NuB Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Disse to er valgt ut fordi de er de billigste i 160GB-klassen. Den ene har 2MB cache og den andre 8MB, men dette er ikke så nøye. Viktigere er hvilken av de som kjører stillest og samtidig utvikler minst varme. Seagate er kjent for lite støy, denne sies å være 2.5 bels idle (gang med ti for decibel sikkert). Samsung kjenner jeg ikke til men det står at den har "NoiseGuard" og "SilentSeek", hva nå det skal være. Støyen oppgis til å være 2.7 idle og 2.8 les/skriv. Nå er ikke dette decibel (eller bel)-målet det som sier meg mest rent intuitivt. Kanskje er ikke den forskjellen det er snakk om her hørbar på utsiden av kabinettet? Jeg har en WD-disk fra før og jeg orker ikke mer spetakkel enn det allerede er (den er 35-39 dBA, høres jo endel mer ut enn de to andre). Jeg vil ikke sette inn noen kabinettvifte (og dermed mer støy), så disken bør ikke lage for mye varme. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Uten at jeg har testet noen av de diskene spesifikt, så er 7200.7 diskene ikke så støysvake som Barracude V serien, som gjorde Seagate kjent for støysvake disker (bla. SeaShield er tatt bort). Så vidt jeg også har fått med meg, så skal også Samsung P80 diskene være støysvake. Det finnes opp til mange tester av begge diskene rundtomkring. StorageReview er ett av de beste stedene for disker, men jeg tror ikke de har noen Samsung P80 test. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 En link som kan være av interesse: http://www.silentpcreview.com/modules.php?...artid=82&page=1 Og en tråd i forumet til StorageReview: http://forums.storagereview.net/index.php?...ic=12182&hl=p80 Lenke til kommentar
Funkcikle Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Kan ikke uttale meg om seagate disken,men har den samsung disken selv. Kjører den sammen med to WD disker, og kan da rett å slett ikke høre Samsungen uten å åpne kabinettet og stikke øret borti : , da Wd diskene overdøver den totalt. Kan abselutt anbefale disken. Feets....don`t fail me now Lenke til kommentar
NuB Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2003 De linkene der og resten av svarene tyder på at Samsungen er en stille disk altså. 1-0 til den foreløpig. Så får vi håpe den ikke varmer opp kabinettet for mye. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Ut i fra testen på SiltenPCReview, så var det den disken som hadde lavest temperator. Tror ikke det er noe problem, bare du plasserer den fornuftig i kabinettet. F.eks. Chieftec Dragon midi tower har en lav HD bay i fronten, hvor disken da ligger naturlig i luftstrømmen i kabinettet. Det hjelper veldig. Jeg satte inn en Pabst 12db 80x80 vifte i bakkant (bak CPU), og da ble faktisk støynivået redusert siden poweret slapp å dra så mye varm luft inn i seg, som tidligere førte til at power vifta gikk raskere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå