Gå til innhold

Virtuel server med internett tilgang

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg driver fortiden med forbereding til fagprøven, og skal i forbinelse med det sette opp en AD server med diverse muligheter, men er det da mulig for meg å få internett gjennom Virtualbox på denne serveren uten at den begynner å knotte med allerede eksisterende AD nettverk på jobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kan knote til. Det er regler for hvordan man skal sette opp failover AD.

Har du et annet subnet du kan koblet den til?

Uh, kvakk?

1. Maskinen du setter opp skal ikke inn i bedriftens domene, men er som regel uproblematisk å ha den på samme nettverk dersom du passer på punkt 2.

2. Stort sett det eneste som vil krølle til før bedriftens nettverk er om du setter opp en DHCP server med et aktivt scope.

Om du skal sette opp AD bruker du også alltid .local i navnet i labmiljøer.

Alt dette burde man kunne etter læretiden etter min mening...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uh, kvakk?

1. Maskinen du setter opp skal ikke inn i bedriftens domene, men er som regel uproblematisk å ha den på samme nettverk dersom du passer på punkt 2.

2. Stort sett det eneste som vil krølle til før bedriftens nettverk er om du setter opp en DHCP server med et aktivt scope.

Ja selvsagt, dumme meg.

Setter kun AD/DS i produksjonsmiljø. Har ikke testet så mye med lukkede AD servere :)

Lenke til kommentar

Uh, kvakk?

Læretiden min var med hensyn til klientdrift, ikke serverdrifting, men fagprøven blir server, så derfor jeg er vag i der området. Skjønner meg heller ikke på hvorfor det blir slikt hos meg...

Takker uansett for svar! Mener å komme på at vi hadde et problem på skolen der det var en AD server tilkoblet skolenettet.

Lenke til kommentar
SCCM er ikke noe problem å sette opp. Igjen, bruk et eget isolert domene (ikke nettverksmessig).

Husk at fagprøven skal inneholde oppgaver som omhandler temaer du har jobbet med i læretiden.. Så om du har fått mye utover det ville jeg vurdere å klage.

Om du skal bruke SCCM bør du være klar på å besvare spørsmål om hvorfor du valgte dette. Det er beregnet på store miljøer.

Et par alternativer er WSUS+Windows Deployment Services (med MDT) og PDQDeploy.

Lenke til kommentar

SCCM for at det er det jeg har brukt i det siste, har også testet ut Altiris, disse do har funket greit, men har skjønt at SCCM iallefall har krevd en del konfigurering i starten.

Takk for tipset om fagprøven! Skal komme på det hvis jeg får dårligere karakter på grunn av "faglig inkompentanse"

Kan teste ut både MDT og PDQDeploy, se hva som funker best for meg.

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...