Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsbestemt leiekontrakt, mangler og oppsigelse/heving

phonob

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål angående tidsbestemte leiekontrakter.

Jeg har nettopp begynt å studere og siden jeg var i nød, så takket jeg "ja" til å overta et rom i bofellesskap usett 1. september.

Det viser seg at leiligheten var i svært dårlig fatning da jeg ankom. Det er ingen lufting på soverommet, mangler på det elektriske systemet på badet og det mangler røykvarsler i alle rom samt slokkeutstyr. Det ble muntlig lovet fra huseier at disse feilene umiddelbart skulle ordnes.

Under tvil skrev jeg under på kontrakten, men nå angrer jeg som pokker!

Har sendt 3 purringer uten svar, spesielt på lufting av soverommet da inneklimaet er så dårlig at jeg daglig sliter med hodepine og tretthet.

Kontrakten som ble inngått var en tidsbestemt leiekontrakt på 6 måneder med 1 måned oppsigelsestid.

I tillegg ble depositumet betalt inn på privat konto. Jeg vet egentlig bedre, men var i en presset situasjon og hadde bruk for husly da jeg ankom byen.

Jeg har mulighet til å flytte inn i en ny leilighet 1. oktober, men lurer på hva valgene mine er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, hold hestene no før vedkommende ringer 110 og begynner å skrike om at han ikke får puste og det ikke er røykvarslere i leiligheten.

For det første, lufting på soverommet er i grunn ikke ett formelt krav i større grad enn at der skal være en tilgjengelig fluktvei som alternativ til døren, siden en vegg ikke er godkjent fluktvei vil jeg anta der er en dør eller ett vindu som kan åpnes? Viss ikke så er ikke lufting øvrig ett generelt krav. At du angrer på å skrive under er i grunn ikke en juridisk problemstilling i dette tilfellet. Det er såvidt jeg er klar over heller ikke krav til røykvarsler i alle rom og 'elektriske feil' på badet kan være ganske vesentlig dersom det er alvorlige mangler, dersom det er varmekabler som ikke virker etc er det også irrelevant.

Du har en kombinasjonskontrakt av tidsbestemt og u-tidsbestemt kontrakt kan det se ut til. Så dersom du sier opp før 1 November vil oppsigelstiden være over 1 oktober. Og du kan fritt flytte på røven.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Bur utleigaren også i det samme kollektivet?

Dersom svaret er nei, foreligger det andre grunner for at avtalen er tidsbestemt med 6 måneders varigheit?

Dersom det ikkje er grunn til dette så betyr det at avtalen er å ansjå som tidsubestemt. Då er oppsigelsestida 3 måneder som standard, og 1 måned i bokollektiv frå den fyrste i måneden.

Her har boligen ein mangel som gjer at du kan holde tilbake husleige. F.eks brannvarsler og slokkeutstyr kan du kjøpe inn sjølv dersom utleiger ikkje ordner det og berre trekke frå beløpet frå husleiga.

Det samme bør du eigentleg gjere med "depositumet" som du har betalt inn, sidan du betalte dette inn på ein konto som ikkje er depositumskonto så er dette beløpet forskudd på husleige. Så her bør du unnlate å betale husleige til dette beløpet er brukt opp, eller til utleiger betaler tilbake beløpet du har betalt inn og ordner med ein depositumskonto.

Eit problem her er at du har mange ting å trekke frå på husleiga for, men for kort tid å gjere det på sidan du vil flytte ut så raskt som mulig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Star Fox, det er i Oslo ;)

Nei, utleieren bor ikke i samme kollektiv og har vært fraværende siden jeg skrev under på kontrakten. Det er heller ingen andre grunner for at avtalen er tidsbestemt med 6 måneders varighet. Verken i kontrakten eller muntlig.

Så det vil si at jeg kan si opp leiligheten 30. september, betale resterende beløp av husleien i forhold til depositumet/forskudd, flytte ut og ha 1 måneders oppsigelsestid?

Jeg synes synd på de andre leieboerne da de har betalt inn et mye større "depositum" enn det jeg har. Leiligheten er virkelig et rottehull av store dimensjoner og skulle nok aldri vært klassifisert som et bofellesskap.

Uansett, setter utrolig stor pris på hjelpen!

Dette gjorde helgen min mye bedre :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...