Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor sunn er oppdrettslaksen?

Madridista1212

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri spist rød fisk fra butikken, Jeg har spist røkelaks og slike produkter men aldri kjøpt eller spist for eks laksefilet eller hel fisk fra butikk.

Om du skal få i deg riktig mengde næringstoffer fra oppdrettsfisk så må du spise mer en hva du må få i deg av vill fisk

Oppdrettsanlegg er under veldig streng kontroll på grunn av dyrevellferd og for at vi mennesker ikke skal bli syke, så det er nok langt fra farlig og spise mye fisk fra butikken. Du kan godt spise det flere ganger i uken

Det er som han over sier, Risikoen for og bli syk av mat fra butikk er nok større når det kommer til kjøtt. Risikoen er generelt lav i norge for vi har utrolig streng kontroll på alt

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Vet dere ikke all giften laks blir foret med? Og avlusningsmiddel dem får? Stoffer som er kreftfremkallende for mennesker. Jeg er selv svært skeptisk til og spise oppdrettslaks og spiser det meget skjelden.

Lenke til kommentar

Nå er gypsy ute på dypt vann igjen. Mattilsynet i Norge er et av de strengeste tilsynene i verden på matvarer. Alt som selges i butikker (og ellers) er pålagt årlige kontroller av mattilsynet, der de går gjennom alt av papirarbeid, kontrakter, alle tilsetningsstoffer og slikt. Overstiger noe grensene eller er for dårlig ivaretatt eller tilrettelagt, blir bedriften beordret stengt til det er forbedret.

Altså selges det INGEN mat i norge som er livsfarlig å spise. At det brukes lusemiddel og giftstoffer gjør ingenting så lenge det er langt innenfor kravene til hva som er farlig å få i seg. Vi får så mikroskopiske mengder gjennom kjøttet til fisken at det er ingen fare.

Jeg jobber i medisinindustrien, og vi får også årlig kontroll av mattilsynet. Hvis de finner noe som ikke er etter reglene kan de stenge oss helt ned eller pålegge oss å rette opp avvikene snarest (de kommer på etterkontroll hvis de finner kritiske avvik).

Så jeg kan med hånda på hjertet si at maten vi kjøper i Norge er trygg å spise og ikke fremkaller kreft og alt mulig annet rart man leser i blogger på internett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Gupsy: Tror du at det er bare laksen som blir foret med dritt, lev og nyt livet. Du kan ikke boikotte all mat.

Hva tror du de bruker for å få så fine epler osv.

Nå er det snakk om oppdrettslaks, epler og annen mat er en annen diskusjon. (som jeg ikke heller har nevnt noe om)

Nå er gypsy ute på dypt vann igjen. Mattilsynet i Norge er et av de strengeste tilsynene i verden på matvarer. Alt som selges i butikker (og ellers) er pålagt årlige kontroller av mattilsynet, der de går gjennom alt av papirarbeid, kontrakter, alle tilsetningsstoffer og slikt. Overstiger noe grensene eller er for dårlig ivaretatt eller tilrettelagt, blir bedriften beordret stengt til det er forbedret.

Altså selges det INGEN mat i norge som er livsfarlig å spise. At det brukes lusemiddel og giftstoffer gjør ingenting så lenge det er langt innenfor kravene til hva som er farlig å få i seg. Vi får så mikroskopiske mengder gjennom kjøttet til fisken at det er ingen fare.

Jeg jobber i medisinindustrien, og vi får også årlig kontroll av mattilsynet. Hvis de finner noe som ikke er etter reglene kan de stenge oss helt ned eller pålegge oss å rette opp avvikene snarest (de kommer på etterkontroll hvis de finner kritiske avvik).

Så jeg kan med hånda på hjertet si at maten vi kjøper i Norge er trygg å spise og ikke fremkaller kreft og alt mulig annet rart man leser i blogger på internett.

Du kan med hånden på hjerte si det ja, ja nei men da så? Takk for at du klarte det opp. Du kommer bare med synsing uten fakta om noen ting.

Leger og professorer: - Ikke spis oppdrettslaks

Norske leger, professorer og internasjonale helseeksperter mener kvinner, barn og ungdom bør holde seg unna oppdrettslaks på middagsfatet.

- Den type miljøgifter som har vært påvist i oppdrettslaks har en negativ effekt på hjerneutviklingen og er assosiert med autisme, AD/HD og redusert IQ. Man vet også at de kan påvirke andre organsystemer i kroppen som immunsystemet og stoffskiftet, sier Bjørke Monsen.

http://www.vg.no/forbruker/helse/leger-og-professorer-ikke-spis-oppdrettslaks/a/10117390/

Man kan finne mye info om temaet om man googler.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Alt dette er gammelt oppgulp fra 80 og 90 tallet og på ingen måte ny informasjon for noen som er litt inne i miljøet. Det er like mange rapporter som motbeviser slike påstander. Men for all del, det er ingen som tvinger deg til å spise noe som helst.

Bare vit at alle matvarer som selges er underlagt mattilsynets strenge kontroll og er ikke farlig. Selv om noen leger og bloggere mener noe annet.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det er jo ingen påstand. Oppdrettslaks har en større mengde giftstoffer i seg, som kan være potensielt helseskadelig. Om dette ikke stemmer så kom gjerne med seriøse forskningsrapporter som sier noe annet. Og bastant påstå at det er trygg og sunn mat blir feil og villedende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Oppdrettslaks både dreper naturen, I tillegg til at de blir foret med mye medisin og smaker generelt dritt. En god del av vestlandets fiskekultur er mildt sagt ødelagt av oppdrettslaksen.

http://www.vgtv.no/#!/video/100495/lars-og-lars-sesong-6-episode-6-lakselus

En fin serie der de prøver å få svar på hvorfor dette møkket ikke er i lukket anlegg. Det passer jo også bra at fiskeriministeren har egne oppdrettsanlegg, penger + politikk er en dårlig miks.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Nå var det siste fiskeriminister under forrige regjering som hadde tilknytning til et oppdrettsselskap, den nåværende har ikke det. Akkurat denne saken var det både positive og negative sider med...

Dersom du ikke liker smaken av oppdrettslaks, så er det sannsynligvis enten fordi du ikke liker laks eller fordi du selv ikke ønsker å like oppdrettslaksen, og ikke fordi laksen ikke holder kvalitet. Oppdrettslaksen vinner i blindtester.

Hva du legger i "mye medisin" er jeg ikke sikker på. Mange tror laksen er full av antibiotika, sannheten er at i Norge står mennesker for over 70% av antibiotikabruken, landbruket for over 20% og oppdrettsnæringen for rundt 1%, og landbruket her i landet bruker minst antibiotika per tonn biomasse i hele Europa, blant annet bruker det italienske landbruket 100 ganger mer enn det norske. Nå vil det uansett aldri være medisinrester i mat, det er tilbakeholdelsestid på sånt.

Hvordan oppdrett påvirker miljøet globalt og lokalt er et vanskelig spørsmål. I global skala er det viktig at fôrprodusentene kun benytter seg av råvarer hentet fra bærekraftige fiskebestander og at landbruket for eksempel ikke hugger ned regnskog for å dyrke soyaplanter og lignende. Når det gjelder lokal miljøpåvirkning har jeg hørt mye rart, blant annet at oppdrettslaksen tar livet av både tareskog og villfisk... Begge deler trives veldig godt i et oppdrettsanlegg. Tang og tare har gode groforhold, småfisk har gode forhold for oppvekst rundt mærene og i taren som vokser på tauverk, og om jeg får være ærlig synes jeg torsk og sei som åpenbart har spist mye fôr også er seien som smaker best. Den ser i alle fall langt sunnere ut innvendig enn fisk som akkurat har vandret inn.

På havbunnen under et oppdrettsanlegg vil det etter et års tid med produksjon som regel ikke se veldig pent ut. Derfor brakklegges lokaliteter når en generasjon er ferdig utslaktet, og som regel er alle spor etter oppdrett borte etter én måned, opptil tre dersom det var riktig ille (varierer fra lokalitet til lokalitet med tanke på strømforhold). I tillegg så kommer det noen og tar bunnprøver et par-tre ganger i året og analyserer dette grundig, deretter bestemmer Mattilsynet hvorvidt en lokalitet må brakklegges en kort eller en lang periode.

Lukkede anlegg er noe som sannsynligvis kommer med tiden, men teknologien er ikke moden for å tas i bruk fullskala, ikke ennå. Det er mange fordeler med lukkede anlegg, men de krever veldig mye energi og man kan ikke med fornuften i behold pålegge ei næring om å innføre noe som foreløpig er på forsøksstadiet. Landbasert oppdrett er også noe som vil komme.

Det er selvsagt ikke bare fryd og gammen i oppdrettsnæringen, og det er noen problemer som man rett og slett er nødt til å få has på for at man skal kunne kalle dette bærekraftig. Lakselus, sykdommer og rømninger er fortsatt problemer den dag i dag, men det kan ikke fortsette slik. Det er mye spennende forskning på dette feltet, og det er bare et tidsspørsmål før lusa blir tatt knekken på for godt. Det er rett og slett et lite kappløp, blant annet har det kommen prototyp på "luselaser", det jobbes med en lusevaksine og effektive ikke-medisinske/kjemiske avlusningsmetoder (merk: oppdrettslaksen avluses i hovedsak for villaksens del, med hovedfokus på våren). Sykdommer kommer og går, og nye vaksiner er under utvikling hele tiden (vaksiner er alltid bedre enn medisin).

Det eneste næringen virkelig kan og bør klandres for er rømninger, for det er alltid menneskelig svikt som ligger bak. Det nytter rett og slett ikke å skylde på dårlig vær når anlegget er fullsertifisert for å tåle 50- og 100-årsstormer. Det er synd at rømninger skjer, både økonomisk og miljømessig (nå mener forskere at det er lav sjanse for at oppdrettslaks gyter, men likevel).

Og joda, jeg jobber selv i oppdrettsnæringen som driftsleder på en lokalitet med over en million fisk, og synes næringen for vel mye ufortjent kritikk. Det er ikke mye mat som er like sunn og effektiv som oppdrettslaksen. Godt er det også, personlig foretrekker jeg laksen enten ovnsbakt eller medium stekt på stekepanna. :)

Lenke til kommentar

Oppdrettlaks er også hvit/grå i kjøttet men det blir farget av produsentene får å se bedre ut

Vill laks blir også lys i kjøttet dersom den ikke får fargestoffet gjennom maten som den selv fanger. Her kan man se forskjell fra elv til elv og ikke minst fra et land til et annet. Oppdrettslaks farges via maten med stoffet som forrige poster nevner, og dette stoffet et et antioksidant.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Oppdrettlaks er også hvit/grå i kjøttet men det blir farget av produsentene får å se bedre ut

Vill laks blir også lys i kjøttet dersom den ikke får fargestoffet gjennom maten som den selv fanger. Her kan man se forskjell fra elv til elv og ikke minst fra et land til et annet. Oppdrettslaks farges via maten med stoffet som forrige poster nevner, og dette stoffet et et antioksidant.

Fakta er at lusen har invadert vestlandet og bunnen råtner av den vanvittige mengden oppdrettsanlegg det er. For ikke å glemme måten de som jobber der slakker med måten de fester notene på. Nå nylig fant jeg hegrer som hadde hengt seg inne i nettingen fordi de ikke fant veien ut. De kom inn på grunn av løse noter. Oppdretsanlegg er noe dritt og burde vært i lukket annlegg for lenge siden.

Forresten, å unnskylde det med at du ødelegger bunnen totalt med "det er bare i 3 måneder", er en skam i seg selv. Du ser selv måten eierne nekter å bli intervjuet i den vg serien jeg sendte tidligere, det er ikke uten grunn.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Forresten, å unnskylde det med at du ødelegger bunnen totalt med "det er bare i 3 måneder", er en skam i seg selv. Du ser selv måten eierne nekter å bli intervjuet i den vg serien jeg sendte tidligere, det er ikke uten grunn.

Dette er grunnen til at det ikke er noen som orker å la seg bli intervjuet av VG (eller verre, Dagbladet); grove feilsiteringer er mer regelen enn unntaket når journalisten på forhånd har bestemt seg for å vinkle saken for flest mulig klikk. Jeg kjenner selv folk i bransjen som har latt seg intervjue, og det som kommer på trykk er ord som aldri har blitt sagt. For øvrig ville ikke jeg heller latt meg intervjue av noen som kommer løpende etter meg med kamera.

Si gjerne i fra dersom du en dag lurer på noe eller ønsker å ta en seriøs diskusjon, og ikke bare ønsker å ytre sinne, så er jeg her.

Håper TS ikke velger å unngå laks, det er både godt og sunt og en naturlig del av et variert kosthold. Godfisk.no har mange gode middagsoppskrifter, både med laks og andre fiskearter. For de som er veldig glade i laks kan det være verdt et forsøk å ta en telefon ett oppdrettsanlegg i nærheten og høre om det lar seg gjøre å kjøpe laks, i alle fall bruker vi å være behjelpelig dersom det er sesong, og så skaffer vi fisk om det lar seg gjøre (i alle fall om det er snakk om en del kilo). Vi får ofte henvendelser fra folk som ønsker å servere laks i barndåp/konfirmasjon og fra folk som ønsker seg 20-30kg laks for å fryse ned eller dele med slekta, men også mindre ordrer. Vi selger som regel til vår markedspris, altså helt fersk og veldig rimelig i forhold til butikkpris (i skrivende stund er markedsprisen cirka 34 kroner). Jeg kan selvsagt ikke garantere at andre selskaper har lignende praksis! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...