bygge NAS høres også litt unødvendig ut. Om du ikke har en eldre low end maskin du kan ofre til prosjektet så florerer det av sånne på bruktmarkeder og i hvert fall i min omgangskrets. Har ikke noe annet komplett liggende akkurat nå, så tenkte å bare bruke 920 til test. For så å skaffe ny/brukt hw. Takk for tips om brukt, hadde ikke tenkt den tanken engang... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå