Gå til innhold

Hvordan fortelle Tellstick at vi har lagt oss?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en idé til hvordan jeg kan fortelle Tellsticken at jeg og/eller fruen har lagt oss. Termometer med ekstern sensor plassert under ryggen til ytterste sengeplassen(der ligger alltid en av oss). Så ha en event i Telldus live som slår av de fleste lys og slår på TV når temperaturen overstiger en viss verdi.

Hensikten er at det skal gå så automatisk som mulig.

Kan dette fungere? Hvordan løses slikt i andre systemer?

edit: Det eneste jeg kan tenke meg er treg responstid. Termometeret sender vel temperaturen bare hvert minutt.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk en idé til hvordan jeg kan fortelle Tellsticken at jeg og/eller fruen har lagt oss. Termometer med ekstern sensor plassert under ryggen til ytterste sengeplassen(der ligger alltid en av oss). Så ha en event i Telldus live som slår av de fleste lys og slår på TV når temperaturen overstiger en viss verdi.

Hensikten er at det skal gå så automatisk som mulig.

Kan dette fungere? Hvordan løses slikt i andre systemer?

edit: Det eneste jeg kan tenke meg er treg responstid. Termometeret sender vel temperaturen bare hvert minutt.

Dette er nå testet, med stor suksess. Temperaturen skyter opp til 31-33 grader nesten umiddelbart, og Tellsticken agerte raskt nok til å imponere fruen. Har satt terskel til 28 grader, og eventen er begrenset til å kjøre i tidsrommet 21:00-04:00 :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk en idé til hvordan jeg kan fortelle Tellsticken at jeg og/eller fruen har lagt oss.

Bestilte meg en innbruddsmatte fra ebay her om dagen som jeg tenkte å teste med en WBT-912 eller Fibaro-sensor i samme setting. Får se om det fungerer i det hele tatt, eller om man "ligger" den i stykker :)

Den patenten har jeg gjort, og det fungerer utmerket. Har/hadde en til meg og en til kona. Det største problemet er å få den fordømte matten til å ligge i ro, for den flytter på seg når du flytter på deg. Hvis du finner noen gode patenter der så gi beskjed.

Lenke til kommentar

Den patenten har jeg gjort, og det fungerer utmerket. Har/hadde en til meg og en til kona. Det største problemet er å få den fordømte matten til å ligge i ro, for den flytter på seg når du flytter på deg. Hvis du finner noen gode patenter der så gi beskjed.

Rett under lakenet eller under overmadrassen? Tenkte på sikkerhetsnåler eller dobbeltsidig tape. Finnes jo også lakenstrikker om man får festet de noe sted da.

Lenke til kommentar

Rett under lakenet eller under overmadrassen? Tenkte på sikkerhetsnåler eller dobbeltsidig tape. Finnes jo også lakenstrikker om man får festet de noe sted da.

Rett under lakenet ble ubehagelig, så det ble under overmadrassen. Prøvde tape, men den flyttet seg likevel, og endte med at jeg fikk tapet overmadrass og madrass sammen noe så vanvittig...

Lenke til kommentar

Kjenner du ikke sensoren når du ligger på den?

Jeg bruker en slik: http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/36-1797

Hos meg ligger termometerproben mellom laken og overmadrass, man kjenner den om man vil kjenne den. Er i hvertfall ikke til plage eller irritasjon :)

Gjenstår bare å sy den fast til overmadrass, så den ikke flytter seg.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Bare for å legge inn min siste melding (håper jeg) i tråden og ikke forumet, så har jeg hatt et lignende problem, men da med overmadrass og hovedmadrass i elektrisk seng (en mer behagelig variant av elektrisk stol...). Og jeg løste det ved å bruke antisklimatte av gummi av samme typen som man bruker under tepper. Ikke de av en slags filt, de er ubrukelige. IKEA har noen som funker bra:

stopp-antiskli__0156423_PE314582_S4.JPG

Edit: Men vil ikke dette systemet reagere hvis dere og fruen har tatt en kjapp runde i køya mens ungene er ute? :p

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har gått bort fra termometer i senga, og bruker nå istedenfor en Nexa LWST-615 som slår av eller på en virtuell bryter i Telldus Live. Det trigger events som enten slår av eller på et sett med enheter.

Scenario: Vi har lagt oss, og trykker ned på bryteren. Dette slår av den virtuelle bryteren i telldus live, og det trigges en event som slår av radioen i stua, taklyset på rommet, stua, kjøkkenet og kjøkkenøya. Og TV'en slås på.

Om morgenen trykker vi opp på bryteren, virtuell bryter slås på, og det slår på radio, taklys på soverom og kjøkken

Ikke like automagisk, men mye mer presist.

Lenke til kommentar

Blir nok Ikke helt "automagisk" :) det der, men jeg foretrekker også noen steder bedre kontroll....

Ser lenger oppe i tråden ideen med en form for vekt-sensor under ett eller flere sengeben.

Det behøves jo ikke noen vekt egentlig, bare en enkel bryter som kobler ved litt mer vekt enn senga...

Lenke til kommentar

Det behøves jo ikke noen vekt egentlig, bare en enkel bryter som kobler ved litt mer vekt enn senga...

Joda, men det kan være vanskeligere å få til enn en sensor som tåler mer vekt. :)

Etter mye prøving og feiling, har vi endt opp på en enkel løsning:

Når vi skrur av lyset i gangen i 1. etasje etter kl. 21:30, blir nattmodus aktivert (dette gjøres fra den fysiske lysbryteren i gangen i 2.etasje, vi går forbi den på vei til sengen). Da sjekkes det om dører er låste, vinduer er igjen, at alt lys er av er av, etc. Når bevegelsessensorer blir trigget i nattmodus, går lyset kun opp til 5-15% avhengig av hvilket lys det er.

Resten av programmet er slik:

"Morgen" blir det automatisk kl. 06:00 (lykken er små barn). Det var ingen fornuftige triggere får dette. "Morgen" skrur på alt nødvendig lys til 100% (som gang, bad, toalett, etc).

"Dag" blir det når vi er klar for det (manuelt) eller automatisk hvis alarmen blir skrudd på før kl. 09:00. Da blir persienner og lameller foran vinduene i stue/kjøkken automatisk åpnet, og rullegardin på master bedroom går opp.

"Kveld" blir det når det er bevegelse i gangen i 2. etasje etter at et av "sovelysene" for ungene er dimmet mellom 15% og 20%. (Når et sovelys blir skrudd på, går også rullegardinet i rommet automatisk ned, termostaten stilles, og litt bakgrunnstøy settes på på et passe lavt volum).

Lenke til kommentar

Dette har du jobbet mye med, ja....

Vi lever nok et noe mindre regelmessig liv... tidlig opp pga reise, ligge lenge etter hjemkomst, andre dager kan være mer "normale".

Kunne løses ved å sette opp en bryter som heter natt/dag....

Men så vil den ene ligge litt lengre!

Hmm, blir ikke helt enkelt dette.

Kan ihvertfall løses med en natt/dag bryter på soverommet og for resten av huset en bevegelsessensor som utløses kun innenfor for normal dagtid, men må nok ha en bryter i tillegg.

Litt å tenke på :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har en lignende problemstilling hjemme. En idé jeg fikk i dette øyeblikk er å ha 2 natt/dag-brytere, på hver side av sengen. Så lage et par events/states som sørger for følgende:

- Når en av bryterne slås av, slå av soveromslys

- Når begge er av, blir det nattmodus.

- Når en av bryterne slås på, dimmes soveromslyset til f.eks 25%. Nok til at man ser noe, men ikke så mye at det hindrer den andre i å sove. Slår på dagmodus i resten av leiligheten.

- Når begge er på, er det full dagmodus

Skal nevnes at jeg ikke har sjekket mulighetene for dette i Telldus Live enda.

edit: Eventuelt bare ha en dobbelbryter på sengegavlen

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Det er nok noe slikt vi også kan trenge,

-En bryter ved hver seng; Og funksjon som du beskriver. Skulle være greitt.

-En bryter utenfor soveromsdøra,

eller kanskje en dobbel,

Begge av, Nattmodus. En på nattmodus med litt lys. Begge på = dagmodus.

eller

kanskje en bryter for litt natt lys og en beveg. sensor for som slår på dagmodus innenfor tidsintervall.

Blir nok ikke så automatisk som ønskelig.

Jeg har litt "aversjon" mot brytere og skjermer rundt om kring.

Blir ikke riktig "smarthus" hvis man må trykke på noe.... :confused:

Alt bør i prinsippet skje helt automatisk.

Men...

har en tilsvarende løsning ved utgangsdøra, en Nexa WTE-2 i felles ramme med lysbryter (elko 2xramme):

Den ene for korttidsfravær; Den demper litt innv. lys og slår på kameraer.

Den andre er for lengre tids fravær, stenger sentralfyr noe ned og stenger av vann.

Hadde opprinnelig bare en bryter og den stengte også vann... det ga dårlig WAF, vaskemaskinen fikk ikke vann... :nei:

Kan ikke se at de skal være noe problem å legge opp dette i TelldusLive.

Man kan teste på klokke, sol opp/ned; +- tid (+- forsinkelse); alle brytere og verdi på sensorer, og alle teoretisk mulig kombinasjoner av dette.

Dette er litt vanskelig å forklare og forstå:

Hvis man ikke får til direkte, da kan man lage en "dummy switch". og teste på denne.

Jeg benytter det bla ved styring av sentralfyr.

En "dummy" kan også styre en gruppe av f.eks lys.

Event (test på hendelse) legges da på "gruppe dummy" slik at man slipper å legge inn samme tester mange ganger.

Hver bryter/lys tester da on/off på denne dummy, men har i tillegg alle andre muligheter tilgjengelig, demp, og test på "hva som helst".

Brytere/lys kan også defineres å tilhøre en gruppe, men jeg liker ikke det så godt, de er da låst til gruppen.

Jeg har kun to store grupper: En for hjemme og en for hytta.

Men man bør begrense slik "triks" og hvis mulig, pønske ut enklere løsning

Med Pro abb. kan man få statusvarsel på sms eller mail. (sms koster litt å sende).

Edit: liten korrigering

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...