xClaymanx Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Som sagt over så tror jeg at Cat5e vil holde i lang tid fremover. Fildeling/streaming over nettverket kablet med 100+ Mb\s holder for de fleste Cat6 er ikke noe spessielt dyrere, men om de ikke legger det så er det ikke nødvendig å bry seg etter min mening. Routere levert fra ISP er ofte noe dritt. Altibox har vel en avtale med komplett på en asus router om jeg ikke tar helt feil, men for all del, kjør på med en asus router til om du trenger det Lenke til kommentar
1-2-3- Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Som sagt over så tror jeg at Cat5e vil holde i lang tid fremover. Fildeling/streaming over nettverket kablet med 100+ Mb\s holder for de fleste Cat6 er ikke noe spessielt dyrere, men om de ikke legger det så er det ikke nødvendig å bry seg etter min mening. Routere levert fra ISP er ofte noe dritt. Altibox har vel en avtale med komplett på en asus router om jeg ikke tar helt feil, men for all del, kjør på med en asus router til om du trenger det Hehe, den Altibox-avtalen hos Komplett har jeg allerede benyttet meg av. Men tenkte å ha den Asus-routeren som aksesspunkt i leiligheten da. Men finnes kanskje billigere routere fra Asus som kan være hovedrouter i kjelleren? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Ja, utfra modemet kan du egentlig putte hva som helst, men ville nok ikke tatt det billigste. Trenger heller ikke om å være asus Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 routeren som skal stå ved modemet er jo egentlig den som trenger å være sterkest....den som skal være aksesspunkt skal jo bare sende ut trådløs signaler Lenke til kommentar
1-2-3- Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 (endret) routeren som skal stå ved modemet er jo egentlig den som trenger å være sterkest....den som skal være aksesspunkt skal jo bare sende ut trådløs signaler Ja, og der er jo AC66U veldig bra! Men trådløsfunksjonen på AC66U er jo også i ypperste klasse er den ikke? Kjøper jeg en billigere router, så kan jeg vel ikke forvente samme trådløse ytelse? Denne da? https://www.komplett.no/asus-rp-ac52/817130#!tab:extra Kan den måle seg med AC66U når det gjelder trådløs ytelse? Og rekkevidde, ikke minst. Det er også viktig. Når det gjelder rekkevidde er forresten AC66U ikke mye å skryte av heller, riktig nok. Endret 26. september 2014 av -0DAP3HWH Lenke til kommentar
1-2-3- Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Den routeren til Canal Digital støtter jo hastigheter opp til 1 Gbit over kabel da. Er ikke det ganske greit? Edit: Den får ikke mye skryt her da: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1549902 Endret 26. september 2014 av -0DAP3HWH Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 routeren som skal stå ved modemet er jo egentlig den som trenger å være sterkest....den som skal være aksesspunkt skal jo bare sende ut trådløs signaler Ja, og der er jo AC66U veldig bra! Men trådløsfunksjonen på AC66U er jo også i ypperste klasse er den ikke? Kjøper jeg en billigere router, så kan jeg vel ikke forvente samme trådløse ytelse? Denne da? https://www.komplett.no/asus-rp-ac52/817130#!tab:extra Kan den måle seg med AC66U når det gjelder trådløs ytelse? Og rekkevidde, ikke minst. Det er også viktig. Når det gjelder rekkevidde er forresten AC66U ikke mye å skryte av heller, riktig nok. det var derfor jeg anbefalte å ha hovedpunktet i stua/soverommet Lenke til kommentar
1-2-3- Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Hehe, ja. Det spørs om jeg bør forsøke å få til den løsningen da. Men hva med switcher? Kan dere anbefale noen gode? Trenger ikke å være så innmari mange porter. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Har selv en HP 1810-8G og en 1410 Begge er solide og greie Endret 26. september 2014 av xClaymanx Lenke til kommentar
1-2-3- Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Uff, er de så dyre? Komplett har denne på tilbud for Altibox-kunder: https://www.komplett.no/zyxel-altibox-tilbud-nr7/804680 Er den grei? Og denne: https://www.komplett.no/d-link-switch-5p-gigabit/316897#!tab:info Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Heller Zyxel forran D-Link vil nå jeg si. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) på switch siden må jeg inrømme at jeg aldri har merket noe den ene eller andre veien, det eneste den skal gjøre er å sende trafikken videre, er ikke spesielt kraftig maskinvare som trengs for det for en privatbruker, jeg pleier å anbefale folk å kjøpe noe billig og greit, rundt 2-500kr for en 4/8port Endret 26. september 2014 av xFrEaKx Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Eneste gangen du vil ha en avansert switch er om du vil kjøre flere separate nettverk og benytte VLANs. Dette er kun relevant om du har ett gjestenett eller skal drive med utleie for eksempel. Lenke til kommentar
Cellfact Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Vi fikk installert nytt nett i leiligheten til mine besteforeldre.De bor i et borettslag der det allerede var trukket coax til alle rom.Vi dro ut coax kabelen og trakk ny Cat 5e kabel istede.Alt sammles i et micro-patcheskap i en bod. hvor de nå har 7 punkter til forskjellige rom med vanlige TP. Siden Caverion (YIT) var i området så rådførte vi oss med dem om muligheter for å sende Coax signal over TP. De gav oss en liten Box som ikke konverterer men gjør noe med signalet slik at det sendes over normal TP kabel, Nå ute i stua kobbles det på en TP kabel i veggen men andre enden av TP er det en basic Coax kontakt for TV Dekoderen.Dekoteren er en standard Canal Digital T-WE Dekoder som funker helt fint.I patcheskapet står også modem fra Canal Digital og en basic router (tror det var en gamel linksys), på stua deres har vi satt opp et basic Accesspunkt for WiFi (på et annet uttak enn det Dekoder bruker) Hvis de nå ønsker å flytte på TV eller få inn en til så trenger en bare å patche om i skapet og bruke et annet TP uttak.I patcheskapet brukes T-ledd for å dele signal til TV og til Modem.Vi vurderte Cat6 kabel, men Cat 5e er godkjent for 1Gbit og Cat 6 er godkjent for 10Gb så gikk bare for billigsteNår det gjelder selve utstyret så er det så mye forskjelligt der ute.....Jeg bruker en liten micro pc som router og basic Cisco Accesspunkt privat.Brudern sverger til Airport produktene så blir en evighetdiskusjon Lenke til kommentar
NULL Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Spørsmål 3: Canal Digital har som nevnt lansert en multiromløsning. Dette betyr at en liten og enkel dekoder kan kobles til hoveddekoderen med PVR via routeren med nettverkskabel. Dette betyr altså at vi kan få TV-signaler på TV nr. 2 gjennom nettverkskabel. Det jeg lurer på er om dette gir like bra bildekvalitet som å koble dekoderen til et TV-uttak. Altså med vanlig antennekabel. Jeg har hørt at fiber har dårligere bildekvalitet enn coax på grunn av lavere bitrate. Vil det samme i så fall gjelde her, dersom dekoder nr. 2 er tilkoblet dekoder nr. 1 med nettverkskabel? Ja, kvaliteten er det samme. Det er bare en videreføring av signalet - det er ikke noe reenkoding eller noe. At noen fiberaktører har lavere kvalitet handler om at de sender med lavere bitrate ja. Lenke til kommentar
1-2-3- Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Vi fikk installert nytt nett i leiligheten til mine besteforeldre. De bor i et borettslag der det allerede var trukket coax til alle rom. Vi dro ut coax kabelen og trakk ny Cat 5e kabel istede. Alt sammles i et micro-patcheskap i en bod. hvor de nå har 7 punkter til forskjellige rom med vanlige TP. Siden Caverion (YIT) var i området så rådførte vi oss med dem om muligheter for å sende Coax signal over TP. De gav oss en liten Box som ikke konverterer men gjør noe med signalet slik at det sendes over normal TP kabel, Nå ute i stua kobbles det på en TP kabel i veggen men andre enden av TP er det en basic Coax kontakt for TV Dekoderen. Dekoteren er en standard Canal Digital T-WE Dekoder som funker helt fint. I patcheskapet står også modem fra Canal Digital og en basic router (tror det var en gamel linksys), på stua deres har vi satt opp et basic Accesspunkt for WiFi (på et annet uttak enn det Dekoder bruker) Hvis de nå ønsker å flytte på TV eller få inn en til så trenger en bare å patche om i skapet og bruke et annet TP uttak. I patcheskapet brukes T-ledd for å dele signal til TV og til Modem. Vi vurderte Cat6 kabel, men Cat 5e er godkjent for 1Gbit og Cat 6 er godkjent for 10Gb så gikk bare for billigste Når det gjelder selve utstyret så er det så mye forskjelligt der ute..... Jeg bruker en liten micro pc som router og basic Cisco Accesspunkt privat. Brudern sverger til Airport produktene så blir en evighetdiskusjon Dette var interessant, Cellfact! Tviler på at Canal Digital vil sende TV-signaler gjennom nettverkskabel og ikke coax. Så vi får nok ikke til samme løsning her. Dette T-leddet, er det like greit som en switch? Dersom man har bare to enheter som skal kobles på nett, så holder det med T-ledd, eller? Lenke til kommentar
1-2-3- Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 Spørsmål 3: Canal Digital har som nevnt lansert en multiromløsning. Dette betyr at en liten og enkel dekoder kan kobles til hoveddekoderen med PVR via routeren med nettverkskabel. Dette betyr altså at vi kan få TV-signaler på TV nr. 2 gjennom nettverkskabel. Det jeg lurer på er om dette gir like bra bildekvalitet som å koble dekoderen til et TV-uttak. Altså med vanlig antennekabel. Jeg har hørt at fiber har dårligere bildekvalitet enn coax på grunn av lavere bitrate. Vil det samme i så fall gjelde her, dersom dekoder nr. 2 er tilkoblet dekoder nr. 1 med nettverkskabel? Ja, kvaliteten er det samme. Det er bare en videreføring av signalet - det er ikke noe reenkoding eller noe. At noen fiberaktører har lavere kvalitet handler om at de sender med lavere bitrate ja. Dette har jeg lurt på. Det er ikke tekniske begrensninger i fiberkabelen som gjør at TV-sendinger over fiber har lavere bitrate? Det er fiberleverandøren som legger inn denne begrensningen? Hvis det stemmer at vi får samme bildekvalitet på dekoder nr. 2 via nettverkskabel, så slipper vi jo et vanlig TV-uttak på det rommet. Da holder det med RJ45. Og det er jo superdupert! Lenke til kommentar
NULL Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 Dette har jeg lurt på. Det er ikke tekniske begrensninger i fiberkabelen som gjør at TV-sendinger over fiber har lavere bitrate? Det er fiberleverandøren som legger inn denne begrensningen? Hvis det stemmer at vi får samme bildekvalitet på dekoder nr. 2 via nettverkskabel, så slipper vi jo et vanlig TV-uttak på det rommet. Da holder det med RJ45. Og det er jo superdupert! Jeg _tror_ det handler om hvordan utstyret skal klare å takle flere multicast. Her er IPTV og kabel-tv veldig forskjellig i hvordan det fungerer. Hvis du har IPTV og f.eks. skal ha en PVR der man kan ha to opptak + se en sending, samt kanskje i tillegg ha en enkel dekoder, så er det fire multicast som skal inn til kunden - og det skal også tenkes at kunden skal ha flere PVR-er? En del av kundene hos en del fiberselskaper kan ha f.eks. 100 Mbps kapasitet i ONT-en for dette. I tillegg skal man ta hensyn til at kunden skal prøve å distribuere dette over nettverk hjemme som nødvendigvis ikke er Gigabit Ethernet. Mulig en del fiberaktører må bli kvitt en del eldre utstyr hos kundene - og kanskje også i infrastrukturen - for av bildekvaliteten skal være bedre. Men det er forskjeller her mellom fiberleverandørene. F.eks. Canal Digitals løsning gir samme bildekvalitet på fiber som vanlig kabel-tv. Her signaliserer de det samme tv-signalet over en egen fiber eller en annen farge/bølgelengde på fiberen. I praksis gjøres det om til "kabel-tv-signal" inne hos kunden og man har koaks-tilkobling til dekodere i stedet for Ethernet. Det handler kanskje også om hvor mye kapasitet en aktør vil bruk i sitt stamnett til tv. Når man ser antallet tv-kanaler totalt og legger dem sammen, så snakker man om en ganske høy gjennomsnittlig belastning av nettet. Når man snakker om fiber blir det fort at "ubegrenset kapasitet" benyttes. Det er nok mer i teorien enn i praksis når man ser på hvordan nettene er bygd. Men ja, når oppgraderinger gjøres kan samme fiberkabel benyttes. Men med selv med 10 Gbps til en sentral vil det jo si at hvis man får mange kunder med raske abonnement, så er det deler av nettet som vil kunne være flaskehals hvis man får mange en del kunder med raskt abo og flere av dem belaster dette parallelt. Tradisjonell kabel-tv er på en del områder langt enklere og bedre enn IPTV. Ja, holder med vanlig RJ45. Eventuelt kan man også bruke wlan-bro-løsninger eller Homeplug - hvis man får god nok ytelse via det. Har man mulighet for å kable er det naturligvis det aller beste. Lenke til kommentar
1-2-3- Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 Takk for svært godt svar! Det eneste jeg er skeptisk til er om multiromløsningen vil fungere hvis jeg kobler via en splitter. Blir vel i så fall det samme med RJ45-uttaket? Det blir jo et ekstra ledd i tilkoblingen. Men dette kan Canal Digital garantert ikke svare på. Har ringt noen ganger for å spørre om denne multiromløsningen, men de har jo ikke peiling på noe som helst der. Lenke til kommentar
1-2-3- Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Etter mye fram og tilbake og litt rør som er blitt lagt feil i veggene, så blir det nå til at vi har modemet og routeren (AC66U) i leiligheten i tredje etasje i bygget. Fra routeren vil det gå en nettverkskabel helt ned i en switch i kjelleren. Fra switchen vil det gå to nettverkskabler opp igjen til begge soverommene i leiligheten. Problemet med dette: 1) Switchen gjør at det blir et ekstra ledd. 2) Lengden på kablene blir lengre enn de ville ha vært dersom rørene i veggene ikke hadde blitt lagt feil. Spørsmålet er: har det noe å si? Så lenge switchen er bra, så blir jo ikke den noen flaskehals. Jeg bekymrer meg mer for lengden på kablene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå