Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg kreve at utleier installerer vedovn/varmepumpe?

huttetuu123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du kan alltids flytte.

På arbeidsplasser er kravet 19-26c. Mulig du har en sak om det ikke kan oppnås 19 grader, men jag betviler det. Mange hybler kan komme over 26c om sommeren og jeg har aldri hørt om krav om installasjon av air-condition.

Uansett, vifteovn koster ikke stort, så en 600w til 99,- på Jula her om dagen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er altså huseier som betaler den høye strømregninga når du ikke kan fyre?

Da skjønner jeg ikke hva du klager på.

Vedovn er koselig, men arbeidskrevene.

Ved må jo hogges, bæres, oppbevares osv...

En termostatstyrt ovn er mye enklere.

Kjøp inn noen elektriske ovner, og vær glad du slipper å bære ved og feie opp bark fra golvet..

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det ble sagt at de skulle sette inn ovn/varmepumpe forrige vinter, men det har ikke skjedd. Nå begynner det å bli skikkelig kaldt ute og jeg har bare et par panelovner i hybelleiligheten.

Kan jeg kreve at de gjør noe med det? Evnt. få reduksjon i husleie?

Mvh. Frossen mann

Et par panelovner burde være tilstrekkelig for å varme opp en liten hybel. Fungerer de ikke?

Forøvrig, hvordan ble lovnaden om varmepumpe/ovn gitt? Er det angitt I kontrakt eller var det et tema når kontrakt ble skrevet? Eller er det noe utleier har nevnt at de "muligens" skal gjøre?

Lenke til kommentar

Det ble sagt at de skulle sette inn ovn/varmepumpe forrige vinter, men det har ikke skjedd. Nå begynner det å bli skikkelig kaldt ute og jeg har bare et par panelovner i hybelleiligheten.

Kan jeg kreve at de gjør noe med det? Evnt. få reduksjon i husleie?

Mvh. Frossen mann

Et par panelovner burde være tilstrekkelig for å varme opp en liten hybel. Fungerer de ikke?

Forøvrig, hvordan ble lovnaden om varmepumpe/ovn gitt? Er det angitt I kontrakt eller var det et tema når kontrakt ble skrevet? Eller er det noe utleier har nevnt at de "muligens" skal gjøre?

ikke i kontrakt nei... men mener de sa det da jeg skulle flytte inn. kanskje noen dager senere. Jeg mener at når de lover noe så bør de jo holde det.

Lenke til kommentar

Du kan alltids flytte.

På arbeidsplasser er kravet 19-26c. Mulig du har en sak om det ikke kan oppnås 19 grader, men jag betviler det. Mange hybler kan komme over 26c om sommeren og jeg har aldri hørt om krav om installasjon av air-condition.

Det er feil, er ingen krav til temperatur på arbeidsplassen.

Dette ble tatt opp mange ganger i sommer da det ble veldig varmt i kontorlandskapene rundt i Norge.

Lenke til kommentar

Feil, panelovner gjør en ting, de farmer opp luften. Opplevd varme er mer enn det, det består faktisk av mange faktorer. Luftemperatur er en av dem, mens stråling og overflatetemperaturern på flater bidrar også.

Det betyr at man kan sitte i en leilighet med 25 grader lufttemperatur og oppleve at det er kalt siden vinduer, gulvtrekk, og mangel på en god varmekilde i rommet ikke bidrar.

Om du skal kjøpe noe vil jeg anbefale en stråleovn eller en radiator.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du har rett, sakset fra arbeidstilsynet;

Lov eller forskrifter inneholder ingen faste temperaturgrenser, men Arbeidstilsynet anbefaler at temperaturen holdes under 22°C ved fysisk lett innearbeid i perioder med oppvarmingsbehov. Temperatur under 19°C eller over 26°C skal unngås.

Lenke til kommentar

Du kan alltids flytte.

Dette ble tatt opp mange ganger i sommer da det ble veldig varmt i kontorlandskapene rundt i Norge.

kommer nok an på hva man anser som arbeidsplassen.

Hadde dette vært regulert slik som beskrevet hadde virkelig de som jobbet utendørs fått fri nesten hele året.

Lenke til kommentar

Om utleiger har lovt deg å gjere noke så kan du sjølvsagt holde han til lovnaden, om dette er avtalt skriftlig eller ikkje speler ingen rolle. Men det er sjølvsagt lettare å kreve sin rett dersom ein har ein skriftlig avtale.

Å installere vedovn vil eg ansjå som urealistisk så lenge boligen ikkje er tilrettelagt med skorstein frå før. Å ettermontere skorstein/pipe samt vedovn vil nok koste meir enn det smaker. Så sjølv om ein vedovn nok vil føre til at du sjølv må betale for brenselet, så tviler eg på at utleiger er villig til å investere så mykje for å spare litt straumutgifter. I tillegg må ein få ildstedet godkjent før det kan takast i bruk.

Varmepumpe er nok langt meir realistisk.

Men for å spørre om det mest grunnleggande fyrst, har du etterlyst dette? Grunnen til at det ikkje har blitt gjort endå kan være så enkelt som at utleiger har gløymt det, eller at utleiger trur du har funnet ei anna løysning.

Sidan dere har ein avtale om dette så kan du sjølvsagt kreve at utleiger held ord, men det lettaste er å spørre utleiger fyrst.

Når det gjeld kva du kan kreve så er vell det begrensa til at du kan gå til retten (konfliktrådet) for å få utleiger til å oppfylle avtalen.

Etter som eg forstår så kan du ikkje holde tilbake husleige då dette ikkje er ein mangel etter husleigelova.

Å berre kjøpe inn lause ovner vil være ei dårligare løysning, ikkje berre betyr dette at du må betale for varmeovnane sjølv. Men det vil også medføre ein unødvendig brannfare (argumentere gjerne med dette ovanfor utleiger). Etter som eg veit så er det ingen flyttbare ovner som per i dag er godkjent for bruk utan tilsyn. Dette betyr at du med flyttbare ovner ikkje kan bruke dei til å holde ein jamn innetemperatur gjennom heile døgnet.

Så i fyrste omgang så tar du berre kontakt med utleiger på heilt vanlig måte for å spørre korleis det ligger ann med ettermontering av ei varmekilde. Vent med paragrafane og krava til utleiger eventuellt setter seg på bakbeina og nekter å holde ord.

Lenke til kommentar

I tillegg må ein få ildstedet godkjent før det kan takast i bruk.

Ildsted i bolig er ikke søknadspliktig, og ingen godkjenningsordning eksisterer.

Om det allerede finnes skorstein så vil en vedovn være langt billigere og enklere å sette inn enn varmepumpe.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

I tillegg må ein få ildstedet godkjent før det kan takast i bruk.

Ildsted i bolig er ikke søknadspliktig, og ingen godkjenningsordning eksisterer.

Om det allerede finnes skorstein så vil en vedovn være langt billigere og enklere å sette inn enn varmepumpe.

INGEN var vel å ta hardt i..?

http://www.brann-og-redningsetaten.oslo.kommune.no/brannvern_i_hjemmet/skorstein_og_ildsted/krav_til_skorstein_og_ildsted/krav_til_ildsted_og_brannmur/

http://www.sintef.no/Byggforsk/Nyheter/Ovnen-kan-vare-ulovlig-a-bruke/

http://www.tv2.no/a/3385936

anlegget skal kontrolleres av kvalifisert kontrollør og melding om utført kontroll av ildstedsmontering skal sendes inn til kommunen. Det er ikke lov å ta i bruk slikt nytt ildsted før kontroll er gjennomført.
Endret av toth
Lenke til kommentar
Les det du linker til.

...men det anbefales å bruke kvalifisert personell som også kan utføre kontrollen for deg...

Disse skal ha de nødvendige kvalifikasjoner. Kvalifisert kontrollør kan altså være feier, murmester, varmeforhandler eller andre med tilstrekkelig kompetanse.

Det er ikke noe krav om at kontrolløren må ha sentral eller lokal godkjenning. Det er tiltakshaver som er ansvarlig overfor kommunen for at kontrolløren er kvalifisert til å gjennomføre kontrollen og har også ansvaret for at ildstedet er i samsvar med regelverket

Det er tiltakshaver som er ansvarlig overfor kommunen for at kontrolløren er kvalifisert til å gjennomføre kontrollen og har også ansvaret for at ildstedet er i samsvar med regelverket

Dette er i tråd med det jeg fikk vite hos Brannvesenet da jeg satte inn ovn i kjelleren. Dersom jeg mente jeg var kvalifisert var det helt greit å sette den inn selv. Men jeg måtte fylle inn et skjema på nett hvor jeg oppga hva slags ovn jeg hadde installert og krysse av for at den var ovn er typegodkjent og installert i henhold til produsentens monteringsanvisning. Ligner litt på en html-versjon av skjemaet til Oslo Kommune osm du linker. Måtte fylle inn litt tekniske data om ovn og skorstein, samt hvem som hadde innstallert, her var det helt greit å sette mitt eget navn i alle boksene.

Ingen steder her står det at innstalasjonen er søknadspliktig, men du selv som tiltakshaver må gå god for at den som har installert og kontrollert ildstedet er kompetent er kanskje en godkjenningsordning, så kanskje "ingen godkjenningsordning" var å ta litt i...

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...