Windoge Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Hvordan er det med HV-øvelse og stort økonomisk tap? Kan man få fritak på grunn av dette, eventuelt større kompensasjon? Saken er slik at jeg jobber turnus. Da jobber jeg bare 14-15 dager hver måned, men vaktene mine er på 10-12 timer. Om en repetisjonsøvelse havner på hele min arbeidsuke, så vil det tilsvare et tap på rundt 16000 kr. Det har jeg rett og slett ikke råd til. Noen løsninger? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Ring vernepliktsverket ASAP? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Ring vernepliktsverket ASAP? Joda, men det må ligge noe til grunn for at de kan hjelpe meg. Jeg føler ikke jeg kan fortsette å måtte ta opp lån hver gang jeg blir innkalt til øvelse. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Har du sett på denne siden? http://forsvaret.no/verneplikt/etter-forstegangstjenesten/nytilfort/Sider/okonomi.aspx Ut fra måten du skriver antar jeg at du er menig. Se spesielt på det som gjelder Kompensasjonstillegg (for deg som ikkje får lønn frå arbeidsgivar. Les også det som gjelder særskilt økonomisk hjelp og vurder om du kan omfattes av dette. Du sier du jobber 14-15 dager pr. måned. Etter min erfaring er stort sett årets trening på ca fire dager i året dersom ikke det er noe helt spesielt som foregår. Det kan være lokale variasjoner som jeg ikke er oppmerksom på. Det slår meg som litt underlig dersom de fire dagene ødelegger hele turnusen din, men dette vet selvsagt du mye bedre enn meg. Du kan selvsagt gå opp i gradene for å få større avlønning under plikttjenesten, men da kan du også risikere å måtte møte flere dager hvert år. Les for øvrig også i forskriften til heimevernsloven om utsettelse. http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-04-30-431 69. Utsettelse med heimevernstjeneste i fred kan gis: c) I spesielle tilfelle hvor tjenesten vil medføre særlige økonomiske tap for vedkommende, unntatt de som kommer inn under ordningen med næringsbidrag og særskilt økonomisk hjelp. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Hvis turnusen er en firedagers uke (fri fredag f.eks.) så vil det ødelegge hele den uka ja. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Sikkert dumt spørmsål, men får du ikkje lønn frå arbeidsgiver under pålagte repetisjonsøvelser? Det er forholdsvis vanlig at dette er vilkår i diverse tariffavtaler, eventuellt at det er omtalt i arbeidsavtalen. Dersom du ikkje har avtale på dette så får du berre dagtillegget for personell som ikkje mottar lønn frå arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Sikkert dumt spørmsål, men får du ikkje lønn frå arbeidsgiver under pålagte repetisjonsøvelser? Det er forholdsvis vanlig at dette er vilkår i diverse tariffavtaler, eventuellt at det er omtalt i arbeidsavtalen. Dersom du ikkje har avtale på dette så får du berre dagtillegget for personell som ikkje mottar lønn frå arbeidsgiver. Nei. Private arbeidsgivere anser dette som å kaste penger ut av vinduet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 I så tilfelle er det ikkje så mykje du får gjort, forsvaret betaler berre ut ein 500 lapp ekstra dersom du kan dokumentere at du ikkje mottar lønn under repetesjonsøvelsen. Då er eigentleg det einaste håpet ditt at du får søkt om utsettelse med begrunnelsen at du vil bli påført eit særlig økonomisk tap. Spørsmålet vil då være kvar dei legg lista for særlig økonomisk tap. Eg fryktar nok at tap av ordinær inntekt ikkje vil bli rekna som eit særlig økonomisk tap. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Innkalling til ordinær HV-øvelse (ekstraordinært/skarpt oppdrag blir noe annet...) kommer så mange måneder i forveien at det bør la seg gjøre å tilpasse turnusen slik at man har friuke når det er øvelse, særlig om alternativet er "økonomisk ruin". Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 I så tilfelle er det ikkje så mykje du får gjort, forsvaret betaler berre ut ein 500 lapp ekstra dersom du kan dokumentere at du ikkje mottar lønn under repetesjonsøvelsen. Då er eigentleg det einaste håpet ditt at du får søkt om utsettelse med begrunnelsen at du vil bli påført eit særlig økonomisk tap. Spørsmålet vil då være kvar dei legg lista for særlig økonomisk tap. Eg fryktar nok at tap av ordinær inntekt ikkje vil bli rekna som eit særlig økonomisk tap. Jeg tror ikke det er så mye heller. Tror det er snakk om under 300 kr i tapt arbeidsfortjeneste. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Innkalling til ordinær HV-øvelse (ekstraordinært/skarpt oppdrag blir noe annet...) kommer så mange måneder i forveien at det bør la seg gjøre å tilpasse turnusen slik at man har friuke når det er øvelse, særlig om alternativet er "økonomisk ruin". Økonomisk ruin blir det kanskje ikke, men et tap på rundt 15000 kr om jeg er skikkelig uheldig, ja. Det gjør ikke akkurat ting så veldig motiverende. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Jeg tror ikke det er så mye heller. Tror det er snakk om under 300 kr i tapt arbeidsfortjeneste. Ser at kompensasjonstillegget er på 468 kr per dag (også reisedagene til og fra øvelsen). Dette kommer i tillegg til tjenestetillegget på 167 kr per dag. Men medan tjenestetillegget er skattefritt, så må du skatte for kompensasjonstillegget. Så etter skatt så utgjer det ca 300 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå