satyr85 Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Kjøpte et nikon kamera til fruen her for en liten stund siden, har bare brukt standard linsen som følger med til nå (y dull) siden vi ikke sitter med grensesprengende økonomi for tiden.Under en liten tur på svigers loft så dukket det opp en eldre type objektiv som så ut som rene kanonløpet i forhold til det som fulgte med kameraet..skuffende nokk oppdaget vi jo fort at det var av et annet merke enn nikon, så vi prøvde google litt om det finnes overganger mellom forskjellige merker slik at man kan bruke merker på kryss å tvers, uten hell. Vil se for meg at dette måtte være av typ made in china sneaky products, mtp alle brands har sitt eget system. er så godt som helt uerfaren på dette feltet å vil gjerne vite om det faktiskt eksisterer slike dingser der ute ? Det skulle isåfall være en overgang mellom;Nikon kam <> mamiya/sekor linseTakker for alle innspill Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Kjøpte et nikon kamera til fruen her for en liten stund siden, har bare brukt standard linsen som følger med til nå (y dull) siden vi ikke sitter med grensesprengende økonomi for tiden. Under en liten tur på svigers loft så dukket det opp en eldre type objektiv som så ut som rene kanonløpet i forhold til det som fulgte med kameraet.. skuffende nokk oppdaget vi jo fort at det var av et annet merke enn nikon, så vi prøvde google litt om det finnes overganger mellom forskjellige merker slik at man kan bruke merker på kryss å tvers, uten hell. Vil se for meg at dette måtte være av typ made in china sneaky products, mtp alle brands har sitt eget system. er så godt som helt uerfaren på dette feltet å vil gjerne vite om det faktiskt eksisterer slike dingser der ute ? Det skulle isåfall være en overgang mellom; Nikon kam <> mamiya/sekor linse Takker for alle innspill Det kan lages adaptere for bruk av optikk med annen fatning under forutsetning at det er plass til det og Nikon er blant de kameraene som har lengst registeravstand, dvs. avstand fra sensor til fatning. Mao. er det ikke så mange andre merker som gir plass til et adapter for Nikon. Er faktisk usikker på om Mamiya/ Sekor kan adapteres til Nikon, men jeg tviler. Registeravstand for en del kjente fatninger: Leica M (rangefinder): 27.95mm Canon FD: 42mm Minolta MD: 43.72mm Canon EOS: 44mm Sony Alpha: 44.6mm M42 (Pentax Screwmount): 45.46mm Pentax K: 45.46mm Contax/Yashica (CY): 45.5mm Olympus OM: 46mm Nikon F : 46.5mm Leica R (SLR): 47mm Edit: Siden du omtaler optikken som kanonløp er det godt mulig det er mellomformatoptikk det er snakk om, og denne har lengre registeravstand og slik optikk kan brukes på Nikon. Endret 26. september 2014 av twoeyes Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 For de med kortere registeravstand så må det brukes konverter med optikk som enten vil være veldig dyr eller som vil gi dårligere bilde. Uten optikk så vil man kun greie å fokuser på motiver som er nært kamera. I noen tilfeller kan man justere objektivet for å få fokus. Lenke til kommentar
satyr85 Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 (endret) kom over et par forumer der de skrev om å demontere forskjellige linser å kombinere festet fra ei nikon linse over på de evnt andre linsene.. men tror ikke jeg skal snuse på tanken engang.har lett å småkikket noen uker nå, tror jeg må si det er tapt fant et greit bilde av den btw, no gammle greier vil jeg si Edit; så din kommentar om kanonløp som jeg sa i posten, tror jeg tok litt hardt i ang den utsagnelsen, 40cm lang Endret 26. september 2014 av satyr85 Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Det der er vel en ikke særlig lyssterk tele av enkel kvalitet, ser ellers ut til å ha skrufatning, sannsynligvis M42. Kan ikke brukes med glassløst adapter på Nikon, men det finnes adaptere for bl.a Canon, og alt av speilløst., ref.listen med registeravstander over. Endret 26. september 2014 av twoeyes Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 10. oktober 2014 Del Skrevet 10. oktober 2014 Denne 400mm kan du bruke på Nikon vettu! Kjøp denne du: http://www.ebay.com/itm/T2-T-mount-Lens-to-NIKON-mount-adapter-D7000-D3200-D3100-D3000-/231259420281?pt=US_Lens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item35d822b679 Skru så av den bakerste delen (ringen) av objektivet og bytt med ovenstående. (den bakerste delen er m42 fatning, men du vil fort oppdage at objektivet egentlig er en T-mount (55mm registeravstand) dersom du skrur den av. Lykke til og del gjerne dine erfaringer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå