Gå til innhold

Tjener sivilingeniører mest etterhvert?

Rigmor Ortiz

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kommer det an på hvor man jobber, men har inntrykk av at de med master tjener mer etterhvert en de med bachelor i ingeniørfag. Altså at stigningstallet på "lønnsgrafen" er høyere liksom. Noen som har noe å si om dette?

Jeg går bachelor nå og vil tidlig bestemme meg for om jeg skal gå for master eller ikke. Ærlig talt er det nok bare gryna som vil motivere meg til å ta master etterpå.

Endret av Snorkeling Platypus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange av de største bedriftene krever Mastergrad, så mastergrad gir mer enn bare høyere lønn.

Der er svært tvilsomt at det finnes virksomheiter som ansetter kun personer med mastergrad dersom ein med bachelorgrad hadde vært kvalifisert. Det hadde berre kosta dei meir i lønnskostnader.

Men det er klart at med mastergrad så vil du være kvalifisert til å ta jobber som både krever mastergrad og bachelorgrad, medan dei som kun har bachelorgrad ikkje vil kunne få ein jobb som krever master.

Samtidig er det også mulig å utdanne seg ut av potensielle jobber. I det offentlige er det regler som regulerer dette, men i det private kan du fort risikere å ikkje få enklare ingeniørjobbar fordi du er "overkvalifisert" med andre ord at arbeidsgiver antar at du kjem til å bytte jobb så snart du finner noke betre.

Lenke til kommentar

Mange av de største bedriftene krever Mastergrad, så mastergrad gir mer enn bare høyere lønn.

Der er svært tvilsomt at det finnes virksomheiter som ansetter kun personer med mastergrad dersom ein med bachelorgrad hadde vært kvalifisert. Det hadde berre kosta dei meir i lønnskostnader.

Men det er klart at med mastergrad så vil du være kvalifisert til å ta jobber som både krever mastergrad og bachelorgrad, medan dei som kun har bachelorgrad ikkje vil kunne få ein jobb som krever master.

Samtidig er det også mulig å utdanne seg ut av potensielle jobber. I det offentlige er det regler som regulerer dette, men i det private kan du fort risikere å ikkje få enklare ingeniørjobbar fordi du er "overkvalifisert" med andre ord at arbeidsgiver antar at du kjem til å bytte jobb så snart du finner noke betre.

Statoil er et eksempel på det.Det kreves en mastergrad og Aker solution krever også har jeg lest på mange av stillingene.

Lenke til kommentar

Ut ifra det jeg har lest meg frem til så er det slik som The Avatar sier. Men det er jo statetistisk og gjennomsnittlig. I realiteten så tror jeg forskjellene fort kan bli større. Men mye avhenger jo av arbeidsplassen. Du kan fort bli bli en dårlig betalt ingeniør(bachelor) eller en veldig godt betalt sivilingeniør(master). Jeg vil tro det er større sjangs for å kunne få godt betalt ut ifra utdannelse hvis du har en master, kontra en bachelor. Men stå på, opparbeid deg erfaring, og en fin CV, så kommer du veldig langt med en bachelorgrad også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvordan er egentlig mulighetene for deltidsutdanning eller fjernutdanning som sivilingeniør?

Er selv ferdig ingeniør om 3 år, men på grunn av alder og praktiske forhold, må jeg nok begynne å jobbe da. Men jeg ønsker gjerne å bli sivilingeniør. Ikke bare på grunn av lønn, men fordi jeg liker kunnskap og fordi det også gir større muligheter.

Lenke til kommentar

Om du leiter litt så finner du nok ein del universitet som tilbyr påbygging frå bachelor til master som deltidsstudier.

Så det skal ikkje være eit stort problem sjølv om du begynder å jobbe, men det vil sjølvsagt ta litt lenger tid med mindre du legger alt det sosiale til sides for å ha 8 timer med jobb etterfulgt av 8 timar med studier kvar dag.

Det er også mulig å få til avtale med arbeidsgiver om kompetanseheving. For eksempel gjennom å få permisjon frå jobb til å følge forelesningane på universitetet. Særlig aktuelt er dette sjølvsagt om du studerer noke som vil komme arbeidsgiver til gode.

Når ein inngår slike avtaler så er det ikkje uvanlig at arbeidsgiver stiller krav om plikttjeneste i form av at du må jobbe for arbeidsgiver så og så lenge etter at du er ferdig med utdanninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...