Mechlaz Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Hei! Jeg lurer på om noen vet hva som er beste retningen å gå om man vil bli kriminaltekniker? Det å lete etter DNA, ta blodprøver og se etter spor som kan løse saker virker utrolig interessant. Jeg har ikke lyst å bli en vanlig politimann, mye heller vil jeg bli en som jobber i en labb. Noen tips? Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Du må gå Politihøgskolen først, for så å studere kriminalteknikk. Dette er et etterutdanningstilbud. www.phs.no/studietilbud/Etter--og-videreutdanning/utdanninger/etterforskning-og-kriminalteknikk/ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 For å bli kriminaltekniker så må du bli vanlig politi fyrst. Men om kan også få innpass i Kripos gjennom andre utdanninger. Feks bioingeniør for å studere blodprøver, eller dataingeniør for å hente fram sletta data, osv. 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Det er to måter som nevnt. Du kan jobbe med dette enten ved å ta politiutdanning hos PHS, for så å bygge på med kriminalteknikk. Disse er uansett i aller høyeste grad politietterforskere. Alternativ to er å få jobb i politiet som "sivilist". Da kan en utdanning som master i molekylær biologi, innen IT også videre være relevant. Sivilister befarer sjeldent åsteder, men det hender. Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2014 Det er to måter som nevnt. Du kan jobbe med dette enten ved å ta politiutdanning hos PHS, for så å bygge på med kriminalteknikk. Disse er uansett i aller høyeste grad politietterforskere. Alternativ to er å få jobb i politiet som "sivilist". Da kan en utdanning som master i molekylær biologi, innen IT også videre være relevant. Sivilister befarer sjeldent åsteder, men det hender. Hvordan blir det egentlig hvis jeg tar den lille ekstrautdanningen som kreves for å bli krimtekniker (6mnd+-), blir det da slik at jeg kun jobber på krimåsteder og i en lab? Eller må jeg fortsatt være med på vanlig politiarbeid som patruljering, trafikkontroll, osv, osv? Lenke til kommentar
Seal Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Ikke sikkert det er så dumt å ta en bachelor i la si molekylærbiologi, for så å begynne på PHS, eventuelt motsatt. Da bør du være ønsket som kriminalteknikker. Har dog hørt at man uansett må starte karrierer som vanlig betjent, men dette vet jeg ikke noe særlig om. Eventuelt kan du ta en masterutdanning i f. eks bioteknologi, og så søke jobb hos Kripos. Da skal du være veldig heldig og god, men det er mulig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Du vil nok måtte jobbe som vanlig betjent i alle fall ei stund før du får jobb som rein krimteknikker. Men når du fyrst har fått den stillinga så er det mest det du jobber med. Som krimteknikker vil du nok måtte påregne ein heimevakter der du rykker ut ved behov. Lenke til kommentar
Seal Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Kriminelle respekterer nok ikke kveldskosen til kriminalteknikerne nei Endret 5. oktober 2014 av Seal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå