Gå til innhold

[Løst] Datamaskin til video redigering!

Gjest Slettet-rqYdbG4b

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-rqYdbG4b

Hei!

Skal hjelpe min far å kjøpe en datamaskin utelukkende til video og bilde redigering, på hobbynivå.

Han har satt seg et budsjett på 10-12 tusen kroner for innmaten, har ikke behov for skjerm, tastatur osv.

tar utgangspunkt i Komplett sine løsninger siden han IKKE vil bygge selv, og han har gode erfaringer med de tidligere.

https://www.komplett.no/komplett-home-i50/10828 er denne noe å starte på? tenkte å konfigurere vekk skjerm osv, og oppgradere til 16giga ram.

Det jeg ikke har peiling på, og som jeg håper å få hjelp med her er HVA skal han fokusere pengene på i builden? skjermkortet? rammen? cpu? osv.

Takk for svar.

Mvh Beef

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for CM V700, det er det eneste jeg ser i listen som jeg ville ha valgt.

Ingen av CPU kjølerene er å foretrekke, men cooler master seidon er vel den som er alternativet.

Kjør på med 16Gb minne

Ville personlig satt inn et GTX970, men dette er ikke listet.

Crucial MX1000 SSD

Snurredisk er det fritt frem, alle har egne meninger og erfaringer her.

Mulig det er et annet ferdigbygg som er bedre som lar deg velge bedre skjermkort og mer minne :)

Noe slikt, gir deg litt mellomrom til å justere etter ønske

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rqYdbG4b

Takk for svar, håper noen kan hjelpe meg med å forstå hva som er de komponentene man burde fokusere mest på til redigering av filmer, er Intel-Core I7-4790k et godt alternativ? overkill? eller for dårlig til hans bruk, osv.

Lenke til kommentar

Skjermkort er ikke nødvendig å bruke mye penger på til hobby videoredigering.

i7-4790k er kjempebra, jeg gjør selv endel videoredigering med en 2500k, men en 4790k vil kutte renderingstid/eksporteringstid ganke mye i forhold til en 2500k.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rqYdbG4b

Her er det vi vurderer å kjøpe, ser det greit ut? eller er det noe som burde byttes ut før jeg bestiller.

Fractal Design Define R4 Black Pearl

Cooler Master B600, 600W PSU
Intel Core i7-4790K
MSI B85M-E45, Socket-1150
HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black
MSI GeForce GTX 750Ti Gaming 2GB PhysX
Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM
Seagate Barracuda® 2TB
Samsung DVD Writer, SH-224DB
MS COA Win 8.1 Nordic
Basert på komplett sin https://www.komplett.no/komplett-home-i50/10828 og konfigurert til noe jeg håper er greit til video redigering.
Lenke til kommentar

Skjermkort er ikke nødvendig å bruke mye penger på til hobby videoredigering.

Det avhenger helt av hvilket program du bruker, siden en del program støtter GPU Acceleration, som gjør at CPUen må jobbe mindre.

Joda, men i hobbyprogrammer er det lite å hente.

Om du bruker Adobe CC henter du litt.

http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Premiere-Pro-CS6-GPU-Acceleration-162/#results

Klippe/lime og legge på enkle effekter i videoredigering er stortsett alltid gjort av CPU.

I det øyeblikket du tenker på å rendere inn 3D elementer og lignende forandrer ting seg, men da holder du ikke på med hobbyredigering lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...