Gå til innhold

[Løst] Spille-PC til WoW, max kvalitet, ca. 30 000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Relativt til hva? En får ekstreme mengder fart fra en overklokket i5 4690K? Hvor setter du grensen? Hva er det som gjør i7 5920K "nok", og ikke 5960X til tredobbel pris? :) En vil alltid få et ytelsesløft med hver generasjon, og en må som regel betale 3 ganger så mye for toppmodellen, som bare gir en noe høyere ytelse enn den kraftigste i5-modellen. Hvorfor må en alltid ha maks?

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Relativt til hva? En får ekstreme mengder fart fra en overklokket i5 4690K? Hvor setter du grensen? Hva er det som gjør i7 5920K "nok", og ikke 5960X til tredobbel pris? :) En vil alltid få et ytelsesløft med hver generasjon, og en må som regel betale 3 ganger så mye for toppmodellen, som bare gir en noe høyere ytelse enn den kraftigste i5-modellen. Hvorfor må en alltid ha maks?

Fordi folk har forskjellige krav :)

Lenke til kommentar

Javisst! Men en må kunne definere sitt eget krav, annet enn at "jeg skal ha det beste, og slik er det bare!". Når en sier at i5 4690K på 4,5GHz er for svak, må en jo ha et svar på hva som er godt nok. Dersom neste generasjon CPU hadde blitt lansert i dag, til dobbel pris av i7 5960X, hadde da sistnevnte plutselig vært for svak? ^^

Lenke til kommentar

wow_2560_1600.gif

GTX 970 klarer 115FPS på en 1600p skjerm. Overklokk, og du havner lett over 120 FPS. Med andre ord er det alt du trenger for å spille WoW og mer til. Det er ingen forskjell på i5 4690K og i7 4790K til spill. For å dra et slikt system, trenger du ikke mer enn 500W strømforsyning (mer er ikke bedre her). Ville anbefalt den her.

Og et lite stalltips vil være å bruke nettbutikkene som er rimeligst, ikke bare en. Som regel er Dustin, NetOnNet og CDON rimeligere enn Komplett og du kan fort spare et par tusen her alene.

Denne lista er bare tull, eller basert på idling, ikke noe som har litt load, WoW er ganske dårlig optimalisert på CPU siden, noe som fører til drops, og average FPS langt lavere enn det der...

Lenke til kommentar

Javisst! Men en må kunne definere sitt eget krav, annet enn at "jeg skal ha det beste, og slik er det bare!". Når en sier at i5 4690K på 4,5GHz er for svak, må en jo ha et svar på hva som er godt nok. Dersom neste generasjon CPU hadde blitt lansert i dag, til dobbel pris av i7 5960X, hadde da sistnevnte plutselig vært for svak? ^^

Absolutt enig, men noen ganger må folk finne ut på egen hånd at top end betyr å betale 50% mer for 10-20% mer ytelse. Folk flest tror jeg ikke skjønner hvor lite 20% høyere ytelse har å si, med mindre det er forskjellen på 50 fps min kontra 60.

Lenke til kommentar

Nemlig! Og da blir det vårt ansvar å forklare til vedkommende, at unnskyld uttrykket, at det ofte ikke har en dritt å si. Krav stilt i uvitenhet, ser jeg ikke på som legitime krav. :hmm:

Marius, han her rapporterer det samme. 100+ FPS overalt, og langt mer på inaktive områder. Står i videobeskrivelsen. Skjønner ikke helt hvorfor du motsetter deg tall fra en benchmark. :p

Lenke til kommentar

Nemlig! Og da blir det vårt ansvar å forklare til vedkommende, at unnskyld uttrykket, at det ofte ikke har en dritt å si. Krav stilt i uvitenhet, ser jeg ikke på som legitime krav. :hmm:

Marius, han her rapporterer det samme. 100+ FPS overalt, og langt mer på inaktive områder. Står i videobeskrivelsen. Skjønner ikke helt hvorfor du motsetter deg tall fra en benchmark. :p

Fordi med en 3930k på 4.7 ghz fikk jeg drops nevneverdig under 60 fps. Stikkordene er raids.

Edit: Og jeg/vi har sagt ifra til TS at det bruke mer penger på en pc ikke vil hjelpe han med målet om å kjøre wow på maks uten å havne under 60/144 fps, men hvis han fremdeles vil prøve er han velkommen til det. I det minste er det bare snakk om ett 980 i stedet for 2x titan.

Endret av Taake89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi med en 3930k på 4.7 ghz fikk jeg drops nevneverdig under 60 fps. Stikkordene er raids.

Edit: Og jeg/vi har sagt ifra til TS at det bruke mer penger på en pc ikke vil hjelpe han med målet om å kjøre wow på maks uten å havne under 60/144 fps, men hvis han fremdeles vil prøve er han velkommen til det. I det minste er det bare snakk om ett 980 i stedet for 2x titan.

Ikke vondt ment, Agentspoon, men akkurat på WoW kan du komme med så mange benchmarks du bare vil, men de fleste vil ikke stemme...

Har sett FPS droppe ned i 40-60 jeg også, med 3960X, og har samme FPS drops på 4.7 som på 4.5...

I WoW, så må du i så fall se på FPS fra Raid/BG ;)

Men vi prøver å si det samme, ville ikke kjøpt noe mer enn 4690K og 970/980 for WoW, ville da heller satset på å oppgradere PCen om noen år/kjøpe ny PC, men 2560x1440/4K skjerm er jo greit nok, dersom han vil ha det...

på spill som er dårlig cpu optimalisert, vil ikke en høyere klokket 4kjerner ha bedre ytelse enn en lavere klokket 6/8 kjerner?

Det spørs, virker som at WoW er så dårlig optimalisert/kodet, at det ikke spiller noen rolle hvor mange Ghz du har over en viss grense...

Lenke til kommentar

I noen spill så har antall kjerner så og si ingenting og si og man behøver heller en kjapp Cpu der IPC ytelsen er på topp ( så og si alle de siste Intel Cpu'ene med 4 til 6 kjerner er der).

Men ser man på hvor mye ytelse man får per krone vil man få mer om man kombinerer en 4Xxx intel cpu med bedre skjermkort i forhold til hva man hadde fått om man kjøpte den dyreste intel cpu'en og feks et 780 titan da man trolig har råd til 4xxx + 2 skjermkort av typen 980 for den samme prisen.

Slik markedet er i dag og pga Amd sitt totale fravær med produkter i toppklassen når det gjelder ytelse må vi bare finne oss i å spise fra Intel sin hånd og priser , man kan selvsagt la være å kjøpe det aller nyeste og derfor spare en god del tusen og heller vente til toppmodellene til Intel blir "mainstream" neste år.

Lenke til kommentar

Ikke vondt ment, Agentspoon, men akkurat på WoW kan du komme med så mange benchmarks du bare vil, men de fleste vil ikke stemme...

Har sett FPS droppe ned i 40-60 jeg også, med 3960X, og har samme FPS drops på 4.7 som på 4.5...

I WoW, så må du i så fall se på FPS fra Raid/BG ;)

Men vi prøver å si det samme, ville ikke kjøpt noe mer enn 4690K og 970/980 for WoW, ville da heller satset på å oppgradere PCen om noen år/kjøpe ny PC, men 2560x1440/4K skjerm er jo greit nok, dersom han vil ha det...

på spill som er dårlig cpu optimalisert, vil ikke en høyere klokket 4kjerner ha bedre ytelse enn en lavere klokket 6/8 kjerner?

Det spørs, virker som at WoW er så dårlig optimalisert/kodet, at det ikke spiller noen rolle hvor mange Ghz du har over en viss grense...

No offense taken! Jeg spiller ikke WoW, så baserte meg kun på et par nettsider sine benchmarks og den videoen. Har ingen grunn til å tro at det du sier ikke er sant. :) Konklusjonen blir jo den samme, så hvorfor kverrulere uansett!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare for å avrunde tråden:

Jeg har nå kjøpt, mottatt og fått satt opp og konfigurert følgende PC:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx

Kan rapportere utmerket ytelse i World of Warcraft. Kjører G-Syn, 144HZ i 1440p oppløsning helt uten hakking eller synlig tearing. Uten SLI fikk ligger jeg som regel på 70-90 FPS, men når jeg slo på SLI hoppet FPS opp til 190 FPS. Ligger normalt rundt 120-160 FPS - kanskje litt lavere når det er høy aktivitet midt i boss-fights.

Dette med kun svak susing fra maskinen.

Har ikke kjørt noen benchmarks eller sjekket temperatur enda, men konklusjonen så langt er suksess!

Maskinen gir en deilig følelse av "overkill" og jeg tror jeg kan regne med at denne holder i lang tid fremover :)

Takk igjen for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...