Gå til innhold

C++ Differansen (2 tider)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Konvertere til Unix time? Det er det jeg alltid gjør ...

Det finnes en rekke funksjoner å gjøre dette på avhengende av hvilket miljø du bruker. Se f.eks: strptime http://linux.die.net/man/3/strptime

Eller QDateTime: http://qt-project.org/doc/qt-5/qdatetime.html

QDateTime local(QDateTime::currentDateTime());
QDateTime UTC(local.toTimeSpec(Qt::UTC));
qDebug() << "Local time is:" << local;
qDebug() << "UTC time is:" << UTC;
qDebug() << "No difference between times:" << local.secsTo(UTC);
Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis enkelt, men ganske "korrekt" vil være å finne en måte å strukturere dataene på. Når jeg skriver det er det naturlig å tenke på en simpel struct. Det vil være god læring samtidig som det gjør at strukturen av koden og input mer oversiktlig. Utregning av differansen blir også greiere.

 

Deretter kan du velge noen fremgangsmåter, men finn en du føler deg komfortabel med.

For å lære noe viktig med en gang kan du forsøke deg på en funksjon som tar to argumenter: dato1, dato2. Disse må gjerne være hentet vha. istream <- prøv å design det slik at "istream&" er en parameter i en funksjon og at Return type er data typen du kreerte vha. struct tidligere. Og disse istreamene må gjerne være resultatet av en funksjon som leser datoene fra kommandolinjeinput eller en fil.

 

Et annet designvalg er å kjøre på med en egen klasse og gi den noen metoder som kan gjøre differansesjekken med et argument: nemlig dato2. Dette er overkill og faktisk litt "feil" i C++-sammenheng, samtidig som det er objektorientert korrekt. Bare sånn btw. ;)

 

Hvordan går du frem for å lære deg C++? Kan anbefale å se på boken Programming: Principles and Practice Using C++ av Bjarne Stroustrup for å få en ganske grei innføring i hvordan C++ er tenkt å benyttes (tankene bak og hvordan designet av koden er ment å være - for C++ er et språk som ikke er designet for brukeren, men for compileren). Det er spenstig å lære C++, og det kan være fint med en bok som avslører et og et prinsipp fremfor sånne som meg som kommer med en pekepinn som kan være litt overivrig her på forumet.

 

Håper det hjelper litt på vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...