-pEar- Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Hei! Har ett setup med to Nvidia 680's i SLI: - ASUS GeForce GTX 680 DIRECTCU II TOP 2GB - MSI GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA Så spørsmålet mitt er: OM jeg får solgt de to 680'ene til en pris på rundt 3000,-(Kan jeg?), ville ett kjøp av ett 970 være smart? Er fullt klar over at SLI til 680 i teorien i enkelte situasjoner vil være bedre, men jeg tenker helt spesifikt på Arma 2 der det ikke er noe bra optimilisering for SLI. Og i de tilfeller der SLI kanskje har noe og si, vil det være stor forskjell? Grunnen til at jeg har tenkt på dette er: - SLI lager mye lyd - 680 er "utdatert" (Har større sjans for salg av 970 i fremtiden) - 970 bruker mindre strøm - Performance i Arma og andre spill som ikke er optimal for SLI Ellers kjører jeg med i7-3930K @4.25Ghz. - pEar Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 680 kan vel ikke være mer verdt enn tusenlappen nå? Jeg ville solgt begge 680 for 2000-2500 Så legger du på 2000 cirka og kjøper 980. Beste løsning Lenke til kommentar
-pEar- Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 680 kan vel ikke være mer verdt enn tusenlappen nå? Jeg ville solgt begge 680 for 2000-2500 Så legger du på 2000 cirka og kjøper 980. Beste løsning Noen som ikke har gjort sin research? ^^ Ingen grunn å kjøpe 980 for å få 0.05% ekstra performance i forhold til 970. Ikke verdt de ekstra 2k for 980. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Jeg vil gjerne se de grafene som sier at 980 har 0.05 % mer ytelse enn 970. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Jeg vil gjerne se de grafene som sier at 980 har 0.05 20% mer ytelse enn 970. Tror han mener 20% Endret 26. september 2014 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Det mange som tester 970 gjer er å overklokke den og vise til grafer som viser at de får tilnærmet lik ytelse til 980en og konkluderer dermed med at det ikke er noe vits å kjøpe en 980. Det mange av de testerenne glemmer er at 980 og kan overklokkes Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Jeg vil gjerne se de grafene som sier at 980 har 0.05 20% mer ytelse enn 970. Tror han mener 20% Virker ikke sånn. Er nok ikke alle som vet helt hva de prater om. Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Mange som glemmer at totalen på pakken når de snakker ytelse. Betale 3k mot 5k for 20% ytelse høres jo ofte ut som et bomkjøp. Derimot koster gjerne en god spillmaskin på mye mer, om totalprisen blir 12k eller 14k er 20% mer spillytelse plustelig "value for money" 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 (endret) Helt riktig tjbr. Vel og merke er dette kun riktig i de tilfellene hvor den aktuelle komponenten faktisk blir en flaskehals, og at tallene faktisk gjenspeiler seg i hvilken ytelse DU får. SLI bør ikke gi mer enn 3 dB økning i støy om gjort riktig, som er relativt ubetydelig, og det er større forskjell fra vifte til vifte, samt godt vedlikehold (støvfjerning), samt hvordan du stiller de inn. Og med tanke på ytelsesøkningen du får, så ville tilsvarende ytelsesøkning med økt størrelse på GPU-kjernen bringe med seg langt større økning i støy. Rett og slett fordi kjølearealet ikke kan dobles, som du gjøre med SLI, og spenningen og kompleksiteten går opp. Men i ARMA så kan det nok godt hende det ikke gir deg den helt store ytelsesforskjellen. Finner ingen relevante tester med et så gammelt spill på ny maskinvare. Kjedelig nok. Dog, når du har relativt dyr maskinvare i tillegg, så hadde jeg nok absolutt vurdert GTX 980, om man ikke har planer om SLI. Vil ofte anbefale to GTX 970, kontra et GTX 980. Men skal man kjøre singelkort, så vil nok de 23 % færre CUDA-kjernene bli svakeste leddet, og da er ikke de 1800 kronene som skiller det helt store i det hele. Men man velger nå selvsagt selv. GTX 680 er det mange på bruktmarkedet som prøver å selge for 1500kr per stykk, uten at de blir solgt. Så du bør nok gå en del lavere ja. Tenker meg at en 1250-1300kr kanskje er innenfor. Selv om det i disse tider er vanskelig. Får du mot sjansene tilbudt 3000kr, så hadde jeg utvilsomt byttet til GTX 970. Rett og slett fordi det er en verdiøkning. Btw:På ARMA III derimot, så skalerer SLI med GTX 770/680 ganske greit, fra 48 FPS til 71 FPS. Endret 27. september 2014 av Andrull Lenke til kommentar
-pEar- Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 Helt riktig tjbr. Vel og merke er dette kun riktig i de tilfellene hvor den aktuelle komponenten faktisk blir en flaskehals, og at tallene faktisk gjenspeiler seg i hvilken ytelse DU får. SLI bør ikke gi mer enn 3 dB økning i støy om gjort riktig, som er relativt ubetydelig, og det er større forskjell fra vifte til vifte, samt godt vedlikehold (støvfjerning), samt hvordan du stiller de inn. Og med tanke på ytelsesøkningen du får, så ville tilsvarende ytelsesøkning med økt størrelse på GPU-kjernen bringe med seg langt større økning i støy. Rett og slett fordi kjølearealet ikke kan dobles, som du gjøre med SLI, og spenningen og kompleksiteten går opp. Men i ARMA så kan det nok godt hende det ikke gir deg den helt store ytelsesforskjellen. Finner ingen relevante tester med et så gammelt spill på ny maskinvare. Kjedelig nok. Dog, når du har relativt dyr maskinvare i tillegg, så hadde jeg nok absolutt vurdert GTX 980, om man ikke har planer om SLI. Vil ofte anbefale to GTX 970, kontra et GTX 980. Men skal man kjøre singelkort, så vil nok de 23 % færre CUDA-kjernene bli svakeste leddet, og da er ikke de 1800 kronene som skiller det helt store i det hele. Men man velger nå selvsagt selv. GTX 680 er det mange på bruktmarkedet som prøver å selge for 1500kr per stykk, uten at de blir solgt. Så du bør nok gå en del lavere ja. Tenker meg at en 1250-1300kr kanskje er innenfor. Selv om det i disse tider er vanskelig. Får du mot sjansene tilbudt 3000kr, så hadde jeg utvilsomt byttet til GTX 970. Rett og slett fordi det er en verdiøkning. Btw: På ARMA III derimot, så skalerer SLI med GTX 770/680 ganske greit, fra 48 FPS til 71 FPS. Takk for svar, var gjennomført Grunnen for at jeg har tenkt på 970 og ikke 980, er fordi jeg er student. Har ikke penger til store oppgraderinger, typ noe som SLI 980 eller kun ett 980. Jeg vil gjerne se de grafene som sier at 980 har 0.05 20% mer ytelse enn 970. Tror han mener 20% Virker ikke sånn. Er nok ikke alle som vet helt hva de prater om. Mente ikke 0.05% såklart, men om du ser på benchmarking på de to, så er det ikke veldig stor forskjell i performance: http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html Obviously skal man ikke kun se på en benchmark, men så langt det jeg har lest så er 970 mest performance for pengene. Som sagt over ^, så kan jeg ikke ta meg råd til SLI 980 eller kun ett 980. Lenke til kommentar
Sn1ken Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 (endret) Det er vell greit å se hva som er ditt faktiske behov? Om man sitter med en 1080p skjerm (60 fps), så er det vell ikke all verden som skal til for å oppfylle kravene, og den faktiske forskjellen på 970 og 980 vil være relativt liten i praksis. Det meste er relativt, og dersom du oppgraderer fra noe som er langt fra ytelsen (eks 670, amd 270 osv) vil du få en helt annen opplevelse med 970 som igjen vil undergrave den faktiske forskjellen videre opp til 980 for dette tilfellet. Og slik kunne vi sikkert fortsatt med eksempler. Har du penger til det beste, eller skal du bare ha det beste. Så er 980 best. Men skal du beholde et tidligere oppsett og tenker mest valuta for pengene (eneste du bytter er GPU), kan jeg ikke tenke meg annet enn at 970 må gå av med seieren. Edit: Ser nå at jeg var alt for rask på avtrekkeren her. Du har jo spesifisert dine kriterier, og det gikk meg hus forbi. Beklager dette. Vil fortsatt holde på min konklusjon hvor jeg tenker 970 er mest for pengene. Endret 27. september 2014 av Sn1ken 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå