T-H.Hamnes Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 (endret) Hei, For en liten stund siden solgte jeg bilen min privat. I oppgjøret av bilen benyttet jeg meg av Forbrukerrådets «Kontrakt ved kjøp av bruktbil mellom private» som jeg også har benyttet meg av tidligere. I denne kontrakten står det ingenting om hvem som betaler omreg., men ettersom jeg har kjøpt og solgt et par biler før, så vet jeg at omreg. er kjøpers ansvar (for å i det heletatt få vognkort) og blir derfor sjeldent en diskusjon. I kjøpsprosessen/forhandlingene ble uheldigvis ikke omreg. nevnt av hverken kjøper eller meg, og vi dro fornøyde hvert til vårt etter kontrakten var utfylt og bilen var betalt for. Kan nevnes at kjøper fikk ca. 3,5% avslag i prisen på en ellers veldig pen og velholdt bil. Kjøper krever nå at jeg skal betale omregistreringsavgiften da han mener vi ble enige om dette, og han mener at jeg rett og slett har lurt han, noe jeg selvfølgelig ikke har. Etter dette ble tatt opp, så tilbød jeg meg å betale halvparten av beløpet ettersom jeg anså det som en misforståelse at det ikke ble nevnt i oppgjøret. Han valgte å ignorere tilbudet og har nå tatt saken videre til Forliksrådet. Jeg kontaktet også her advokaten NAF bruker i sine saker, og han sa at ettersom det ikke står noe i kontrakten, så er dette kjøpers ansvar. Er dette i det heletatt noen sak for Forliksrådet? Skulle det gå til Forliksrådet, så står jeg bak det at vi har kjøpskontrakt, at omreg. er kjøpers ansvar og at jeg ikke kommer til å inngå et forlik (kjøper er jo tydeligvis ikke interessert i dette uansett) etter så mye mas. Er jeg helt ute å kjører når jeg synes at dette ikke er noen sak? Endret 25. september 2014 av T-H.Hamnes Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Omregistrertingsavgiften skal med mindre annet er avtalt betales av kjøper. Det er det som er normal praksis. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Omregistreringen er en offentlig avgift som ilegges eieren av kjøretøyet på tidspunktet begjæringen om omregistreringen sendes inn, jfr. motorkjøretøy- og båtavgiftsloven § 6. Dette vil være kjøper, da begjæringen ikke kan sendes inn før kjøretøyet privatrettslig sett har skiftet eier. 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Husk å dokumentere alle dine utgifter i forbindelse med saken for forliksrådet, slik at du har en mulighet til å slippe teite utlegg som følge av dette menneskets urettmessige krav. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå