StianDanielsen Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Oppdatert handleliste: https://www.komplett...84-DE0C315535A4 Byttet ut en ROG Swift monitor med en ASUS IPS (https://www.komplett.no/asus-27-led-pa279q/791462). La også til høyttalere og keyboard. Prisen ligger nå på 34 000 med frakt, men det er innenfor det akseptable føler jeg Noen kommentarer før jeg slår til med dette? Hvorfor trenger du 1000 W strømforsyning.. Bare ta max 750 W- XFX Black Edition, Corsair HX eller AX Tenker litt langsiktig. Muligens oppgraderer jeg til SLI en gang og overklokker eller annet som gir behov for mer watt. Kan ikke skade Tro meg, det er mer kostnadseffektivt å oppgradere til nytt kort enn å kjøpe SLi. Når tiden kommer at du vil ha et til skjermkort av samme sort, vil nye generasjoner ha kommet ut, og det vil være vanskelig å få tak i den eldre generasjonen du leter etter. I tillegg må du ta høyde for at SLi ikke i alle tilfeller skalerer så godt. Et ekstra kort betyr ikke dobbelt ytelse. Du vil få micro stutter, som er et slags hakk i bildet, som ironisk nok også kan være symptomene til for lav FPS. Kortene trekker mer strøm, og trenger dyrere hovedkort for å få utnyttet sin fulle båndbredde. Maskinen vil også bråke mer og avgi mer varme til de andre komponentene. På motsatt ende vil du med et nytt kort i stedet for SLi, få utnyttet alle teknologiene som kommer ut med hver generasjon skjermkort. Jeg vil råde deg til å bare gå for: Kabinett: Fractal Design Define R4 Hovedkort: MSI Z97 Gaming 3 Prosessor: Intel Core i5 4690K Skjermkort: Zotac GeForce GTX 970 Minne: TeamGroup Xtreme White 2400MHz CL10 8GB Lagring: Crucial MX100 512GB SSD Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO Strømforsyning: Seasonic S12G 550W Optisk drev: Asus DRW-24F1ST Har linket delene til deg, slik at du får billigst frakt. Blir cirka 9500 kroner totalt. Apropos skjerm, vil jeg anbefale deg å gå for en 24-tommer i første gang som er nokså rimelig. Så kan du oppgradere med en 27-tommer når G-Sync har kommet ut for fullt og gjort seg mer tilgjengelig, og bruke 24-tommeren ved siden av. 24-tommer: http://www.siba.no/product/16964823/ls24d590plx Den eneste bra neste-generasjons skjermen per nå, er Asus ROG PG278Q til 7000 kroner. Det er imidlertid mye penger på skjerm, og det kommer nok fort konkurrenter neste år til en brøkdel av prisen. Mange takk! Det var veldig kloke og fornuftige forslag. Jeg skal gå over handlelisten igjen og ta noen revurderinger. Tror ihvertfall jeg går noe ned på strømforsyningen. Skjermene beholder jeg Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 WoW støtter ikke 2 skjermer. Det støtter 3 da. Skal du ha tre skjermer til NVidia, må de være like (eller nesten idententiske). Prøvde WoW bittelitt et halvår tilbake, 780 + 2500k (4.3GHz) kjørte uten problemer på maks med tre skjermer. Lenke til kommentar
StianDanielsen Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 WoW støtter ikke 2 skjermer. Det støtter 3 da. Skal du ha tre skjermer til NVidia, må de være like (eller nesten idententiske). Prøvde WoW bittelitt et halvår tilbake, 780 + 2500k (4.3GHz) kjørte uten problemer på maks med tre skjermer. Hvordan var det å spille med surround display? Jeg vurderer nå å investere i 3 skjermer for å kjøre surround. Hva må til av skjermkort for å få det til? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Du trenger trolig kun det ene 980 til de fleste spill. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) WoW støtter ikke 2 skjermer. Det støtter 3 da. Skal du ha tre skjermer til NVidia, må de være like (eller nesten idententiske). Prøvde WoW bittelitt et halvår tilbake, 780 + 2500k (4.3GHz) kjørte uten problemer på maks med tre skjermer. Hvordan var det å spille med surround display? Jeg vurderer nå å investere i 3 skjermer for å kjøre surround. Hva må til av skjermkort for å få det til? Da ville jeg ærlig talt gått for tre 24-tommere på 60Hz og 1080p og beholdt GTX 970. Da vil du få 70FPS. Det er urealistisk at du vil klare å dra 1440p skjermer eller 120Hz skjermer for den sags skyld, om du setter dem opp 3 stykk. Se bare her hvor lite det hjelper med GTX 970 i SLi i WoW, sammenlignet med enkeltkort. Du har enten valget å ha en 27" 2560x1440 144Hz skjerm, eller tre stykk 24" 1920x1080 60Hz skjermer. Hva du velger, kommer an på hvilken opplevelse du søker. I World of Warcraft vil jeg påstå at høyere FPS enn 60, ikke er så utslagsgivende. Skjermene jeg linket til støtter 2D Surround. Dvs vanlig triple monitor setup. Endret 26. september 2014 av Agentspoon Lenke til kommentar
StianDanielsen Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 WoW støtter ikke 2 skjermer. Det støtter 3 da. Skal du ha tre skjermer til NVidia, må de være like (eller nesten idententiske). Prøvde WoW bittelitt et halvår tilbake, 780 + 2500k (4.3GHz) kjørte uten problemer på maks med tre skjermer. Hvordan var det å spille med surround display? Jeg vurderer nå å investere i 3 skjermer for å kjøre surround. Hva må til av skjermkort for å få det til? Da ville jeg ærlig talt gått for tre 24-tommer av typen jeg linket til tidligere på 60Hz og 1080p og beholdt GTX 970. Da vil du få 70FPS. Det er urealistisk at du vil klare å dra 1440p skjermer eller 120Hz skjermer for den sags skyld, om du setter dem opp 3 stykk. Se bare her hvor lite det hjelper med GTX 970 i SLi i WoW, sammenlignet med enkeltkort. Du har enten valget å ha en 27" 2560x1440 120Hz skjerm, eller tre stykk 24" 1920x1080 60Hz skjermer. Hva du velger, kommer an på hvilken opplevelse du søker. Det ironiske her er at du faktisk sparer 2300 kroner på å velge tre skjermer framfor en. I World of Warcraft vil jeg påstå at høyere FPS enn 60, ikke er så utslagsgivende. Hmm, karen i videoen fikk bare litt over 40 FPS - og da var han ikke engang i de mest krevende omgivelsene (i raid). Jeg ønsker å få til tre 27 tommere med 1440p og minst 60 FPS. Er det virkelig urealistisk? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Minst 60 fps uansett sted er urealistisk uansett oppsett i wow. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Ja, men han brukte et Radeon R9 270X som er et betraktelig svakere skjermkort. Som du ser av grafen i innlegget vil du få rundt 70FPS før overklokking med et GTX 970. Altså klarer du å makse ut 3 60Hz skjermer, men ikke 120Hz. Går du for en skjerm, klarer du fint å makse ut 120Hz også. Per nå vet jeg ikke om noen konfigurasjon som klarer 7680 x 1440 (2560 x 1440 gange 3) og 60FPS. Så det er nok urealistisk. Endret 26. september 2014 av Agentspoon Lenke til kommentar
StianDanielsen Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Ja, men han brukte et Radeon R9 270X som er et betraktelig svakere skjermkort. Som du ser av grafen i innlegget vil du få rundt 70FPS før overklokking med et GTX 970. Altså klarer du å makse ut 3 60Hz skjermer, men ikke 120Hz. Går du for en skjerm, klarer du fint å makse ut 120Hz også. Per nå vet jeg ikke om noen konfigurasjon som klarer 7680 x 1440 (2560 x 1440 gange 3) og 60FPS. Så det er nok urealistisk. Takk for svar! Heller vel mot å droppe surround oppsettet da. Skal tenke på det over helgen Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Den er grei! Men altså for å gjøre det helt klart. Uansett hvilken løsning du velger, så vil du ikke få bedre ytelse ved å doble eller triple summen på maskinvaren. Bruk oppsettet jeg oppga på forrige side, og jeg garanterer at du blir superfornøyd!24" Triple Monitor:+ Surround-opplevelse gir unik følelse i spill+ Større flate og oppløsning totalt på skjermene+ En del billigere- "Bare" 60Hz- For nye spill, vil selv 60FPS kreve litt justering av innstillinger. Mer krevende for skjermkort.27" Single Monitor+ Enkelt 144Hz lynraskt panel+ G-Sync gjør at du får langt mer spillbar opplevelse på lavere FPS enn uten+ Mer oversiktelig når kun en skjerm blir brukt til f. eks. nettlesing+ Noe høyere pikseltetthet- Dårlig verdi for pengene med 7000 kr for kun ett panel- Får ikke surround-opplevelse Endret 26. september 2014 av Agentspoon Lenke til kommentar
StianDanielsen Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Den er grei! Men altså for å gjøre det helt klart. Uansett hvilken løsning du velger, så vil du ikke få bedre ytelse ved å doble eller triple summen på maskinvaren. Bruk oppsettet jeg oppga på forrige side, og jeg garanterer at du blir superfornøyd! 24" Triple Monitor: + Surround-opplevelse gir unik følelse i spill + Større flate og oppløsning totalt på skjermene + En del billigere - "Bare" 60Hz - For nye spill, vil selv 60FPS kreve litt justering av innstillinger. Mer krevende for skjermkort. 27" Single Monitor + Enkelt 144Hz lynraskt panel + G-Sync gjør at du får langt mer spillbar opplevelse på lavere FPS enn uten + Mer oversiktelig når kun en skjerm blir brukt til f. eks. nettlesing + Noe høyere pikseltetthet - Dårlig verdi for pengene med 7000 kr for kun ett panel - Får ikke surround-opplevelse Takk for fantastisk god hjelp fra deg og alle andre i tråden. Nå skal jeg grunne på dette i løpet av helgen og sende inn endelig handleliste til bestilling. Dette blir Jul før Julen 1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Bare hyggelig! Lykke til. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Ja, men han brukte et Radeon R9 270X som er et betraktelig svakere skjermkort. Som du ser av grafen i innlegget vil du få rundt 70FPS før overklokking med et GTX 970. Altså klarer du å makse ut 3 60Hz skjermer, men ikke 120Hz. Går du for en skjerm, klarer du fint å makse ut 120Hz også. Per nå vet jeg ikke om noen konfigurasjon som klarer 7680 x 1440 (2560 x 1440 gange 3) og 60FPS. Så det er nok urealistisk. I raids og byer vil man alltid få drops, store enorme drops pga CPU bottleneck. du bør også spørre deg om "benchmarking" de bruker er representativ for vanlig gameplay. Etter min erfaring så er wow umulig å kjøre med stabile 60 fps pga CPU bottleneck, spesielt på max. 970 er ett utmerket valg av skjermkort, ville ha valgt det selv. Jeg sier bare at det å velge en 120hz skjerm for wow er bortkastet. Lenke til kommentar
StianDanielsen Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Ja, men han brukte et Radeon R9 270X som er et betraktelig svakere skjermkort. Som du ser av grafen i innlegget vil du få rundt 70FPS før overklokking med et GTX 970. Altså klarer du å makse ut 3 60Hz skjermer, men ikke 120Hz. Går du for en skjerm, klarer du fint å makse ut 120Hz også. Per nå vet jeg ikke om noen konfigurasjon som klarer 7680 x 1440 (2560 x 1440 gange 3) og 60FPS. Så det er nok urealistisk. I raids og byer vil man alltid få drops, store enorme drops pga CPU bottleneck. du bør også spørre deg om "benchmarking" de bruker er representativ for vanlig gameplay. Etter min erfaring så er wow umulig å kjøre med stabile 60 fps pga CPU bottleneck, spesielt på max. 970 er ett utmerket valg av skjermkort, ville ha valgt det selv. Jeg sier bare at det å velge en 120hz skjerm for wow er bortkastet. Det har du helt sikkert rett i. Jeg bare helgarderer siden det ikke er utenkelig at jeg vil kjøre andre spill som krever mer skjermkort kraft. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Hvis penger ikke er et tema for deg så hadde jeg kjøpt en Swift ROG skjerm og en 1440p IPS skjerm, så har du det beste av begge verdener. 2x 980 for mass3 kraft. Det blir ikke mest bang for the buck, men ett flott oppsett for alle typer spill. Endret 26. september 2014 av Taake89 Lenke til kommentar
StianDanielsen Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Hvis penger ikke er et tema for deg så hadde jeg kjøpt en Swift ROG skjerm og en 1440p IPS skjerm, så har du det beste av begge verdener. 2x 980 for mass3 kraft. Det blir ikke mest bang for the buck, men ett flott oppsett for alle typer spill. 1440p IPS skjerm er på listen https://www.komplett.no/asus-27-led-pa279q/791462 Har foreløpig kuttet vekk skjermkort nr 2, men utelukker ikke tanken helt enda. Slik ser handlelisten ut nå: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1448007&su=B40FC827-04AD-4A0B-9084-DE0C315535A4 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Ikke noen store ting å utsette på listen, gjør bare oppmerksom på at det oppsettet handler om ytelse, ikke ytelse pr krone. Har du lyst har du lov ? Lenke til kommentar
jabc Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Vil bare gjøre deg oppmerksom på at du sparer en god del på å kjøpe delene hos forskjellige nettbutikker. Jeg så på hvilke av delene på listen din som var billigere hos Dustinhome, og du kan spare 912 kr på å kjøpe et par ting hos dem. De samme komponentene koster 12 462 kr hos Komplett. Dustin har forøvrig veldig bra kundeservice og rask levering. Endret 26. september 2014 av jabc Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Bah, jeg gir opp disse trådene. Jeg personlig synes det er ganske signifikant å bruke 6000 kroner ekstra på småtteri, og ikke minst toppen av latskap å ikke bruke forskjellige nettbutikker som kan spare en kanskje en hel tusenlapp eller mer. Men erfaringen med denne typen tråder tilsier at når et så vanvittig budsjett først er satt opp, så gjør trådstarter alt innenfor sin makt å fullbyrdige summen. Det synes jeg er dumt, men ingenting å gjøre med det. Får bare fortsette med egen tråd og la de fornuftige strømme til den, og ikke forsøke å tvinge fornuft på dem som ikke vil ha det. 1 Lenke til kommentar
StianDanielsen Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Bah, jeg gir opp disse trådene. Jeg personlig synes det er ganske signifikant å bruke 6000 kroner ekstra på småtteri, og ikke minst toppen av latskap å ikke bruke forskjellige nettbutikker som kan spare en kanskje en hel tusenlapp eller mer. Men erfaringen med denne typen tråder tilsier at når et så vanvittig budsjett først er satt opp, så gjør trådstarter alt innenfor sin makt å fullbyrdige summen. Det synes jeg er dumt, men ingenting å gjøre med det. Får bare fortsette med egen tråd og la de fornuftige strømme til den, og ikke forsøke å tvinge fornuft på dem som ikke vil ha det. Jeg er ikke ute etter maks "bang for the buck", men snarere en overdrevet kraftig maskin som ihvertfall skal kunne kjøre WoW på maks, men gjerne mye kraftigere enn det også. Derfor er den handlelisten jeg nå sitter med litt svakere enn det jeg egentlig har mest lyst på. Vurderer fortsatt å kjøpe to GTX 980 skjermkort og gå for enda kraftigere prosessor og hovedkort, men jeg holder litt igjen så langt Maskinen skal kjøpes gjennom jobben og da er det mest praktisk å bestille alt fra samme leverandør og få alt på en regning (det er ikke jeg som foretar bestillingen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå