Filifoli Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Hei! Vurderer å flytte ut hjemmefra pga. diverse saker og ting, men må bestemme meg før månedslutt. Er det noen som kan hjelpe meg med hva det faktisk koster å leve? Jeg er straks 18, og vi skal ikke ta med husleie i utgiftene. Jeg regner med ca. 12 000 kroner i kommunale avgifter (kloakk, renovasjon og vann) iløpet av 12 måneder. Jeg har en scooter jeg bruker så lenge jeg kan, og bruker mellom 65-100 kr i bensin i uka på den. Ellers koster busskort 310 kroner. Jeg er ingen storspiser, regner med rundt 1200 kroner kanskje, til mat. (Drikker ikke, drikker kun vann, ikke brus.) Leiligheten er opp mot 50kvm. Hva bør jeg regne med i strøm, klær, internett, innbo/husforsikring osv? (Jeg regner ikke med at jeg kommer til å ha mye av verdi, da planen er å flytte til andre siden av landet om litt under to år, så blir finn.noting, så ikke verdier opp i mange hundre tusner i innbo. Hva har jeg glemt? Hva bør jeg tenke på? Hadde funnet ut av dette selv om jeg hadde hatt tid, men da jeg har liten tid til å bestemme meg så kan jeg ikke sette meg inn i alt selv. Derfor må jeg ty til hjelp her, for å kunne sette opp et budsjett ^^ Endret 24. september 2014 av Filifoli Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Hvis du ikke veit hva det koster og leve, noe som du bestemmer akkurat selv. så ville jeg blitt boende hjemme til du finner ut av det. ikke for å være negativ, men høres ut som du er litt umoden for og flytte og få kontroll på økonomien... Uansett, lykke til Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Hvordan er det med husleie, regner med at du leier? Skal du faktisk betale kommunale avgifter, skjeldent man gjør det når man leier... Lenke til kommentar
process Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Hvis du ikke veit hva det koster og leve, noe som du bestemmer akkurat selv. så ville jeg blitt boende hjemme til du finner ut av det. ikke for å være negativ, men høres ut som du er litt umoden for og flytte og få kontroll på økonomien... Uansett, lykke til Selv synes jeg det vitner om modenhet å be om råd for å sette opp et budsjett, for så å ta et overveid valg basert på om det er økonomisk plausibelt eller ikke. Dette er ting som kommer med erfaring. TS: Det er en stund siden jeg levde på et minstebudsjett, men jeg har noen kommentarer. SIFO sitt referansebudsjett kan muligens hjelpe deg: http://www.sifo.no/page/Lenker/Meny_lenker/10242/10278 Regnestykket med kommunale avgifter høres litt merkelig ut, men her ser vi bort ifra utgifter til bolig Det vil uansett alltid være billigere å bo sammen med noen andre, men det er mange feller og situasjoner man kan havne opp i når det kommer til samboerskap, men det er altså langt rimeligere enn å bo alene. 1200kr i uken er muligens litt lite til mat. Det lar seg gjøre, men da med planlegging, god utnyttelse av rester og ingen utespising. Husk at det også er mange andre ting som trengs til husholdningen som vaskemidler, dopapir, kluter, bakepapir, fryseposer, tannbørster, tannpasta etc. Se på SIFO sitt referansebudsjett for dette. Scooter har også flere utgifter enn bensin som det er viktig å ta hensyn til. Innboforsikring kan du i ung alder eller som student få på foreldrene dine dersom du beholder folkeregistrert adresse hos dem, men dette avhenger av forsikringsselskap. Hvis ikke vil jeg regne ca. 3500 i året. Oppvarming kommer veldig an på hvilken type oppvarming det er (elektrisk, fjernvarme, ved, oljefyr etc), hvor godt det er isolert, hvor høyt det er under taket, hvordan leiligheten ligger i bygget, vinduer og hvor kaldt det er der du bor, så det er vanskelig med anslag. Dette varierer mye og kan komme som en plutselig smell på vinteren eller i januar (som typisk er den trangeste måneden i et budsjett). Kjør lavt og forsiktig, øk noe etter behov, men når man bor på lavt budsjett er det typisk å ha det rimelig kaldt i leiligheten og heller pakke seg inn i tepper vinterstid. Dette kan nok lett bli den enkelte høyeste utgiften utenom husleie. Internett bør være greit nok å finne ut av. 200-300 kr i måneden. Man kan nok leve på 8000-9000 kr/mnd hvis man er relativt flink, avhengig av husleie, men her vil du nok få varierende svar. Det er også helt sikkert noen studenter eller andre her på forumet som kan bidra med mer presise og oppdaterte erfaringer om dette enn meg selv. Budsjett er ikke min sterke side, her briljerer min samboer, men følte du trengte litt bedre svar enn de som var kommet hittil. Lykke til Endret 24. september 2014 av process 2 Lenke til kommentar
