Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg kreve at utleier installerer vedovn/varmepumpe?

huttetuu123

Anbefalte innlegg

Les det du linker til.

...men det anbefales å bruke kvalifisert personell som også kan utføre kontrollen for deg...

Disse skal ha de nødvendige kvalifikasjoner. Kvalifisert kontrollør kan altså være feier, murmester, varmeforhandler eller andre med tilstrekkelig kompetanse.

Det er ikke noe krav om at kontrolløren må ha sentral eller lokal godkjenning. Det er tiltakshaver som er ansvarlig overfor kommunen for at kontrolløren er kvalifisert til å gjennomføre kontrollen og har også ansvaret for at ildstedet er i samsvar med regelverket

Det er tiltakshaver som er ansvarlig overfor kommunen for at kontrolløren er kvalifisert til å gjennomføre kontrollen og har også ansvaret for at ildstedet er i samsvar med regelverket

Dette er i tråd med det jeg fikk vite hos Brannvesenet da jeg satte inn ovn i kjelleren. Dersom jeg mente jeg var kvalifisert var det helt greit å sette den inn selv. Men jeg måtte fylle inn et skjema på nett hvor jeg oppga hva slags ovn jeg hadde installert og krysse av for at den var ovn er typegodkjent og installert i henhold til produsentens monteringsanvisning. Ligner litt på en html-versjon av skjemaet til Oslo Kommune osm du linker. Måtte fylle inn litt tekniske data om ovn og skorstein, samt hvem som hadde innstallert, her var det helt greit å sette mitt eget navn i alle boksene.

Ingen steder her står det at innstalasjonen er søknadspliktig, men du selv som tiltakshaver må gå god for at den som har installert og kontrollert ildstedet er kompetent er kanskje en godkjenningsordning, så kanskje "ingen godkjenningsordning" var å ta litt i...

Det at du personlig tvinges til å ta på deg ansvaret skriftlig (dersom du ikke bruker fagfolk) er jo definitivt en form for krav - dessuten er det langt fra ubetydelig, stikk motsatt faktisk, _dersom_ det skulle skje noe. Om du er dristig nok til å garantere selv og huset brenner ned, kan du ikke forvente noen hjelp fra forsikringsselskapet.

Uansett, om du selv går god for det og du "trikset" litt, vil du få fyringsforbud ved neste kontroll, det er jo og en form for krav/godkjenning, selv om det er i etterkant og ikke på forhånd.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du personlig tvinges til å ta på deg ansvaret skriftlig (dersom du ikke bruker fagfolk) er jo definitivt en form for krav - dessuten er det langt fra ubetydelig, stikk motsatt faktisk, _dersom_ det skulle skje noe. Om du er dristig nok til å garantere selv og huset brenner ned, kan du ikke forvente noen hjelp fra forsikringsselskapet.

At det ikke er tekniske krav knyttet til ildsted kan jeg ikke se at jeg har påstått. Hvor har jeg det?

Resten der er spekulativt "om, hvis atte..."... Det er forøvrig det samme (fraværet av) krav til godkjenning om man bruker en murer til å sette den inn.

Uansett, om du selv går god for det og du "trikset" litt, vil du få fyringsforbud ved neste kontroll, det er jo og en form for krav/godkjenning, selv om det er i etterkant og ikke på forhånd.

Nå strekker du godkjenningsdefinisjonen din langt her.

Det finnes lover og regler, med sanskjonsmuligheter, som regulerer de fleste sidene av samfunnet vårt, men dem færreste av dem betyr det søknadsplikt og godkjenningsordninger.

At man f.eks kan bli sanksjonert for når man går på rød mann på fotgjengerovergangen betyr ikke at er "godkjent for passering fotgjengeroverganger" om man går over på grønn mann i påsyn av en politimann uten å bli bøtelagt...

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Det er mulig du ikke tenkte slik jeg leste - etter det første innlegget ditt satt jeg igjen med oppfatningen av at du rådet TS til å "bare smell inn en peis, det er null stress og trenger ikke blande inn øvrigheta" - jeg ønsket derfor å bidra med at det faktisk finnes en hel del lover/regler å forholde seg til vdr. ildsted, og at man risikerer både fyringsstopp, store utbedringskostnader(dersom fyringsforbudet medfører at du må eks. bytte vegg eller pipe) forsikringsregress osv.

Poenget er egentlig; Man skal ikke leke med ild :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...