Gå til innhold

Anbefalt programmeringsspråk for ung nybegynner

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har en sønn som etter mitt syn begynner å bli i den alderen at han kunne hatt glede av å prøve seg på litt programmering.

I grunnskolen kommer de jo aldri inn på programmeringsdelen av dataundervisningen, selv om jeg vet av egen erfaring at mange kunne hatt glede og nytte av det lenge før de begynner på videregående. (Vi drev med det selv fra 11-års alderen, av ren fornøyelses skyld, og hadde mye moro med det)

Så jeg har planer om å tilby poden en liten "tjuvstart" for å se om han viser noe interesse for det. Men det jeg er usikker på er hvilke programmeringsspråk som passer best for en nybegynner i den alderen.

Det jeg primært er ute etter er ikke nødvendigvis de språkene han vil ende opp med å foretrekke som voksen. Han er 9 og som niåringer flest, litt utålmodig, så jeg tror et språk hvor man må skrive "hundrevis" av linjer bare for å få opp et "Hello World!" i tekst på skjermen kanskje ikke vil være veldig fengende, men derimot et språk med godt utvalg av kraftige "biblioteker" som gir litt flashy resultater på skjermen med et minimalt antall linjer kode vil nok være et pluss om han skal fatte interesse for dette nå. Litt høy "magi-faktor" rett og slett, er svært ønskelig. (Jeg er klar over at alle språkene krever tålmodighet men det er fremdeles innbyrdes forskjeller mellom dem.) Han er en racer i engelsk så språkmessig vil stort sett det meste gå, selv om instruksjonene ikke er på norsk.

Selv har jeg vært borti litt ymse så jeg kan nok støtte ham godt på vei:

Java, C++, (ObjectOriented) Perl, C, Pascal, Basic mm.

Så spørsmålene blir da:

1) Hvilket programmeringsspråk ville du anbefalt til en utålmodig nybegynner og hvorfor?

2) Noen bestemt bok du da ville anbefalt, eller evt. noen ressurser på nettet som er nyttige?

Hei,

Jeg driver Lambertseter Kodeklubb, og er enig i at Scratch er en god introduksjon til det å programmere. Min erfaring er at barna fort "går lei" av Scratch og raskt vil starte å programmere andre ting. Hvilket språk det bør være da, kommer jo veldig ann på interessen.

Denne høsten har jeg holdt kurs i flere temaer i forbindelse med Lambertseter Kodeklubb, og alt er dokumentert online.

Min Scratch introduksjon finner du her: https://kodegenet.no/courses/courses_scratch, med referater fra kodeklubbens Scratch kvelder (som inkluderer screencasts) her: https://kodegenet.no/kodeklubb/event/6_okt_2014_scratch_del_2

I tillegg ligger det materiell for Raspbery Pi og Arduino (elektronikk), samt en HTML seksjon som jeg jobber med å skrive nå frem mot HTML kurset om 2 uker.

Kodeklubben har også en del Scratch og Python materiale ute på http://kodeklubben.github.io

Lenke til kommentar

Jeg er blitt ganske overbevist om at Scratch var et bra sted å starte etter å ha vist det frem til poden.

Jeg startet med å lage to eksempel-programmer på 10-20 linjer som jeg fant på nettet og har etter hvert begynt på mitt eget tredje program, et eventyrspill som er betydelig mer komplekst. Han ble umiddelbart interessert. Og nettopp det at syntaksen i Scratch gir seg selv (altså at man ikke "får lov" til å programmere syntaktisk feil) er en styrke tror jeg.

En svakhet med Scratch var mye lag hvis det skjer mange ting om gangen på skjermen, men det er egentlig bare å styre unna prosjekter som forutsetter det og heller holde seg til "det enkle". Programmeringen lærer man jo okke som.

Problemet blir å holde på interessen. Han mister fort fokus og er litt utålmodig etter resultater (som forventet) Men jeg har ikke gitt opp enda ;)

Hva han skal fortsette med etter Scratch hvis interessen blusser opp for fullt blir nok en avgjørelse vi heller tar når den tiden kommer.

Takker for alle innspill

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...