Maurits91 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Det viktigste er å planlegge alt nøyaktig... og legg til noen kroner + for sikkerhetsskyld og utgifter du ikke forventer.Lykke til Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Hvis du ikke veit hva det koster og leve, noe som du bestemmer akkurat selv. så ville jeg blitt boende hjemme til du finner ut av det. ikke for å være negativ, men høres ut som du er litt umoden for og flytte og få kontroll på økonomien... Uansett, lykke til Selv synes jeg det vitner om modenhet å be om råd for å sette opp et budsjett, for så å ta et overveid valg basert på om det er økonomisk plausibelt eller ikke. Dette er ting som kommer med erfaring. TS: Det er en stund siden jeg levde på et minstebudsjett, men jeg har noen kommentarer. SIFO sitt referansebudsjett kan muligens hjelpe deg: http://www.sifo.no/page/Lenker/Meny_lenker/10242/10278 Regnestykket med kommunale avgifter høres litt merkelig ut, men her ser vi bort ifra utgifter til bolig Det vil uansett alltid være billigere å bo sammen med noen andre, men det er mange feller og situasjoner man kan havne opp i når det kommer til samboerskap, men det er altså langt rimeligere enn å bo alene. 1200kr i uken er muligens litt lite til mat. Det lar seg gjøre, men da med planlegging, god utnyttelse av rester og ingen utespising. Husk at det også er mange andre ting som trengs til husholdningen som vaskemidler, dopapir, kluter, bakepapir, fryseposer, tannbørster, tannpasta etc. Se på SIFO sitt referansebudsjett for dette. Scooter har også flere utgifter enn bensin som det er viktig å ta hensyn til. Innboforsikring kan du i ung alder eller som student få på foreldrene dine dersom du beholder folkeregistrert adresse hos dem, men dette avhenger av forsikringsselskap. Hvis ikke vil jeg regne ca. 3500 i året. Oppvarming kommer veldig an på hvilken type oppvarming det er (elektrisk, fjernvarme, ved, oljefyr etc), hvor godt det er isolert, hvor høyt det er under taket, hvordan leiligheten ligger i bygget, vinduer og hvor kaldt det er der du bor, så det er vanskelig med anslag. Dette varierer mye og kan komme som en plutselig smell på vinteren eller i januar (som typisk er den trangeste måneden i et budsjett). Kjør lavt og forsiktig, øk noe etter behov, men når man bor på lavt budsjett er det typisk å ha det rimelig kaldt i leiligheten og heller pakke seg inn i tepper vinterstid. Dette kan nok lett bli den enkelte høyeste utgiften utenom husleie. Internett bør være greit nok å finne ut av. 200-300 kr i måneden. Man kan nok leve på 8000-9000 kr/mnd hvis man er relativt flink, avhengig av husleie, men her vil du nok få varierende svar. Det er også helt sikkert noen studenter eller andre her på forumet som kan bidra med mer presise og oppdaterte erfaringer om dette enn meg selv. Budsjett er ikke min sterke side, her briljerer min samboer, men følte du trengte litt bedre svar enn de som var kommet hittil. Lykke til Ting som kommer med erfaring?? og sette seg selv i saksa og bli svartlista i en alder av 18? og kanskje ødelegge alt i framtida. veldig dårlig råd.... du tar ikke ting som har med penger å gjøre "som det kommer" Lenke til kommentar
process Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Hvis du ikke veit hva det koster og leve, noe som du bestemmer akkurat selv. så ville jeg blitt boende hjemme til du finner ut av det. ikke for å være negativ, men høres ut som du er litt umoden for og flytte og få kontroll på økonomien... Uansett, lykke til Selv synes jeg det vitner om modenhet å be om råd for å sette opp et budsjett, for så å ta et overveid valg basert på om det er økonomisk plausibelt eller ikke. Dette er ting som kommer med erfaring. TS: Det er en stund siden jeg levde på et minstebudsjett, men jeg har noen kommentarer. SIFO sitt referansebudsjett kan muligens hjelpe deg: http://www.sifo.no/page/Lenker/Meny_lenker/10242/10278 Regnestykket med kommunale avgifter høres litt merkelig ut, men her ser vi bort ifra utgifter til bolig Det vil uansett alltid være billigere å bo sammen med noen andre, men det er mange feller og situasjoner man kan havne opp i når det kommer til samboerskap, men det er altså langt rimeligere enn å bo alene. 1200kr i uken er muligens litt lite til mat. Det lar seg gjøre, men da med planlegging, god utnyttelse av rester og ingen utespising. Husk at det også er mange andre ting som trengs til husholdningen som vaskemidler, dopapir, kluter, bakepapir, fryseposer, tannbørster, tannpasta etc. Se på SIFO sitt referansebudsjett for dette. Scooter har også flere utgifter enn bensin som det er viktig å ta hensyn til. Innboforsikring kan du i ung alder eller som student få på foreldrene dine dersom du beholder folkeregistrert adresse hos dem, men dette avhenger av forsikringsselskap. Hvis ikke vil jeg regne ca. 3500 i året. Oppvarming kommer veldig an på hvilken type oppvarming det er (elektrisk, fjernvarme, ved, oljefyr etc), hvor godt det er isolert, hvor høyt det er under taket, hvordan leiligheten ligger i bygget, vinduer og hvor kaldt det er der du bor, så det er vanskelig med anslag. Dette varierer mye og kan komme som en plutselig smell på vinteren eller i januar (som typisk er den trangeste måneden i et budsjett). Kjør lavt og forsiktig, øk noe etter behov, men når man bor på lavt budsjett er det typisk å ha det rimelig kaldt i leiligheten og heller pakke seg inn i tepper vinterstid. Dette kan nok lett bli den enkelte høyeste utgiften utenom husleie. Internett bør være greit nok å finne ut av. 200-300 kr i måneden. Man kan nok leve på 8000-9000 kr/mnd hvis man er relativt flink, avhengig av husleie, men her vil du nok få varierende svar. Det er også helt sikkert noen studenter eller andre her på forumet som kan bidra med mer presise og oppdaterte erfaringer om dette enn meg selv. Budsjett er ikke min sterke side, her briljerer min samboer, men følte du trengte litt bedre svar enn de som var kommet hittil. Lykke til Ting som kommer med erfaring?? og sette seg selv i saksa og bli svartlista i en alder av 18? og kanskje ødelegge alt i framtida. veldig dårlig råd.... du tar ikke ting som har med penger å gjøre "som det kommer" Det som kommer med erfaring er å lære hva det koster å leve. Her gjør trådstarter det motsatte av å ta det som det kommer, som forøvrig er kun dine ord. Dette kommer jeg ikke til å diskutere mer med deg. Endret 24. september 2014 av process 2 Lenke til kommentar
Filifoli Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Jeg har leilighet, og de 13000 er alt jeg skal betale av boutgifter.. Ellers er det strøm, internett, forsikring, mat, klær, aktiviteter.. Synes ikke jeg er ufornuftig/umoden. Har spart opp 50k siden jeg var 14, jobbet siden da, nå har jeg to jobber. Så jeg har en backupplan. Jeg vil bare finne ut hvor mye dyrere det blir 2 Lenke til kommentar
Yippee Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Hvis du ikke veit hva det koster og leve, noe som du bestemmer akkurat selv. så ville jeg blitt boende hjemme til du finner ut av det. ikke for å være negativ, men høres ut som du er litt umoden for og flytte og få kontroll på økonomien... Uansett, lykke til Selv synes jeg det vitner om modenhet å be om råd for å sette opp et budsjett, for så å ta et overveid valg basert på om det er økonomisk plausibelt eller ikke. Dette er ting som kommer med erfaring. TS: Det er en stund siden jeg levde på et minstebudsjett, men jeg har noen kommentarer. SIFO sitt referansebudsjett kan muligens hjelpe deg: http://www.sifo.no/page/Lenker/Meny_lenker/10242/10278 Regnestykket med kommunale avgifter høres litt merkelig ut, men her ser vi bort ifra utgifter til bolig Det vil uansett alltid være billigere å bo sammen med noen andre, men det er mange feller og situasjoner man kan havne opp i når det kommer til samboerskap, men det er altså langt rimeligere enn å bo alene. 1200kr i uken er muligens litt lite til mat. Det lar seg gjøre, men da med planlegging, god utnyttelse av rester og ingen utespising. Husk at det også er mange andre ting som trengs til husholdningen som vaskemidler, dopapir, kluter, bakepapir, fryseposer, tannbørster, tannpasta etc. Se på SIFO sitt referansebudsjett for dette. Scooter har også flere utgifter enn bensin som det er viktig å ta hensyn til. Innboforsikring kan du i ung alder eller som student få på foreldrene dine dersom du beholder folkeregistrert adresse hos dem, men dette avhenger av forsikringsselskap. Hvis ikke vil jeg regne ca. 3500 i året. Oppvarming kommer veldig an på hvilken type oppvarming det er (elektrisk, fjernvarme, ved, oljefyr etc), hvor godt det er isolert, hvor høyt det er under taket, hvordan leiligheten ligger i bygget, vinduer og hvor kaldt det er der du bor, så det er vanskelig med anslag. Dette varierer mye og kan komme som en plutselig smell på vinteren eller i januar (som typisk er den trangeste måneden i et budsjett). Kjør lavt og forsiktig, øk noe etter behov, men når man bor på lavt budsjett er det typisk å ha det rimelig kaldt i leiligheten og heller pakke seg inn i tepper vinterstid. Dette kan nok lett bli den enkelte høyeste utgiften utenom husleie. Internett bør være greit nok å finne ut av. 200-300 kr i måneden. Man kan nok leve på 8000-9000 kr/mnd hvis man er relativt flink, avhengig av husleie, men her vil du nok få varierende svar. Det er også helt sikkert noen studenter eller andre her på forumet som kan bidra med mer presise og oppdaterte erfaringer om dette enn meg selv. Budsjett er ikke min sterke side, her briljerer min samboer, men følte du trengte litt bedre svar enn de som var kommet hittil. Lykke til Ting som kommer med erfaring?? og sette seg selv i saksa og bli svartlista i en alder av 18? og kanskje ødelegge alt i framtida. veldig dårlig råd.... du tar ikke ting som har med penger å gjøre "som det kommer" Det som kommer med erfaring er å lære hva det koster å leve. Her gjør trådstarter det motsatte av å ta det som det kommer, som forøvrig er kun dine ord. Dette kommer jeg ikke til å diskutere mer med deg. Du er en artig skrue..... he he Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 (endret) Kjør på, spar mest mulig i begynnelsen. Anbefaler å sette opp regningskonto og bufferkonto i nettbanken. I bufferen kan du putte inn sikkerhet for uforutsette utgifter og/eller fremtidige husleier. Mat for en tusenlapp i uka går fint. Men det avhenger at du kan lage mat selv, for det blir dyrt med ferdigmat. Og det trenger ikke å være usunn mat, det har jeg aldri levd på. @Yippee: TS virker det omvendte av umoden, som faktisk har en positiv og fornuftig holdning til dette. Det å leve for seg selv er egentlig ikke noe hokus-pokus med mindre du mangler inntekt. Og hvis man følger med på økonomien så går det fint å melde seg ut og flytte hjem igjen om man ser at utgiftene blir større enn inntektene... Hater når bedrevitere kommer til tråden og kaller TS for umoden... Det å være umoden/voksen er oppskrytt uansett... Men du tenker vel at ungene skal være ferdig utlært før de begynner på skolen også? De som går gjennom livet uten å tørre å trø selv lærer lite. Å gjøre feil lærer man av, og prøve selv lærer man av. Det er ikke investeringer med kredittkort det er snakk om... Endret 27. september 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Innbo koster ca 1000kr pr år, hvis du leter og forhandler litt. Jeg fikk nettopp regning fra Gjensidige på 934kr for ett år. Da er du dekket for 200-500'000, avhengig av selskap og vilkår. Du bør ha reiseforsikring. Ta en helårs forsikring uten dustete klausuler om at du må være borte hjemmefra i minst ett døgn osv, det er bare plagsomt. Reiseforsikringen til Tryg og Gjensidige gjelder fra det sekundet du forlater ytterdøra på leiligheten. Å eksistere uten reiseforsikring er nesten litt skummelt. Man kan faktisk bruke reiseforsikring dersom man blir påkjørt av bil mens man sykler, faller ned fra trær, blir ranet osv.Koster ca 1000kr pr år. Mat: Regn med ihvertfall 2000kr pr mnd i matkostnader. Det er ikke mer enn 22kr pr måltid i snitt. Tror SIFO opererer med rundt 2500 som et fornuftig anslag for å leve sunt. Strøm og oppvarming varierer med type bygning du skal bo i. Jeg ville anslått en tusenlapp fra okt-mars, og 600 de andre mnd. Da har du litt sikkerhet i økte strømpriser og økt bruk i de kalde mnd. Tannlege ville jeg nok satt av 2000kr pr år. Der kan du riktignok gå på en smell... Helse/lege/medisiner ca en tusenlapp pr år, dersom du er normalt frisk Internett: 300-400 kr pr mnd. Mobil: Det avgjør du selv... iPhone eller økonomimodell.. Scooter: Årsavgift på 750 (?), forsikring på 1500 (?), bensin, vedlikehold Innkjøp av elektriske duppeditter og annet moro: veldig variabelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå