Gå til innhold

Verdt å kjøpe lydkort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har Roccat 5.1 Kone-headset, men får brukt to av de fire ledningene ettersom hovedkortet ikke har et integrert lydkort. Dette betyr at jeg spiller (bf4) med stereo lyd. De billigste lydkortene ligger på rundt 200kr, men vil de gi noe særlig utbytte i forhold til å spare pengene og ha den lyden jeg har nå?

Jeg ser ingen grunn til å kjøpe lydkort om du ikke er proff youtuber eller en type audiofil. Har ikke er faring med lydkort, men tror ikke det er verdt det.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Finn noen som har Sound Blaster 5.1 eller audigy og få et gratis.

 

Personlig synes jeg lydkort er vel verdt det mest pga funksjonalitet og interferens, men jeg har bare gammel hardware, så det kan hende det har forandret seg nå. Jeg er en sånn som kunne ha hatt aluminiumsfolie rundt lydkortet for å få mindre interferens.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Hvordan kan et headset være 5.1?

 

Om du har nytte av et lydkort kommer an på hvordan kvaliteten er på det integrerte lydkortet ditt. Hvis det er elektrisk støy eller lyden ikke er klar kan det hjelpe med et lydkort.

 

Å få to ekstra ledninger inn i pcen til et headset med bare to lydkilder virker ekstravagant, men jeg har jo ikke et sånt headset.

Lenke til kommentar

Hvordan kan et headset være 5.1?

 

Om du har nytte av et lydkort kommer an på hvordan kvaliteten er på det integrerte lydkortet ditt. Hvis det er elektrisk støy eller lyden ikke er klar kan det hjelpe med et lydkort.

 

Å få to ekstra ledninger inn i pcen til et headset med bare to lydkilder virker ekstravagant, men jeg har jo ikke et sånt headset.

Flere høyttalerdrivere inne i headsettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg få litt hat her nå, og det er ikke meningen å provosere men legg heller pengene i et OK headsett som kun er stereo og ikke 5.1, 5.1 headsett fungerer ikke så bra, vanlig stereo er mye bedre.

Skru av 5.1, lukk øynene og spill av denne, og du skjønner hva jeg mener:
https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Og for å svare på trådstarterens spørsmål, så nei, det trenger du ikke. Jeg ville heller kjøpt en OK DAC eller noe, noe som går over USB, slik at du unngår støy fra innsiden av kabinettet, særlig hvis du bruker utgangen på fronten av kabinettet.

Så en tusenlapp i et par gode hodetelefoner og en liten tusenlapp for en ok DAC, og du kan kaste alle de andre headsetta og interne lydkorta du har langt inni skaugen. :tease:

Enjoy. :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg få litt hat her nå, og det er ikke meningen å provosere men legg heller pengene i et OK headsett som kun er stereo og ikke 5.1, 5.1 headsett fungerer ikke så bra, vanlig stereo er mye bedre.

 

Skru av 5.1, lukk øynene og spill av denne, og du skjønner hva jeg mener:

https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Det er klart den ikke har noe å gjøre på et 5.1 headset når lyden derfra er stereo. Man må ha en 5.1 lydkilde for at 5.1 skal være noe poeng.
Lenke til kommentar

Mente bare at 5.1 headsett lager en dårlig 5.1 lyd - avstanden er for kort og driverne er ikke bra nok, da er det bedre med gode drivere i stereo, og nesten alle morderne spill i dag bruker denne effekten som blir brukt i videoen i stereo, bare sett spillet ditt til "Headphones" i Audio options inne i spillet. :)

Men lyd kan være subjektivt, det er ikke umulig at det jeg syns høres bra ut høres crap ut i andres ører, så mente ikke å være påståelig. :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Har ikke spesielt bra erfaringer med 5 kanals lyd rett i øret, det blir milevis unna et ekte 5.1 oppsett i stua.

 

Eksternt lydkort derimot, eller ekstern DAC om man vil, er derimot en lekker investering når man har utstyr bra nok til å kunne høre forskjellen. Fra ca tusenlappen får du kurante saker, både lydkort rettet mot musikkproduksjon og mer hifi-rettede DACer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...