Kronidioten Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Heyhey! Har en bil med kun høyttalere i dashen (4") og lurer på om det finnes noen der ute som faktisk leverer litt trykk. Har disse fremme nå og noen 6x9'ere i hattehylla bak av samme merke. Det er ikke aktuelt og skjære nye hull verken i dørene eller noen andre plass. Vet at det beste hadde vært å ha 6,5" i døra av et eller annet slag. Men vil jeg for eksempel merke forandring ved å gå over til et komponentsett fremme kontra fulltone som jeg bruker idag? Mangler liksom litt trykk føler jeg. Setter pris på svar og muligens kreative løsninger. Edit: Fikset link. Endret 24. september 2014 av Krapylen Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Dem du har der nå, er ingen dårlig høyttaler. trur ikke det er mye vits i og kjøpe nye. men du får ikke noe mer trykk av et komponentsett, men du får høyere og klarere lyd. skal du ha trykk, må du isolerebilen din med dempematter, og ha noe som leverer litt bass, samtidig som dem spiller høyt. må også spørre hvordan type spiller du har? da dette kan ha en del og si. Har nå Focal Utopia, og dette er konge lyd. men klart koster mye penger.. trur heller ikke du får dem i 4" dette er mye lyd for pengene: http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=75 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 En annen, litt lettere ting man kan gjøre er å sørge for at høyttaleren ligger skikkelig an mot underlaget så det blir tett. Det kan også være en ide å se etter sprekker, profiler og hull i underlaget som kan lekke lyd/luft fra baksiden av høyttaleren. Flaten høyttaleren er montert i kalles gjerne for baffel, og bør være tett så for og baksiden av høyttalermembranen ikke "ser" hverandre lydmessig. Gjør de det blir det "akustisk kortslutning" og lyden blir dårlig. Man får det som regel ikke helt tett i et dashboard, men sørg iallefall for at lyden får så lang vei å gå som mulig for å komme til andre siden av membranen. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Du linker jo til et par 5,25" høyttalere der da, så hvis det er de du har i bilen nå, så passer det dårlig med 4" Skal du ha noe som spiller fint, med endel trykk til 4" å være, så er Tang Band w4-1337sd knallbra fulltoner, og jeg har tilfeldigvis et ubrukt par liggende Men skal du ha trykk langt ned, så må du ut med 6x9" og montere en subwoofer baki. Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Dem du har der nå, er ingen dårlig høyttaler. trur ikke det er mye vits i og kjøpe nye. men du får ikke noe mer trykk av et komponentsett, men du får høyere og klarere lyd. skal du ha trykk, må du isolerebilen din med dempematter, og ha noe som leverer litt bass, samtidig som dem spiller høyt. må også spørre hvordan type spiller du har? da dette kan ha en del og si. Har nå Focal Utopia, og dette er konge lyd. men klart koster mye penger.. trur heller ikke du får dem i 4" dette er mye lyd for pengene: http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=75 Ah, det var det jeg trodde... Har denne spilleren, relativt ny og burde vel være helt grei? En annen, litt lettere ting man kan gjøre er å sørge for at høyttaleren ligger skikkelig an mot underlaget så det blir tett. Det kan også være en ide å se etter sprekker, profiler og hull i underlaget som kan lekke lyd/luft fra baksiden av høyttaleren. Flaten høyttaleren er montert i kalles gjerne for baffel, og bør være tett så for og baksiden av høyttalermembranen ikke "ser" hverandre lydmessig. Gjør de det blir det "akustisk kortslutning" og lyden blir dårlig. Man får det som regel ikke helt tett i et dashboard, men sørg iallefall for at lyden får så lang vei å gå som mulig for å komme til andre siden av membranen. Der sier du noe. Vet de fremme skal være godt festet, men de bak er det verre med. Skal prøve å feste disse skikkelig en dag. Takker for tips. Du linker jo til et par 5,25" høyttalere der da, så hvis det er de du har i bilen nå, så passer det dårlig med 4" Skal du ha noe som spiller fint, med endel trykk til 4" å være, så er Tang Band w4-1337sd knallbra fulltoner, og jeg har tilfeldigvis et ubrukt par liggende Men skal du ha trykk langt ned, så må du ut med 6x9" og montere en subwoofer baki. Har selvfølgelig linket til feil størrelse, my bad. Har faktisk blitt anbefalt Tang Band før. Men tror du jeg ville merket noe forskjell iforhold til de jeg allerede har? Jeg kjøpte en forsterker og en subwoofer for en tid tilbake, men det tok for mye plass av bagasjerommet og lyden ble ikke så bra som jeg hadde håpet. Lagde en tråd her for en tid tilbake om en subwoofer man kunne plassere under sete, men dette var vist dårlige greier ifølge folk her inne, så det ble lagt på is. Det jeg kunne prøvd var å lagd til en kasse selv i reservehjulsbrønnen, men det er mye arbeid for noe som kanskje ikke kommer til å bli noe bra tilslutt allikevel. Jeg er ikke så opptatt av dyp bass, er fornøyd bare lyden er bra på høyt volum. Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Den spilleren skulle i hvertfall ikke ødelegge lyden din helt. så er nok ikke spilleren som er problemet kanskje dumt og spørre, men er mye innstillinger på spilleren, som kan gjøre stor forskjell. har du justert dette? Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Jeg har nå stilt på noen innstillinger, men ikke noe spesielt. Endret litt på equalizeren, stilt litt på fader etc. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Det gjelder å forbedre lyden, ikke bare justere litt på alt Eventuelt kan du jo be noen om hjelp eller råd. Det er også lett å bli "lydblind", dvs. at lyden høres bedre og bedre ut etterhvert som du lytter og justerer. Men etter en pause låter det pyton. Prøv heller å juster litt med pauser innimellom. Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Så sant, så sant. Skal prøve å justere litt til, samt ta pauser innimellom for å merke bedre forskjell. Takker for bra tips. Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Ingen 4" høyttalere leverer noe som kan defineres som "trykk" etter min mening. En 4" høyttalers jobb er ikke å gjengi et komplett frekvensregister. Her går det i mellomtone og diskant. Skal du ha bass, må du ha større høyttalere og/eller subwoofer. Hvilken bil har du? Kjøp et sett med gode 4", monter på en 4 kanals forsterker og driv en ekstern bass med denne og bruk høypassfilter på 4" høyttalerne. Da lar du høyttalerne gjøre sin jobb, og subben sin jobb. Hvis du ikke har plass eller mulighet til å installere en subwoofer, kan man vurdere "reserveløsningene" som aktive minikasser som kan settes under sete etc. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Problemet med 4" og subwoofer er at du får et gigantisk "hull" i lyden mellom subbassen og mellomtonen. Prøver du å få 4" til å spille bass får du forvrengning. Prøver du å la subben spille bass (midtbass) så blir lyden temmelig dårlig. Lenke til kommentar
Elutstyr.no Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Tja, du kan dele subben et stykke opp i frekvens. Hvis han vil ha bass, og større høyttaler ikke er et tema så er det nå den beste løsningen uansett hvordan man vrir og vender på det. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Jeg deler mine 4" tang band ved 70hz, og kan spille så høyt jeg orker, så noe voldsomt "hull" mellom bass og mellomtone trenger det ikke bli. Har 6.5" TB også jeg da, som spiller fra 80hz og ned, så det er plenty trøkk foran, men de 4" er noen råtasser 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå