Roar Kneppen Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Brahminyglente i miljø Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Jan Høydal Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Flott bilde av denne mektige pipppipp'en. Synes ikke det var så veldig forstyrrende med greinene så lenge resten av bakgrunnen er ren som i dette tilfellet. mvh Jan Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Henger meg på Jan her. FLOTT Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Bildet er såpass lite i seg selv at jeg synes det blir litt vel mye forstyrrende ramme her. Kvistene synes jeg i grunn ikke gjør noe fordi de skaper miljøet og fordi bildet er så rent ellers, men jeg synes det blir trangt på fuglens "se-side" av bildet og plasseringsmessig så "skulle den sett andre veien". Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Bildet er såpass lite i seg selv at jeg synes det blir litt vel mye forstyrrende ramme her. Kvistene synes jeg i grunn ikke gjør noe fordi de skaper miljøet og fordi bildet er så rent ellers, men jeg synes det blir trangt på fuglens "se-side" av bildet og plasseringsmessig så "skulle den sett andre veien". Nå blir vanligvis ikke speilvending av naturbilder særlig bra så jeg hadde ikke forsøkt. men gjorde et forsøk nå og det blir feil å flippe horisontalt på dette bildet. Her ble beskjæringen som den ble da det er enda flere greiner utenfor bildet og da blir ikke følelsen av luft så mye større likevel. Om fuglen ser rett inn i ei ramme eller rett inn i ei grein blir egentlig ikke så veldig forskjellig. Hele serien fra dette treet er på til sammen 15 bilder. Mulig jeg legger ut flere siden. Det du ser av treet her er bare en brøkdel. Noen ganger må man gå litt på akkord med det vanlige for naturen er som den er og det bør kanskje også kritikerne ha i hodet når de skriver kritikk også. Her kommer nok flere brahminyglenter for jeg har haugevis av dem. Noen ganger legges de rett og slett ut fordi det er en fugl vi aldri får se her hjemme. Roar Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Nå anbefalte jeg nok ikke en speilvending, men det jeg mente var at komposisjonsmessig så ser fuglen feil vei, altså til siden av bildet med minst luft. Det vil på ingen måte forandre seg ved å speilvende bildet...Nuh har du jo argumentert med hvorfor det er slik uten at det gir meg noe mer inntrykk av dette blir riktig for min del. Det oppleves nesten alltid feil om man omgår "komposisjonregler" fordi de ikke lar seg holde. Imidlertid så kan det oppleves som meget rett om de omgåes for å oppnå noe spesielt. Endret 26. september 2014 av Espen Ørud Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Nå anbefalte jeg nok ikke en speilvending, men det jeg mente var at komposisjonsmessig så ser fuglen feil vei, altså til siden av bildet med minst luft. Det vil på ingen måte forandre seg ved å speilvende bildet... Nuh har du jo argumentert med hvorfor det er slik uten at det gir meg noe mer inntrykk av dette blir riktig for min del. Det oppleves nesten alltid feil om man omgår "komposisjonregler" fordi de ikke lar seg holde. Imidlertid så kan det oppleves som meget rett om de omgåes for å oppnå noe spesielt. Feilen i dette tilfellet blir at man får inntrykk av at fuglen er på vei ut av bildet istedenfor inn i bildet. Å komme med en påstand om at fuglen sitter feil vei uten å kjenne lokalitetene blir jo en merkelig påstand fra kritikers side. At du kjenner dette stedet i Goa spesifikt tviler jeg på for jeg har ikke vært inne der på en god del år da det ikke har vært mulig de siste 5 år fordi det ligger et stort tre tvers over kanalen og stenger hvilket var en av grunnene til at jeg kuttet ut krokodillesafariene da det for meg var minst like viktig å komme dit det var mye fugl av diverse arter. Dessuten så er det slik at noen ganger må man bare grunnet omstendigheter og naturens beskaffenhet gå på akkord med regelverket. Det er jo også en regel som sier at regler er til for å brytes. Nå er jo ikke dette bildet så viktig for meg da jeg jo har massevis av brahminyglenter. Noen få er presentert her og flere vil komme sånn innimellom alt det andre jeg presenterer - og rammer vil de ha selv om noen ikke vil ha det. Bakgrunnen er at jeg forsøker å gi litt inntrykk av hvordan bildet ville ta seg ut på en vegg - hvis de da ikke for eksempel er trykt på lerret der man jo ikke trenger ramme. Roar Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Det var tydeligvis ikke så populært å gi kritikk til dine bilder. Nå kommenterer og kritiserer jeg bilder ut fra mitt ståsted og mine preferanser og for meg så blir det feil at fuglen ser dit det er minst luft i bildet uansett hvor mye du vil argumenterer for at den av en eller annen grunn burde gjøre nettopp det.Det er litt av poenget med å legge ut bilder i en bildekritikk at folk kan kommenterer hvordan de ser eller opplever bildet. Hvordan jeg ser bildet har ingen ting med om en vei i indre Mongolia er sperret av en stokk eller ikke så lenge stokken ikke er en del av bildet... Endret 26. september 2014 av Espen Ørud Lenke til kommentar
Ovidia2 Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Så flott Roar! Blinkskudd med flott komp! Mvh Tove Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Det var tydeligvis ikke så populært å gi kritikk til dine bilder. Nå kommenterer og kritiserer jeg bilder ut fra mitt ståsted og mine preferanser og for meg så blir det feil at fuglen ser dit det er minst luft i bildet uansett hvor mye du vil argumenterer for at den av en eller annen grunn burde gjøre nettopp det. Det er litt av poenget med å legge ut bilder i en bildekritikk at folk kan kommenterer hvordan de ser eller opplever bildet. Hvordan jeg ser bildet har ingen ting med om en vei i indre Mongolia er sperret av en stokk eller ikke så lenge stokken ikke er en del av bildet... Det har vel ingenting med popularitet å gjøre at folk ser ting på forskjellig måte. Det jeg ofte savner på fotosider er nettopp diskusjoner under bilder der folk kommer med forskjellige argumenter - ellers blir det jo litt for mye "fint bilde" hvilket ingen lærer noe av. Poenget her er jo at fuglen satt som den satt og det er det lite å gjøre med. Den var langt unna indre Mongolia. Jeg kan faktisk også litt om komposisjon, perspektiv osv. som jeg har tatt med meg fra maleriet og inn i fotografiet, men noen ganger får man det ikke helt til å passe. og må la reglene vike. Sånn er'e bare. Roar. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Med populært mente jeg selvsagt at noe måtte være upopulært siden du velger å angripe kritiker fremfor akseptere at bildet for andre kan oppleves som "feil" og bruker en hel masse tid på å argmentere med at kritiker ikke kan ha vært på den aktuelle plassen. Nuh har jeg forsøkt å fortelle at bildet oppleves som "feil2 for meg totalt uavhengig av hvor i verden det er tatt eller hvor mange kvister du har latt være å ta med i bildet eller om en vei i indre Mongolia er sperret av en stokk. Jeg har vel også opplyst om at det er fordi jeg synes det er for lite luft i synsretningen til fuglen og dermed gitt til kjenne mine vurderinger. Disse vil ikke forandre selv om du velger å angripe kritiker eller argumentere enda flere ganger for at det var en kvist i veien eller regler er til for å brytes... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg