Orjanp Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Hvor kan jeg legge alias kommandoen(f.eks alias ls="ls -l") hvis jeg ønsker at den skal kjøres automatisk hver gang maskinen startes og gjelde for alle brukere? profile? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Hvor kan jeg legge alias kommandoen(f.eks alias ls="ls -l") hvis jeg ønsker at den skal kjøres automatisk hver gang maskinen startes og gjelde for alle brukere? profile? i /etc/bashrc, /etc/csh.cshrc, til nød i /etc/profile . Noen opererer også med /etc/profile.d der du kan legge inn små shellskript-snutter, for å sette alias, feks... Mulig ditt system er noe annerledes, det over gjelder RH9. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2003 Glemte å si det. Bruker Slackware 9.1 Finner ikke noen filer som heter bashrc. Har en som heter csh.login. Kan den kanskje brukes? Har brukt /etc/profile tidligere til en annen kommando, så det fungerer. Men hadde litt lyst til å få gjort det riktig. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Er vel ikke feil å legge den i /etc/profile ? Det vetyr vel bare at aliasene gjelder uavhengig av brukerens shell. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Er vel ikke feil å legge den i /etc/profile ? Det vetyr vel bare at aliasene gjelder uavhengig av brukerens shell. Trodde ikke (t)csh leser /etc/profile. Og jeg tror heller ikke bash automatisk leser /etc/profile, med mindre man spesifiserer at det er et login shell (bash -). Det beste er kanskje å lage en /etc/bashrc, som blir lest av alle brukernes .bashrc fil. For (t)csh høres /etc/csh.login ut som et greit valg. i tillegg har du kanskje en /etc/skel katalog. Inne i den ligger default oppsett for nye brukere, der du også kan legge inn alias. Når du lager en ny bruker skal innholdet i /etc/skel bli kopiert til den nye brukerens hjemmeomåde. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. oktober 2003 Del Skrevet 28. oktober 2003 Tror ikke det lurt å legge inn alias-kommandoer i /etc/profile. Profile-fila blir som kjent bare lest av login-shell, dvs. normalt blir den lest én gang per bruker. Det passer fint for masse annet (f.eks environment-variable), men alias er litt spesielt siden det er interne kommandoer i bash, og de er knyttet til én spesiell instans av bash. Det er altså ingen arv fra et bash-shell til et annet. Environment-variable arves jo som kjent fra en foreldre-prosess til barna. Bruk derfor bashrc eller liknende hvis du ønsker å kunne bruke alias'ene i alle bash-shellene dine Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 Jeg valgte å lage bash_profile og bashrc. Det fungerer glimmers. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå