Niklasp Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Ikke bare britene som får sanke strøm på taket.IKEAs solcellepaneler kommer til flere land Lenke til kommentar
Aeyoun Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Kult. Lurer på når de kommer med pakketilbud: kjøp et solcellepanel, få med en IKEA-TV. 1 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Kult. Lurer på når de kommer med pakketilbud: kjøp et solcellepanel, få med en IKEA-TV. Eller: Kjøp en TV og få med Solcellepanel til å drive den. ;p 1 Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Kult. Lurer på når de kommer med pakketilbud: kjøp et solcellepanel, få med en IKEA-TV. IKEA TV-ene. Mener du de fake som står i utstillingen? Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Hva om IKEA hadde lagt solcellepanel over hele taket på varehuset sitt. Da snakker vi strøm. Jeg kunne gjerne tenke meg solcellepaneler! Lenke til kommentar
Aeyoun Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Kult. Lurer på når de kommer med pakketilbud: kjøp et solcellepanel, få med en IKEA-TV. IKEA TV-ene. Mener du de fake som står i utstillingen? Jeg tenker på IKEA-brand-TV-er. Du vet, Uppleva-serien. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Det er jo stor forskjell på hvilken teknologi og dermed hvilken utnyttelsesgrad det er på slike paneler. I Norge er det begrenset med sol, man har kanskje ikke all verden med plass, og det er derfor verdt å sjekke hva som vil lønne seg om man først tar dette steget. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 (endret) Har planer om å prøve meg på et lite solcelle prosjekt i Filippinene. Der er strømmen dyr (3x i forhold til Norge om jeg ikke har regnet feil) og de har ganske mye sol. De klarer seg med relativt lite strøm heldigvis.Tenkte først å teste med å få alt lyset i og rundt huset over på solcelle (selvfølgelig på LED pærer).I Norge derimot ser jeg ikke like stort potensiale. Endret 26. september 2014 av PantZman Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Hvis du skifter alle lys til LED så er det ikke store panelet som skal til, så jeg blir imponert om ikke du klarer det... Jeg har ett hus med 170 kvm tak, og halvparten av dette er direkte mot syd, så jeg vurderer å kle hele det sydvente taket med solceller, kjøpt direkte fra Asia. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Er klar over det. Om vi sier en led pære bruker ~10W så går det ganske mange slike på f.eks et 200-250W panel.Tenkte å prøve meg på solcelle drevet lys først, og deretter prøve meg på litt kraftigere skyts som Air condition og kjøkken apparater. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Når kommer den flatpakkede elbilen fra ikea? Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Er klar over det. Om vi sier en led pære bruker ~10W så går det ganske mange slike på f.eks et 200-250W panel. Tenkte å prøve meg på solcelle drevet lys først, og deretter prøve meg på litt kraftigere skyts som Air condition og kjøkken apparater. Faren min bor i en blokk som er "passiv hus" (godkjent), de har både solcelle og solvarme. (Solen varmer opp vann på taket). Man trenger visstnok ikke så mye sol, for å få effekt ut av det. Det går nesten ingen strøm med der og han har veldig høy temp inne, gjennom hele året :-P Man kan vel da i praksis også dusje mye, uten at man merker så mye på regningen. Det er vel egentlig varmtvann man sparer mest på i Norge (ev oppvarming) tror jeg.. Lys er jo lys, står ikke på hele dagen og med LED kan man jo senke antall watt såpass at det ikke utgjør så mye. Hvis man derimot bruker LED om vinteren, må man jo tilføre tapt varme gjennom ovner... Så man må ikke glemme den delen av regnestykket :-) Om vinteren vil det jo være mindre sol også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg