tsusanchou Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Hei, Har en pakke på vei til meg fra Kina. Selgeren gjorde meg oppmerksom på at, på tross av at jeg ikke ba om det, de har markert pakken som "gift". Verdien overstiger ikke 1000 kroner, og da skal den vel være tollfri. Så kommer poenget: Jeg har brukt DHL én gang før, da jeg fikk en bok fra Japan. Bøker er tollfritt, betaling av frakt ble gjort til selger, og dhl ga meg pakken uten at jeg måtte betale noe ved mottak eller i etterkant. Men jeg leser ting på nettet om at folk som har betalt for frakt til selger, men at de likevel får gebyrer fra DHL i etterkant. Noen som har noe konkret om dette? Pleier de å ta gebyrer på tollfrie varer når selger har betalt frakt ved levering? Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Har nettopp bestilt noe som kommer med DHL fra kina jeg også. Man betaler bare for frakten. Det hadde vel stått informasjon om det om det hadde vært toll Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 DHL fakturerer i tilfelle for tollbehandling og mva. Om en bedrift i Kina har merket pakken som gift spiller ingen rolle, det er kun hvis det er fra privatperson man kan motta gave med verdi opptil 1.000,-. Så det er 200-kroners grensen som gjelder her. Om DHL sjekker akkurat din pakke kan man aldri vite, men vær forberedt på å motta faktura på tollbehandling og mva. 2 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Det stemmer. Gavegrensen er mellom privatpersoner, men den kan gå gjennom for det. Det er ikke uvanlig at pakker fra Kina er merket under 200 kr, selv om verdien er langt over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå