Pc Lynet Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Det som irriterer meg mest til vanlig er at man ikke ser bildene på LCD-skjermen før de er tatt. På mitt forrige kamera hadde jeg en justerbar LCD-skjerm som jeg likte veldig godt. Kunne derfor tenke meg en slik på et nytt kamera. Hvorfor anbefaler dere speilrefleks til en person som åpenbart vil ha ett speiløst kamera? Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Det som irriterer meg mest til vanlig er at man ikke ser bildene på LCD-skjermen før de er tatt. På mitt forrige kamera hadde jeg en justerbar LCD-skjerm som jeg likte veldig godt. Kunne derfor tenke meg en slik på et nytt kamera. Hvorfor anbefaler dere speilrefleks til en person som åpenbart vil ha ett speiløst kamera? Det er ikke åpenbart Jeg vil gjerne ha begge deler... skjerm og søker. Jeg bruker søkeren nå og det fungerer veldig fint, MEN om jeg skal investere vil jeg gjerne ha muligheten til å bruke skjermen også, for enkelte ting. I utgangspunktet er det nok speilrefleks MED skjerm jeg er ute etter, om jeg ikke finner et speilløst som er bedre både på den ene og den andre måten. 1 Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Ok. Siden jeg ga et litt annet svar i starten kan jeg jo gi mine konkrete forslag hvis det er slik at du må kjøpe noe for 8.000 - Billig entrylevel kamera - gjerne brukt ( canon 100d, 650d eller 700d f.eks bør være greit å få til ca 3.000 brukt) - Zoom med litt rekkevidde (17-85mm el. fant på finn til 2.000: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50629029&searchclickthrough=true&searchQuery=canon%20zoom ) - Noe lyssterkt (canon ef 50mm f/1,8 ca 800 kroner nytt) - "Digital fotografering i praksis" av Magnar Fjørtoft ca 500 kroner ny Da er man oppe i ca 6.500. Da har du 1.500 kr til et lite kurs eller adobe lightroom. Jeg brukte canon som eksempel fordi det er det jeg kjenner, men de andre har også tilsvarende som helt sikkert er like bra, både med og uten speil. En lyssterk 50mm er noe jeg virkelig anbefaler å vurdere i tillegg til zoomen.. Det gir helt nye fotografiske muligheter som begrenset dybdeskarphet som blant annet er ypperlig for portretter. Henning Haha. Jeg MÅ ikke bruke 8000, men det er greit å ha et budsjett og visse krav når man skal investere i noe som (for meg) er en relativt kostbar hobby. Det er nettopp fordi jeg er i kursmodus at jeg vil ha et nytt kamera. Det betyr ikke at jeg vil bli en proff fotograf som kan snakke fag med folk. Jeg vil bli en god hobbyfotograf. Programvare er jeg opplært (til og med utdannet) i og eier av på alle bauer og kanter, så da bruker jeg heller det som blir til overs på noe annet. Ellers. Takk for tipsene Notert. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Skal du ha speilløst med søker ville jeg uten tvil vurdert Sony Nex 6, eier det meste i tester.Ellers er Canon 70d glimrende til film, men til 8K kommer det uten linser. Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Skal du ha speilløst med søker ville jeg uten tvil vurdert Sony Nex 6, eier det meste i tester. Ellers er Canon 70d glimrende til film, men til 8K kommer det uten linser. Noterer Sony Nex 6 som et alternativ. Må nok lese meg grundig opp på speil vs. speilløst og se om jeg klarer å si ja til det ene og nei til det andre. Hvis ikke får jeg bare la andre ting bestemme hva det blir. Film er ikke en prioritering for meg. Har hatt mulighet for film på alle kameraer jeg har hatt og de gangene jeg har brukt det har det vært uhell Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Først, helt enig i anbefalingen om Nikon og Cannon, men jeg vil inkludere Olympus også pga linsene. Så, nå går jeg ut på tynn is, og anbefaler et Olympus speilrefleks kamera E-30. Olympus har lagt ned sin produksjon av speilreflex og derfor er dette glimrende kamera tilgjengelig på eBay (brukt). Jeg kjøpte en E-30 hus til ca 2600 kr og angrer ikke. E-30 kostet ca 11-12 000 kr. Det er et semi pro kamera, men like lett å bruke som et "point and shoot" (i full auto). Så investerer du like mye i i kvalitets linser, en 14-54 mm f2.8 - 3.5 og en 50 - 200mm f2.8 - 3.5. Også tilgjengelig på eBay. Så får du topp utstyr innenfor din prisramme. Uansett, anbefaler jeg å lese om fotoutstyr på dpreview.com. Tom Endret 24. september 2014 av medlem-304477 Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Personlig er jeg veldig glad i Olympus. Har et 10 år gammelt C8080, som var tregt, men ga veldig fine bilder inntil det tok kvelden og har nå et Olympus kompaktkamera som absolutt gir bra bilder også. De er brukevennlige og knappene er plassert logisk. Men jeg har jo fått med meg at de henger helt med på slike ting jeg er ute etter lenger. Men en tidligere modell kan absolutt være en løsning. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Liker du å bruke skjermen som søker er speilløst et bedre alternativ enn speilrefleks som fokuserer mye tregere når du bruker skjermen. Men speilrefleks er generelt bedre for sport/action. Jeg ville sett på Sony A6000 og Olympus E-M10 av speilløse og Nikon D5200/D5300 av speilreflekser, alle er gode kameraer litt over laveste begynnernivå. Alle har skjerm og søker, og alle systemer har både relativt rimelig og litt dyrere optikk, både for standardzoomen og telezoomer. Endret 24. september 2014 av se# 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Et forslag til vurdering er et Panasonic LX100 kompaktkamera som nettopp har blitt lansert. Kommer i butikkene i løpet av en måneds tid (?) LX100 har elektronisk søker og en fastmontert lyssterk normalzoom, har ellers samme sensorstørrelse Olympus E-M10. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Et forslag til vurdering er et Panasonic LX100 kompaktkamera som nettopp har blitt lansert. Kommer i butikkene i løpet av en måneds tid (?) LX100 har elektronisk søker og en fastmontert lyssterk normalzoom, har ellers samme sensorstørrelse Olympus E-M10. Skulle gjerne slengt meg på den anbefalingen for det ser ut som et topp kompaktkamera, men for en som ønsker minst et objektiv i tillegg til normalzoomen vil vel en fast zoom tilsvarende 24-75mm neppe dekke behovet. Endret 24. september 2014 av se# Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Kompaktkamera er forsåvidt ikke aktuelt. Jeg vil nok ha noe som er litt mer avansert, ettersom jeg allerede har kompaktkamera som dekker det behovet. Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Liker du å bruke skjermen som søker er speilløst et bedre alternativ enn speilrefleks som fokuserer mye tregere når du bruker skjermen. Men speilrefleks er generelt bedre for sport/action. Jeg ville sett på Sony A6000 og Olympus E-M10 av speilløse og Nikon D5200/D5300 av speilreflekser, alle er gode kameraer litt over laveste begynnernivå. Alle har skjerm og søker, og alle systemer har både relativt rimelig og litt dyrere optikk, både for standardzoomen og telezoomer. Jeg bruker gjerne søkeren, men vil ha skjermen som alternativ ved behov. Ganske sikker på at det er speilrefleks jeg satser på. Ser ut som Nikon D5300 (evt D5200) er av de bedre alternativene for meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Kompaktkamera er forsåvidt ikke aktuelt. Jeg vil nok ha noe som er litt mer avansert, ettersom jeg allerede har kompaktkamera som dekker det behovet. Ganske sikker på at det er speilrefleks jeg satser på. Ser ut som Nikon D5300 (evt D5200) er av de bedre alternativene for meg. Panasonic LX100 er mer som et (Panasonic) GX7 med en fastmontert normalzoom og er nok ikke mindre avansert enn Nikon D5300. For all del, Nikon D5300 er et bra kamera, men jeg lurer på hvorfor du vil ha speilrefleks? Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Kompaktkamera er forsåvidt ikke aktuelt. Jeg vil nok ha noe som er litt mer avansert, ettersom jeg allerede har kompaktkamera som dekker det behovet. Ganske sikker på at det er speilrefleks jeg satser på. Ser ut som Nikon D5300 (evt D5200) er av de bedre alternativene for meg. Panasonic LX100 er mer som et (Panasonic) GX7 med en fastmontert normalzoom og er nok ikke mindre avansert enn Nikon D5300. For all del, Nikon D5300 er et bra kamera, men jeg lurer på hvorfor du vil ha speilrefleks? Jeg er åpen for speilløst, men etter hva jeg har lest har jeg noen fordeler med å holde meg til speilrefleks og jeg ønsker å holde mulighetene åpne. Det har litt å si at jeg for tiden fotograferer sammen med andre. De fleste av disse bruker speilrefleks og uansett hvor dumt det kanskje hørest ut, så er det nok greit for meg å ha noe av det samme ifm kurs og utveksling av erfaringer. Avansert eller ei, det er ikke et lite og lett kompaktkamera jeg er ute etter denne gangen. Dessuten ser det ut som dette kameraet i tillegg ligger litt over mitt budsjett, så til sammen ender det nok med at det ikke et et alternativ for meg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Har du mulighet for å byttelåne objektiver er det fordel med samme kameramerke som de andre ja. Lykke til med valget Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Har du mulighet for å byttelåne objektiver er det fordel med samme kameramerke som de andre ja. Lykke til med valget Det er også et poeng ja. Og evt kjøpe utstyr fra andre som fornyer seg (de fleste i gruppa har både mer erfaring og penger enn meg). 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Siden du er på et forum som er farget av folk som gjerne vil "selge" deg sine ideer og merke må du ikke ta alle svar for høytidelig og bruk gjerne litt tid for å være sikker på at du får det som passer for deg. Nikon D5300 eller en Canon 650/700D med en 18-200 som har stabilisering "VR/IS" tror jeg du burde begynne med. Det jeg lurer litt på er hvorfor du synes bildene fra et kompaktkamera blir bedre en Sony A230 du har. Et av problemene ved bruk av et systemkamera er at det fordrer endel mer av fotografen for og få bildene bra, det er relativ lett og få bildene bedre med telefonen/kompaktkamera i visse situasjoner hvis man ikke vet helt hva man gjør ved bruk av et systemkamera. Det som ofte blir nevnt er dybdeskarphet og bevegelse-uskarphet, dvs, at det i bildet som er i fokus blir veldig mindre område på et speilrefleks en på et kompaktkamera/telefon og at systemkamera bruker andre algoritmer for og eksponere et bilde riktig og da kan det fort oppstå bevegelsuskarpet, dvs. at kameraet har vært i bevegelse mens bildet blir tatt. Dette blir ikke bedre ved og kjøpe et nyere kamera det kan faktisk bli mer synlig siden nyere kamera har bedre oppløsning. Endret 24. september 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Jeg tar alle "salg" med godt humør og plasserer heller disse som stemmer på diverse forslag. Null problem. Fotofolk, i likhet med datafolk og bilfolk (osv) er gjerne opptatt av å fortelle ting de vet, selge "sine" ting og vite best og det er både forstålig og greit for meg. Og ja, det er mer automatikk i kompaktkameraet. Men selv om jeg lærer meg mer avanserte ting nå, så bruker jeg gjerne automatiske innstillinger til generell knipsning (type turist og selskapligheter). Samme innstillinger finnes på både SONY og det kompakte Olympus kameraet. Bildene fra kompaktkameraet er veldig mye bedre generelt med tanke på farger, hvitbalanse osv. I tillegg har det mye bedre zoom og det irriterer meg faktisk mest. Dette er derimot ikke hovedgrunnen til at jeg vil bytte ut kameraet mot et nytt et. De beste bildene tar iPhonen som regel, men det lærer man jo ikke noe av! Endret 24. september 2014 av Kathy Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Et systemkamera er mer et verktøy så bildene er mer nøytrale for at fotografen skal ha et bedre grunnlag når han/henne "fremkaller" bildene og ofte bruker fotografen raw-format "rå-bilder" når de redigerer i etterkant. På et kompaktkamera/telefon er JPG-prosesseringen mer avansert for og kompensere for alle optiske feil som denne type kameraer innehar så bildene ser ofte mer friske ut ubehandlet. Har man ingen ønske og redigere bildene ei heller bruke raw-formatet men JPG kan man i alle dagens systemkameraer sett opp kameraet så bildene får mer smell. Endret 24. september 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Kathy Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Jeg bruker RAW i på det kameraet jeg har nå og justerer dem etter hvert (det er en del av hele greia for meg, ettersom det er den del av jobben min). Men jeg har også sammelignet samme motiv, samme sted og tid fra andre kamera med samme innstillinger. De blir fortsatt mye bedre enn mine (før redigering). Å redigere spesielle bilder som er planlagte og nøye utvalgt er en ting, men å redigere 50 bilder fra onkel Olas 70-årsdag er noe helt annet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå