ISIforPREZ Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Heisann, reiser endel på konserter og liker i den sammenheng å ta litt bilder av band som spiller, og gjerne noen stemningsbilder ut over publikumshavet. Blir derfor også mye forskjellig lysmengder og endel bevegelse (går på metal/rock, så headbanging osv). Har nå et panasonic kompaktkamera, men vil gjerne oppgradere litt. Står selv i pit'en og tar bildene, og vil gjerne hatt ett i ~6-7000kr klassen som ikke er har en 20cm objektiv slik det er mulig å kunne tatt det med seg i andre situasjoner i tillegg. Noen som har noen meninger om jeg burde gått for speilrefleks eller speilløst systemkamera for slik "fotografering"?, evt forslag mottas med takk Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 For enklest å fange øyeblikkene, så er speilrefleks best. Jeg brukte en kombo av Canon 5Dmk2 med 24-105 og Fuji X-E2 med 55-200 på Pstereo i år. Det var lettest å bruke speilrefleks, men det veier jo desto mer da. For å fange øyeblikkene med speilløs, må man ligge litt i forkant og følge enda mere nøye med. Jeg fikk noen blinkskudd med Fuji'n også, men det var klart enklere å jobbe med speilrefleksen som er klar til nytt bilde med en gang uten å ha en forsinkelse mellom hvert bilde. Det positive med speilløst er jo at man ser hvordan bildet blir i søkeren/skjermen før man tar bildet. Vanskelige valg. Dersom du ikke må ha toppresultater med en gang, så sats på speilløst. Hvis ikke, så er kanskje en liten og lett speilrefleks det beste? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Jeg har fotografert en gang på konsert(TNT), brukte en Panasonic G5 og objektivene Panasonic 20mm f/1,7 og Sigma 30mm f/2,8. Jeg synes selv at jeg fikk brukbare bilder og savnet ikke speilrefleks på noen som helst måte. Eneste jeg skulle ønske var et lyssterkt objektiv med litt lengre rekkevidde, har senere byttet ut Sigmaen med Olympus 45mm f/1,8 som vil egne seg bedre. En lyssterk telezoom vill også vært bra å ha men dyr (Panasonic 35-100mm f/2,8). Jeg benyttet lukketid fra 1/200s til 1/300s og det var tilstrekkelig for å fryse bevegelsene. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 (endret) Canon 6D er tilrettelagt for konsertfotografering i mørkere omgivelser, og du har et stort utvalg av lyssterke objektiver som du kan bruke til dette. Endret 28. september 2014 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Heisann, reiser endel på konserter og liker i den sammenheng å ta litt bilder av band som spiller, og gjerne noen stemningsbilder ut over publikumshavet. Konsertbilder er ikke noe jeg normalt driver med, men det er ikke vankselig å finne speilløse som både fokuserer rimelig raskt og har rimelig bra ytelse på høy ISO sammnelignet med et kompaktamera. Prisen er imidlertid et potensilet problem. Kameraer du kan se på er Olympus E-M10 og kanskje Panasonic GX7 (klar over budsjett). Sammen med et lyssterkt fastobjektiv som 17mm F1.8, 20mm F1.7, 45mm F1.8 og 75mm F1.8 (det er ennå flere å velge i) vil du få et stort løft i bildekvalitet i sammenlignet med det du har i dag. Problemet er at kamerahus + ett av disse objektivene allerede er over budsjett. Ser du på brukmarkedet kan du sikkert spare noe, men E-M10 er fortsatt ganske nytt som gir begrenset med brukttilbud. Panasonic 12-35 F2.8 eller Olympus 12-40 F2.8 er alterantiver hvis du vil ha zoom, men de er ennå dyrere og mulig du vil synes Olympus 12-40 er for stor også. Ser du på hus uten søker er utvalget større på rimelige modeller, men usikker på om du ser det som et alternativ. Du har egentlig samme problemstilling med andre merker, du får fint et bra kamerahus med en standardzoom for 6-7000, men for å få et objektiv med bedre lysstyrke er du fort utenfor budsjettet. Velger du å gå for kun hus + standardzoom vil du sannsynligvis fortsatt få noe bedre bildekvalitet enn du får i dag, men det er det vanskelig å si noe om uten å vite hvilket kamera du har. Du kan også vurdere et bedre kompaktkamera, igjen er det ikke sikert det er så lett å finne hvis du har et som er veldig bra allerede, men du kan se på kameraer som Olympus Stylus 1, Sony RX100 III og ikke minst Pansonic LX100 som er helt nytt og for dyrt, men prisene synker gjerne en del når kameraet lbir tilgjengelig. Med tanke på hva du får for pengene stiller speilrefleks ganske sterkt hvis du ser på utgående modeller som Nikon D5100 og Nikon D3200. Det blir imidlertid vesentlig større kameraer. Lenke til kommentar
ISIforPREZ Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Var tilbud på komplett i helgen og endte dermed opp med et panasonic dmc-gh3, gikk litt oved budsjettet, men håper dette er et dugbart kamera. Noen som har noen meninger ang dette kjøpet for mitt bruk? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Var tilbud på komplett i helgen og endte dermed opp med et panasonic dmc-gh3, gikk litt oved budsjettet, men håper dette er et dugbart kamera. Noen som har noen meninger ang dette kjøpet for mitt bruk? Det bør bli bra det - hvilken optikk har du tenkt å bruke? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 14-140mm fulgte med på komplett tilbudet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 (endret) 14-140mm fulgte med på komplett tilbudet. Gh3 + 14-140 er en flott kombinaasjon, men du bør muligens ha et ekstra objektiv med bedre lysstyrke hvis det er veldig mørkt. Edit: Slettet en feil setning Endret 30. september 2014 av se# Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 14-140mm fulgte med på komplett tilbudet. Et helt greit objektiv, men ikke veldig lyssterkt, så det er ikke ideelt til konsertbruk. Ut i fra beskrivelsen din, så tror jeg du vil klare deg med et par rimelige fastobjektiver. Sigma 30mm f/2.8, Olympus 45mm f/1.8 og Sigma 60mm f/2.8 er alle trivelige og gode objektiver til fornuftig pris. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 (endret) Jeg tror det er et godt kamera til både foto og video på konserter, men du bør investere i god lyssterk optikk også. Med eller uten zoom kommer an på hvor lett det er å bevege seg på dine konserter og hvor mørkt det er. Objektivbytter mellom knuffende halvfulle mennesker med litt for myke ølbegere og gjørme på bakken ville jeg ikke gamblet på. Endret 30. september 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 30mm til FourThirds blir kanskje litt trangt (spørs på hva slags bilder du liker å ta, selvsagt). Selv har jeg brukt 30mm på APS-C en del til konsertfoto, og synes egentlig det er trangt nok når jeg står nær scenen, mens det gjerne blir litt kort igjen på litt lengre avstand. Tror egentlig 20 f/1,7 og 45 f/1,8 kan være en god kombo til forskjellige typer konsertfoto. Lenke til kommentar
ISIforPREZ Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 (endret) Får ta det med som det er på førstkommende konsert og se hvordan resultatet blir, ender nok opp med å kjøpe et nytt objektiv etterhvert som er mer egnet for mitt bruk. Takker for alt av svar Endret 30. september 2014 av Olangemyr Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Er uansett greit å begynne med en zoom. Så kan du se an hvilke brennviddeområder du bruker mest før du bestemmer deg for fastoptikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå