Gjest Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) noen som er supergode og kan skrive det raskt? evnt pseudo kode? Endret 16. november 2014 av Gjest Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Du vil at vi skal gjøre leksene dine for deg? Lenke til kommentar
kvisvik Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Er vell kanskje litt drøyt at en eller annen random skal gjøre din øving i IMT1031 - Grunnleggende programmering, hadde du derimot startet og heller kommet med spesifikke spm etterhvert så kommer det kanskje noen svar og det er nok på den måten en burde gjøre for å lære seg programmering (... eller jeg lærte meg dog) dette svaret er ment som hjelp ikke kritikk, så ikke ta det feil måte at jeg ikke svarer på hele oppgaven men som tips start og kom med spm etterhvert Endret 26. september 2014 av kvisvik Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Ser det er en annen her inne på forumet som også driver med samme oppgave hehe Vel hadde vært fint om jeg fikk hjelp ja, vært mye sjuk i det siste og trenger å kjøpe meg tid.. men hvis ingen vil, men vil kun hjelpe med råd og tips så prøver jeg det.. Jobber med pseudo koden nå og kan poste den ut når jeg nærmer meg ferdig Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Det er det beste, du lærer jo svært lite (om noe i det hele tatt) hvis noen her gjør oppgaven for deg. Jobb deg frem, står du fast med noe er det bare å spørre Lenke til kommentar
kvisvik Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Ser det er en annen her inne på forumet som også driver med samme oppgave hehe Vel hadde vært fint om jeg fikk hjelp ja, vært mye sjuk i det siste og trenger å kjøpe meg tid.. men hvis ingen vil, men vil kun hjelpe med råd og tips så prøver jeg det.. Jobber med pseudo koden nå og kan poste den ut når jeg nærmer meg ferdig post den når du er ferdig så er det alltids noen som kan si om det er noe funky med pseudo koden. Men fristen er jo den 29. om jeg husker korrekt så har jo egentlig god tid enda da Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Den er grei, setter stor pris på evnt hjelp, jobber som nevnt med pseudo koden nå og poster den her straks jeg mener jeg ikke får kommet lengre Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) #include <iostream>#include <iomanip>using namespace std;struct klokke1( int time int minutt int sekund);struct klokke2( int time int minutt int sekund);int main(){klokke1 tid; tempklokke2 tid2; temp2tid.time = 0 if time <10 (++0) // for å sette inn ekstra 0 før f.eks kl900, => 0900tid.minutt = 0tid.sekund = 0 tid2.time = 0 if time <10 (++0) // for å sette inn ekstra 0 før f.eks kl900, => 0900tid2.minutt = 0tid2.sekund = 0 Do( // hoved DO løkkaDo ( // Do løkke, viser tiden , endring for tid1cout << tiden er 00:00:00 for klokke1 << vil du endre tiden?(j/n); cin >> chif (ch =='j')cin >> tid.time >> tid.minutt >> tid.sekund; // endrer tiden til tid 1while ( tid.time >1 && <25, tid.minutt =>0 && <59, tid.sekund =>0 && <59) // Kun gyldig input er akseptert, f.eks ikke 99if else( ch !=='n'))Do (cout << Tiden er 00:00:00 for klokke 2 << vil du endre tiden?(j/n); // do løkke, viser tid og spør om endring for tid 2 if (ch == 'j')cin >> tid2.time >> tid2.minutt >> tid2.sekund;while ( tid2.time >1 && <25, tid2.minutt =>0 && <59, tid2.sekund =>0 && <59)if else (ch !=='n'))Do( // her skal tidene begeregnes og vise verdierif (tid > tid2) cout << tidspunkt nr 1 er før nr 2 << differansen er tid-tid2; // beregner forskjell på tidene if else (tid2 > tid)cout << tidspunkt nr 2 er før nr 1 << differansen er tid2-tid;if else (tid==tid2) // hvis tidene er likecout << tidspunkt nr1 og nr2 er like;)cout << Vil du gjøre det en gang til (j/n)? while ( ch != 'n')// hoved DO løkka avsluttes, mulighet for å gjenta prosessenfor teller ++if teller 1 klokk1else klokke2const int max hour = 23 Endret 26. september 2014 av Gjest Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Er jeg på vei til noe her? Vet jeg skal bruke temp, men er usikker på hvordan.. og flinkere til bruk av const'er og nåde deg Remiix93 hvis du kopierer! Endret 26. september 2014 av Gjest Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Er jeg på vei til noe her? Vet jeg skal bruke temp, men er usikker på hvordan.. og flinkere til bruk av const'er og nåde deg Remiix93 hvis du kopierer! Struct bruker {} istedenfor () for å definere scope Istedenfor å definere to struct'er med identiske variabeldeklerasjoner definerer du en struct og bruker denne som utgangspunkt: struct klokke { int time, minutt, sekund; }; klokke tid1, tid2; Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 For å spore deg inn på riktig vei, her er et forslag til hvordan jeg ville ha kodet begynnelsen av programmet: time.h: #ifndef TIME_H #define TIME_H struct klokke { int time, minutt, sekund; }; void resetTime(klokke &tid); bool checkTid(klokke &tid); void resetTime(klokke &tid) { tid.minutt = 0; tid.sekund = 0; tid.time = 0; } bool checkTid(klokke &tid) { if ( tid.minutt > 60 ) { return false; } else if ( tid.sekund > 60 ) { return false; } else if ( tid.time > 24 ) { return false; } else { return true; } } #endif // TIME_H main.cpp: #include <iostream> #include <iomanip> #include "time.h" using namespace std; void main() { klokke foerstetid, andretid; bool fortsett = true; do { cout <<"Tid for klokkeslett # 1:\n"; cout <<"========================\n"; cout <<"Skriv inn time: "; cin >>foerstetid.time; cout <<"Skriv inn minutt: "; cin >>foerstetid.minutt; cout <<"Skriv inn sekund: "; cin >> foerstetid.sekund; if ( checkTid (foerstetid) ) { fortsett = false; cout <<"\n\nRiktig tidsformatering."; } else { cout <<"Feil ved tidsformatering. Proev igjen!\n\n"; } } while ( fortsett == true ); } Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Tusen takk for hjelp, skal jobbe videre i morgen Lenke til kommentar
jonny Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Denne oppgaven har vært oppe til diskusjon flere ganger tidligere, søk litt i forumet så finner du nok noe som kan hjelpe deg på vei. Her er et par eksempler: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1540058&page=1 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1461254&page=1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå