Gå til innhold

Multirail vs. singlerail...

Anbefalte innlegg

Takk for et nyttig forum ! Interessante tråder...

Har lest mye om PSU og har ofte besøkt tyske forum (f.eks. computerbase.de). I Tyskland få man da nesten skjeft når man mener at singlerail er tilstrekkelig / du MÅ ha multirail / "ikke kjøp noe annet / helst ikke Corsair" etc. etc.. Nå leser jeg her at multirail er "out"...

Er det ikke mer sikkert med forskj. rails dvs. begrenset effekt ? En 750 W er ja med mer enn 50 A på 12V-rail usikkert i den forstand at når en forbruker med sier vi 250 W (R9 290 med abs. full load) har kortslutning slik at ledningen blir ikke slått av med 360 W dvs. 30 A, nei først når strømmen går opp til mer enn 50...dvs. alt "ryker"...

Gjelder også anbefalinger med PSU 750 W (t.o.m. singlerail) for en i7-4770/4790, noen få SSD/HD og R9 290...dog nok med 500...600 W...?

Endret av daheim111
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The splitting of the +12V rail

The bottom line is, for 99% of the folks out there single vs. multiple +12V rails is a NON ISSUE. It's something that has been hyped up by marketing folks on BOTH SIDES of the fence. Too often we see mis-prioritized requests for PSU advice: Asking "what single +12V rail PSU should I get" when the person isn't even running SLI! Unless you're running a plethora of Peltiers in your machine, it should be a non-issue assuming that the PSU has all of the connectors your machine requires and there are no need for "splitters" (see Example 1 in the previous bullet point).

Det er andre her på forumet som kan meir om dette enn meg, men eg syns innlegget virkar fornuftig. Eg hadde ikkje stolt på nokon som seier at du bare skal kjøpe Corsair. Corsair kom på marknaden for 6-7 år sidan med tilnærma 100% kvalitetsvarer i PSU-sortimentet sitt, og bygde opp eit godt rykte på det. No har dei derimot introdusert ein heil del middelmådige produkt, der dei satsar på å overleve på lojalitet og historikk. Skal du kjøpe Corsair i dag må du lese deg opp på akkurat den serien/modellen du vurderar, og ikkje konkludere at RM-serien er bra fordi AX-serien er bra.

Lenke til kommentar

I Tyskland få man da nesten skjeft når man mener at singlerail er tilstrekkelig / du MÅ ha multirail / "ikke kjøp noe annet / helst ikke Corsair" etc. etc.. Nå leser jeg her at multirail er "out"...

Å si at multirail er et must blir det samme som at elektrokjedene pakker på deg Norton fordi alle gratis antivirus er ubrukelige.

Lenke til kommentar

Alt for sitt bruk. Det er egentlig det eneste korrekte å si om det.

Det er ikke noe som er bedre eller mer riktig enn det andre, for de kommer an på hvordan du bruker det, samt hvordan designet på PSUen er.

En dårlig multirail-PSU kan være ubrukelig, mens en dårlig singelrail kan være livsfarlig i visse situasjoner. Blir vanskelig å argumentere for hverken.

Men ja, med riktig bruk og en godt designet PSU for ditt bruk, så ER multirail alltid best (fordi det er sikrest og ikke medfører noe annet negativt). End of story. En skikkelig multirail krever også mer å designe, da du trenger flere målere og reguleringskretser.

Men så var det å finne en riktig designet PSU, og korrekt bruk da, ikke alt for lett å få til.

Med godt designet multirail så vil det naturligvis være litt forskjeller. Men sånn generelt sett for de større PSUene, så ser jeg gjerne for meg én rail til ATX24-pin, én eller to railer til CPU, og 1-2 per skjermkort den er ment for. Skal du overklokke mye så bør du kunne hente ut så mye som du trenger, slik at du dedikerer to rails til ett skjermkort. Slik at du får minst 40A tilgjengelig om nødvendig. F.eks at det er en 20-A rail per 8-pin Pci-e kontakt.

Og bare så det er sagt. JA, jeg har erfaring av hvor det er dårlige multirail-PSUer som bryter OCP uten at den burde det, samt at jeg har antent kabler, og ødelagt utstyr til tusenvis av kroner pga. Singelrail ved flere anledninger.

Som eksempler på hva som kan skje i en PC:

- En gang så hadde det kommer seg vann i systemet pga. frost i bilen, som førte til potensiell kortslutning. Multirail-PSUen slo ut for å forhindre skade, men tenkte ikke helt klart og trodde det var PSU som var ødelagt, og testet med en singelrail... Da gikk alt kaboom.

- En annen var at en billig molexkontakt kortsluttet, som førte til at ledningen antente.

- En annen gang kortsluttet en gammel CD-rom som jeg testet med flammer som følge av nada OCP.

- Men siste gangen så var alt 100 % min feil, hvor jeg hadde en singelrail som ikke slo ut selv om jeg kortsluttet 50 % av 12V-lederene dens !!

Og ellers har jeg hørt andre historier hvor det har vært de med lynskadd utstyr, og generelt sett defekte komponenter som tar med seg annet utstyr fordi PSUen har dårlig OCP, typisk Singelrail.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takk !

Hvordan fikk du det til med ledningene ? Hørte noe slikt akkkurat i disse dager...295x2 er nemlig litt utenfor spesifikasjonene...og de viste noen steder til at man skal sjekke ledningens temp !

Annet: Men vanskelig å få takk i noen forskj. multirail her i Norge...

Hilsen

Lenke til kommentar

Fra et rent elektroteknisk ståsted er det bedre med flere systemer som opererer med lavere strømmer en et stort et med store strømmer.

Store strømmer krever grovere ledningsnett som jeg har intrykk av at ikke prioriteres i PSUer i hvertfall.

Bare tanken på å kjøre 50A på tynne ledninger gir meg frysninger.

Da er det mye bedre med 20-30A på de samme ledningene.

Lenke til kommentar

Tja, i ny og ne nevnes det i tester at de ser det bare er more or less påklistret. Men sjeldent det er alt for nøye undersøkelse forbå skille klinten fra hveten.

Det som uansett er av størst betydning er hvor godt den takler kortslutning, og skulle gjerne sett tester som måler følsomheten her.

Samt kanskje sjekket om det er forskjellig spenning på railene, klassisk at det ikke er ekte multirail om de er helt like. Og kanskke sjekket hvor mye andre railer påvirker hverandre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ikke noe multi med multirail. Det er enkelt sagt bare sikrede kurser som tas ut fra samme enkleltstående transformering.

Rundt 2006 kom det "ekte" slik jeg ser på det multi "rail" på markedet.

En av de var fra Tagan som ble laget med to separate transformator ledd.

Tagan utilizes DTT which stands for Dual Transformer Technology, meaning this PSU has two AC to DC transformers to help deliver over a kilowatt of combined power.

Men dette dual engine/trafo designet tok aldri helt av.

Her omtales en av disse:

http://hothardware.com/printarticle.aspx?articleid=907

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...