Gå til innhold

Vil gjere straumen dyrare når me brukar mest

Anbefalte innlegg

1 og 2: Poenget er at bruk varierer med pris. Hvorfor er dette viktig? Fordi det er tilbud og etterspørsel i effekt.

3. Nei, jeg siterer ikke en lærebok, jeg forteller om ting jeg har lært fra lærebøker. I bøkene står det sikkert annerledes. Du kan sjekke selv, de første kapitlene i introduksjonsbøker er sjeldent veldig kompliserte, men de er veldig lærerike. De fleste av de mest brukte er fritt tilgjengelig på nettet hvis du jukser litt. Jeg kan anbefale titler om du vil.

Så, hva er det du ikke er overbevist om? Jeg nevnte flere ting.

a) Konsumenter ønsker å maksimere sin nytte gitt budsjettet sitt. Dette er etterspørselskurven. Jeg regner med du er enig i at konsumenter har et budsjett (altså ikke evig med penger). Jeg regner også med at du er enig i at de ønsker å bruke budsjettet på best mulig måte, og at dette i tillegg til preferanser og budsjett kommer an på (relative priser). Jeg regner også med at du er enig i at total etterspørsel er summen av individuelle etterspørsler, dette er bare enkel addisjon. Hvis du er uenig i noe her er det bare å si fra.

b)Summen av individuelle tilbudskurver er tilbudskurven. Dette er rett frem, som over, så jeg regner med du er enig.

Tilbudskurven er marginalkostnaden: Marginalkostnaden er hvor mye det koster å produsere den siste enheten (kostnaden på marginen). Bedrifter vil alltid ønske å produsere til marginalinntekt (inntekt på siste solgte vare) er lik marginalkostnad. Hvorfor? Hvis marginalkostnaden er lavere enn marginalinntekten kan bedriften(e) øke sin profitt ved å produsere mer, så da vil de selvsagt gjøre dette. De ønsker å tjene penger.

Hvis marginalkostnaden er høyere enn marginalinntekten så taper bedriften penger på varene de produserer. Dette ønsker de ikke, så de gjør det ikke.

I virkeligheten er dette mer komplisert enn for konsumentene, da det ikke er så lett å vite nøyaktig hva marginalkostnaden er.

c) Etterspørsel høyere enn tilbud. Hvis det ikke er lønnsomt for tilbyderne å produsere mer til prisen i markedet så er det to mulige scenario her. 1. Etterspørselen høyere enn tilbudet, prisen uendret. Ettersom det er flere som er villige til å betale det varen koster enn det er som får mulighet til å betale, så blir det kamp. Køer f.eks. 2. Ettersom det er flere som er villige til å betale det varen koster (og mer) enn det er varer tilgjengelig blir prisen bydd opp. Dette har igjen to effekter; høyere pris gjør det lønnsomt å produsere mer, så tilbudt kvantum øker, og den høyere prisen gjør at noen ikke lenger er villig til å betale, så etterspurt kvantum synker.

Dette fordi folk responderer på insentiver. Hvis det er X antall folk som er villige til å betale gitt pris, så er det alltid mindre enn X antall som er villige til å betale for en gitt pris +1. Ceteris paribus, så klart (alt annet likt/konstant).

d) Tilbud høyere enn etterspørsel: samme som c), bare omvendt.

Jeg gjentar meg selv tidvis nå, men jeg vet ikke hva det du ikke godtar. Spør i vei, men helst litt mer presist, så kanskje vi kommer noen vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Nei, du har fortsatt ikke bevist at pris kan variere med bruk for dette markedet. Du har bevist at svingninger, hvor man går flere multiplikatorer i en rettning, har en effekt. Gjerne ved erstattning av kilden.

Men ikke det første. Og jeg sier dette, fordi "varierer med pris" definerer ikke hvilken prisforandringer det er snakk om.

a, b, c og d: Ikke interessert.

Du får forklare hvorfor din markedsteori er valid for strøm. Jeg føler ikke at jeg tror på deg, fordi: Det er ikke min jobb å oversette dine påstanden til strømmarkedet.

Jeg vil heller ikke godta noe så grunnleggende som "cause and effect", så lenge det ikke er forklart og iscenesatt godt.

Lenke til kommentar

1. Nei, du har fortsatt ikke bevist at pris kan variere med bruk for dette markedet. Du har bevist at svingninger, hvor man går flere multiplikatorer i en rettning, har en effekt. Gjerne ved erstattning av kilden.

Men ikke det første. Og jeg sier dette, fordi "varierer med pris" definerer ikke hvilken prisforandringer det er snakk om.

a, b, c og d: Ikke interessert.

Du får forklare hvorfor din markedsteori er valid for strøm. Jeg føler ikke at jeg tror på deg, fordi: Det er ikke min jobb å oversette dine påstanden til strømmarkedet.

Jeg vil heller ikke godta noe så grunnleggende som "cause and effect", så lenge det ikke er forklart og iscenesatt godt.

Beklager, jeg gidder ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...