Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett til kveldstillegg og fast arbeidstid om kvelden

madammim

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette gjelder ikke meg, men et familiemedlem. (Hun er ikke kinobetjening).

Hun har i en årrekke jobbet fast kveld 16.30 - 21.30.

Hun er organisert i Fagforbundet, men de har en tariffavtale som er litt på siden: 130322 NHO 453 Overenskomst 2012-14 .pdf (Den som gjaldt frem til våren 2014, har ikke den som gjelder fra da og ut)

Hun hadde frem til ca 2012 utbetalt kveldstillegg. Det ble da en periode forsøkt med dagtid, men det fungerte ikke (for de andre ansatte). Hun gikk da tilbake til sin kveldstid, og mistet i samme slengen det kveldstillegget hun hadde hatt. Dette ble etterlyst, men hun fikk svar fra konsern-direktør! om at dette hadde hun ikke krav på.

Saken ble oversendt fagforbundet lokalt, men etter flere purringer og utskiftinger i ledelsen lokalt har vi ikke hørt noe på 2 år. Det hele har vært glemt bort inntil nå da hun fikk ny tariff tilsendt i posten fra fagforbundet.

Sakset fra tariffavtalen jeg postet: Turnus og Skiftarbeid

Denne bestemmelse gjelder ikke for kinobetjeningen.
For arbeid mellom kl. 17:00 og 21:00 betales et tillegg på minst kr 31,25 per time
For arbeid mellom kl 21:00 og 06:00 betales et tillegg på minst kr 34,25 per time
Videre: Merknad: For omregning av arbeidstid fra ordinær arbeidstid til skift/turnusarbeid viser
partene til bilaget om Nedsettelse av arbeidstiden pr. 1. januar 1987. (Tror det er denne)http://comhotel02.compendia.no/web/kjemisk/ovknkif.nsf/4e94ed24381cf1edc1256ab8002c56bd/5d1f8772aef38f48c12578170045e51d?OpenDocument
Har hun hatt krav på kveldstillegg frem til avtalens utgang 30. April 2014?
Håper noen tar seg tid til å svare :)
Endret av madammim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det du forteller, så har hun hatt krav på kveldstillegget.

Men det som er mer viktig her er at, om ikke du får svar lokalt så må du gå videre med saken selv til fagforeningen sentralt.

Jeg ville ha tatt denne saken videre i to steg:

Det første er å få en enighet om at ansatte har hatt krav på tillegget fra hun gikk tilbake til jobb på kvelden.

Når det er fastslått så ville jeg ha krevet tillegget utbetalt med renter.

Grunnen til å ikke kreve renter før retten til tillegget er at det da kan bli vanskeligere å få retten fastslått. Når arbeidsgiver har vedgått brudd på avtalen så blir det enklere å kreve renter i tillegg til etterbetaling av manglende tillegg.

Lenke til kommentar

Sitter nå og går gjennom de gamle papirene, blant annet avslaget på kveldstillegg. Det som hevdes er at fast kveld ikke er det samme som turnus, og derfor skal ikke kveldstillegg utbetales.

Sitat fra brev: "Det fremgår av overenskomst 453 at det tillegg som du etterlyser er et turnustillegg som gis medarbeidere med variabel arbeidstid. Da du har fast arbeidstid på kvelden anser vi at dette tillegget ikke skal benyttes".

Jeg tror og trodde at kveldstillegg var nettopp en kompensasjon for uheldig arbeidstid, uavhengig om det gjaldt skift eller fast kveld/natt. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Overenskomsten viser til turnus- og skiftarbeid, implisitt innebærer dette at man må arbeide i en skift- eller turnusplan.

I noen tariffavtaler, bl.a. Butikkoverenskomsten, har man UB-tillegg - tillegg for ubekvem arbeidstid.

Slik jeg leser denne overenskomsten har man ikke UB-tillegg, men skift- og turnustillegg - det vil si at man får tillegget bare hvis man faktisk har skift- eller turnusplan. Fast kveldsarbeid er ikke skift- eller turnusarbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, selv om det ikke var det svaret jeg håpet på :hm:

Noe andre synspunkter?

Vi vil uansett prøve å få dette til gjennom Fagforbundet (ikke store forhåpninger ut fra tidligere erfaringer med de). I alle fall prøve å få det forandret slik at for fremtiden får hun dette tillegget eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...