Nautica Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Dette er sikker litt på sidelinjen av temaet her, men skitt au Jeg bruker LightRoom5 "LR5" til redigering og når jeg åpner alle bildene "RAW" fra en fotografering tar jeg det første bildet og gjør alle basiskinnstillingene som bildene trenger også overfører jeg disse innstillingene samtidig til resten av bildene. Eller jeg har lagt inn basiskinnstillingene til mine forskjellige kameraer som en regel/presets i LR5 så når jeg begynner og laste inn alle bildene er de allerede optimalisert når nedlastingen er ferdig. Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Photoshop kan gjøre noe av det samme, men det kommer an på lyset og slike ting. Det er en mulighet i alle fall, men ikke optimalt alltid. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Nå er det litt urettferdig å sammenligne ved samme innstillinger - kompaktkameraer vil typisk oppleves som skarpere (og ha større skarphetsdybde) for et gitt blendertall, rett og slett fordi sensoren og optikken er mindre. Du må gjerne blende et systemkamera ned en del for å oppnå det samme. Samtidig så vil den større sensoren gi mindre støy, så det er ikke noe farlig å blende ned og dra opp iso en del trinn. Du vil fremdeles få mindre støy enn med den mindre sensoren i et kompaktkamera. Nå skal det sies at hvis du har den gamle 18-70 kitzoomen til Sony, så var ikke den akkurat et objektiv som fikk strålende kritikker. 18-55en er vel regnet som rimelig bra. Ellers så har Nautica et poeng når det kommer til etterbehandling - kompaktkameraer er gjerne satt opp med ganske mye oppskarping og høy fargemetning i jpeg-konverteringen. Systemkameraer er som oftest mer konservative, og standardinnstillingene for råkonvertering i bildebehandlingsprogrammer reflekterer gjerne produsentens innstillinger. Så du må gjerne dra litt hardt i spakene i etterbehandlingen for å få resultater som ligner på det du får med et kompaktkamera. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Liker du å bruke skjermen som søker er speilløst et bedre alternativ enn speilrefleks som fokuserer mye tregere når du bruker skjermen. Men speilrefleks er generelt bedre for sport/action. Jeg ville sett på Sony A6000 og Olympus E-M10 av speilløse og Nikon D5200/D5300 av speilreflekser, alle er gode kameraer litt over laveste begynnernivå. Alle har skjerm og søker, og alle systemer har både relativt rimelig og litt dyrere optikk, både for standardzoomen og telezoomer. Jeg bruker gjerne søkeren, men vil ha skjermen som alternativ ved behov. Ganske sikker på at det er speilrefleks jeg satser på. Ser ut som Nikon D5300 (evt D5200) er av de bedre alternativene for meg. Var det ikke slik at du ønsket deg noe mer enn et nybegynner apparat? Ikke et ondt ord om Nikon, men D5200/D5300 er "Entry level". Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Var det ikke slik at du ønsket deg noe mer enn et nybegynner apparat? Ikke et ondt ord om Nikon, men D5200/D5300 er "Entry level". Entry level på hvilen måte? Grunnen til at jeg skrev semi-amatør i overskriften var at jeg ikke ønsket tips som mange av de jeg har fått ("Les en bok.", "Lær å bruke kameraet du har først") eller konkrete tips om helautomatiske kompaktkameraer. Jeg er på ingen måte helt amatør, men dette er en hobby for meg. Samtidig har jeg ikke noe behov eller ønske om å kjøre en Ferrari når en Toyota er et bedre valg for mitt bruk. Men forklar gjerne Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Liker du å bruke skjermen som søker er speilløst et bedre alternativ enn speilrefleks som fokuserer mye tregere når du bruker skjermen. Men speilrefleks er generelt bedre for sport/action. Jeg ville sett på Sony A6000 og Olympus E-M10 av speilløse og Nikon D5200/D5300 av speilreflekser, alle er gode kameraer litt over laveste begynnernivå. Alle har skjerm og søker, og alle systemer har både relativt rimelig og litt dyrere optikk, både for standardzoomen og telezoomer. Jeg bruker gjerne søkeren, men vil ha skjermen som alternativ ved behov. Ganske sikker på at det er speilrefleks jeg satser på. Ser ut som Nikon D5300 (evt D5200) er av de bedre alternativene for meg. Var det ikke slik at du ønsket deg noe mer enn et nybegynner apparat? Ikke et ondt ord om Nikon, men D5200/D5300 er "Entry level". Her tar du feil, det er D3200 og D3300 som er entry level fra Nikon. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Her tar du feil, det er D3200 og D3300 som er entry level fra Nikon. Å definere D5xxx serien som entrylevel er vel det absolutt mest riktige... man kan jo så klart si det er for litt viderekomne og som vil ett steg "videre" men det er absolutt ett entrylevel kamera. Først opp på D7xxx serien kan man begynne å si at Nikon tar seg opp noen trinn fra entrylevel. Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Her tar du feil, det er D3200 og D3300 som er entry level fra Nikon. Å definere D5xxx serien som entrylevel er vel det absolutt mest riktige... man kan jo så klart si det er for litt viderekomne og som vil ett steg "videre" men det er absolutt ett entrylevel kamera. Først opp på D7xxx serien kan man begynne å si at Nikon tar seg opp noen trinn fra entrylevel. Både Canon og Nikon har etter hvert puttet så mye funksjonalitet inn i sin opprinnelige entry level at de har lansert ett nivå under, eller splittet entry level - avhengig av hvordan man vil se det. Kall gjerne D5xxx entry level, men de er nå det midterste nivået av crop-kameraer hos Nikon og veldig gode modeller. Ser ingen grunn til å ikke anbefale D5xxx også for litt mer avansert bruk. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Både Canon og Nikon har etter hvert puttet så mye funksjonalitet inn i sin opprinnelige entry level at de har lansert ett nivå under, eller splittet entry level - avhengig av hvordan man vil se det. Kall gjerne D5xxx entry level, men de er nå det midterste nivået av crop-kameraer hos Nikon og veldig gode modeller. Ser ingen grunn til å ikke anbefale D5xxx også for litt mer avansert bruk. Ett kamera som ikke kan styre blitser trådløst, som har hjelpegrafikk, som har forklaringer på funksjoner, kun ett funksjonshjul, etc definerer jeg som ett entrylevel kamera. Jeg sier derimot IKKE at det er feil å definere den litt høyere opp, kanskje det midterste nivået. Selv om ett speilrefleks har masse hjelpeditt og hjelpedatt og ikke de aller mest avanserte funksjonene beregnet på profesjonelle betyr ikke det at det kan være veldig bra.... det er D5xxx serien men det er jo også D3xxx serien. Folk får definere de forskjellige modellene hvor man vil men det som blir feil... er å si andre tar feil, var vel mest det jeg reagerte på. Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Altså.. jeg skjønner at dere er sånne som kan masse og som har favoritter og definisjoner. Men jeg tror nok absolutt at jeg skal kunne overleve med et sånt entry level kamera både med 3 og 5-tall først. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Altså.. jeg skjønner at dere er sånne som kan masse og som har favoritter og definisjoner. Men jeg tror nok absolutt at jeg skal kunne overleve med et sånt entry level kamera både med 3 og 5-tall først. Tror ikke det er så stor forskjell på 3 og 5 Men hvis meningen er å prøve seg en del på manuelle innstillinger bør man ikke se bort i fra at to kontrollhjul er mye bedre enn kun ett, altså ett hjul til tommel og ett til pekefinger. Jo nærmere entrylevel du kommer jo mer må du knote ned i menyene for å skifte på en del innstillinger. For to kontrollhjul må du opp på D7xxx serien... jeg ville kanskje heller har sett om jeg fant ett brukt D7000 eller D7100. Hvis det ikke er ett problem så er alle nye speilreflekskamera uansett produsent helt fantastiske når det kommer til både funksjonalitet og bildekvalitet for prisen... ihvertfall så lenge man betaler laveste markedspris. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Altså.. jeg skjønner at dere er sånne som kan masse og som har favoritter og definisjoner. Men jeg tror nok absolutt at jeg skal kunne overleve med et sånt entry level kamera både med 3 og 5-tall først. Uansett om det begynner med 3, 5 eller 7 så blir bildene like bra, det er veien dit som kan være mer tidkrevende siden de rimeligste kameraene ikke har like lett tilgjengelighet på alle justeringene samt ikke er like raske. Lenke til kommentar
tow Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Altså.. jeg skjønner at dere er sånne som kan masse og som har favoritter og definisjoner. Men jeg tror nok absolutt at jeg skal kunne overleve med et sånt entry level kamera både med 3 og 5-tall først. Datteren min har et D3200 og er strålende fornøyd. Jeg må si at bildekvaliteten er helt ypperlig, og det er veldig lite og kompakt. Det er først med veldig lite lys det er noen vesentlig forskjell opp til de helt dyre kameraene. Du vil nok leve godt uansett om du har ett som begynner med 3, 5 eller 7. Prøv dem, og velg det du liker best. Ikke bry deg om småkjekling på et forum på internett. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Altså.. jeg skjønner at dere er sånne som kan masse og som har favoritter og definisjoner. Men jeg tror nok absolutt at jeg skal kunne overleve med et sånt entry level kamera både med 3 og 5-tall først. Selv de enkleste speilreflekshusene er avanserte kameraer. Det som skiller 3/5xxx serien og dyrere modeller er at de dyrere modellene har flere kontrolhjul, så det er lettere å bruke de i manuell og halvautomatiske modi. Bildekvaliteten er som oftest identisk mellom alle modellene. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Prisen for et hus med to kontrollhjul bør veies opp mot hvor ofte man reelt sett har bruk for det. Når du først bruker manuell modus, så bør du gjerne beregne deg ekstra tid uansett (siden du gjerne bør bruke ekstern lysmåler), så det er ikke sikkert at det gjør noen stor forskjell alt i alt. Man setter gjerne en blenderverdi og lukkertid, og så beholder dem. Så at det tar litt lengre tid å sette en av dem behøver ikke å gjøre noen stor forskjell alt i alt. For min del, så ender jeg opp med å bruke manuell modus når jeg fotograferer fyrverkeri. Stort sett alltid ellers så er det greiere å la lysmåleren stille lukkertiden. (Og folk som bruker manuell modus, bare for å stille etter lysmålerindikasjonen i søkeren gjør ikke noe annet enn å kaste bort tiden sin.) 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå