Gå til innhold

Semi-amatørkamera til ca 7-8000?

Anbefalte innlegg

Jeg er ny på forumet, så det er mulig jeg poster feil eller overser tråder om dette. Men jeg er altså ute etter et nytt kamera. Forrige gang jeg kjøpte var jeg litt desperat etter å få noe rimelig og raskt. Endte opp med et SONY A230 som var på tilbud og det har fungert ok.

Men interessen for fotografering har steget det siste halvåret og jeg kjenner at det rimelige kameraet ikke tilfredstiller behovene lenger. Ja, jeg kan kjøpe linser og gjøre det bedre, men det er helt grunnleggende ting som gjør at jeg ikke har videre lyst til å investere i tilbehør til dette. Jeg ønsker meg rett og slett et bedre kamera.

Det som irriterer meg mest til vanlig er at man ikke ser bildene på LCD-skjermen før de er tatt. På mitt forrige kamera hadde jeg en justerbar LCD-skjerm som jeg likte veldig godt. Kunne derfor tenke meg en slik på et nytt kamera. Jeg synes også menyene er oversiktlige på kameraet mitt og fuglen har ofte fløyet innen jeg har funnet frem (bokstavlig talt). Rett og slett ulogisk og knotete.

Jeg savner også bedre zoom. Og ja, jeg er klar over at en linse kan fikse dette, men jeg ønsker altså god zoom også uten en ekstra-linse. En all-round og standard linse som fikser det meste både på avstand og macro, uten at jeg trenger å investere i en ekstra med det aller første eller å drasse med meg to linser hele tiden.

Forøvrig ønsker jeg meg også god kvalitet på bildene (selvsagt) og en enkel meny med "alle" muligheter, både automatisk og manuelt. Har så langt sett på både Canon og Nikon, som jeg også har fått anbefalt av kjente. Men disse har ofte eldre modeller og kan ikke råde meg til hva jeg bør og kan kjøpe nå.

Jeg tror ikke jeg kan strekke meg mye over 8000 for et komplett basic kamera i første omgang, men om det beste kameraet ligger litt over vil jeg heller vente og spare enn å kjøpe noe jeg kommer til å angre på etter kort tid. Så tar i mot forslag opp mot 10.000. Men det må være helt komplett, ettersom en ekstra og oppgradert linse da vil ligge et stund frem i tid.

Bør jeg sjekke ut bruktmarkedet også?

Eller satse på fjorårets modeller kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg beklager om dette er litt krasst, men jeg tror du har mye å tjene på å faktisk lære deg å bruke det kameraet du har. Nå kjenner jeg ikke dette kameraet spesielt, men at det tar lang tid å fikle med menyen før du tar bildene tyder på at du ikke kjenner kameraet godt nok. Og disse problemene vil du da få omtrent uansett hvilken kamera du kjøper. Enkel forståelse av blender, lukker og iso gjelder alle kamera og det er sjelden veldig vanskelig å gjøre disse endringene når du vet hvordan det fungerer. Live-view på lcd-skjermen kan kanskje være fint å ha i noen situasjoner, men i mitt hode er nettopp søkeren den store fordelen speilrefleks (systemkameraer) har i forhold til andre kameraer. Behovet for å se på skjermen minker nok også betraktelig med brukererfaring. Så hadde jeg vært deg hadde jeg brukt det du har og brukt det mye, samt og gått på et kurs eller lest et par bøker om fotografering. Da vil du ha mye bedre grunnlag for å kjøpe deg noe nytt om en stund.

Henning

• Liker 2
Lenke til kommentar

har et forslag,ta en tur til butikken å se på fuji x -e2,den er veldig bra,der kan du bruke skjermen og justere deg inn så du faktisk ser det du får av bilder. med 18-55 som kitobjektiv,det er faktisk veldig bra,kommer du i mål med ca 8- 8500.menyen er ikke uoversiktelig heller. og du har stort sett alle kanpper du trenger på kameraet uten å gå inn i menyen. siden kan du jo oppgradere med objektiver. tror mange med meg er enig her. sjekk på akam,de har testet dette kamera. lykke til.

Endret av alfa.
Lenke til kommentar

Men interessen for fotografering har steget det siste halvåret og jeg kjenner at det rimelige kameraet ikke tilfredstiller behovene lenger. Ja, jeg kan kjøpe linser og gjøre det bedre, men det er helt grunnleggende ting som gjør at jeg ikke har videre lyst til å investere i tilbehør til dette. Jeg ønsker meg rett og slett et bedre kamera.

Hvis jeg var deg, så ville jeg slutte å se på optikk som "tilbehør" til kameraet ditt. Kamerahuset er tilbehør til optikksamlingen din. Så er spørsmålet om du er fornøyd med optikken som Sony (og evt. tredjepartsprodusenter) leverer til Alpha-fatningen, eller om du vil heller gå over til et annet system.

Det som irriterer meg mest til vanlig er at man ikke ser bildene på LCD-skjermen før de er tatt. På mitt forrige kamera hadde jeg en justerbar LCD-skjerm som jeg likte veldig godt. Kunne derfor tenke meg en slik på et nytt kamera. Jeg synes også menyene er oversiktlige på kameraet mitt og fuglen har ofte fløyet innen jeg har funnet frem (bokstavlig talt). Rett og slett ulogisk og knotete.

Du har et speilreflekskamera, det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å gå inn i menyene i noen særlig grad. Et greit sted å starte er å bruke blenderprioritetsmodus. Da setter du blenderen til det du ønsker for å få et gitt uttrykk (stor blender/lite tall for å slippe inn mye lys, men ha mindre skarphetsdybde, liten blender/stort tall for å ha større skarphetsdybde) og lar automatikken stille lukkertiden. Det eneste du da evt. trenger å gå inn i menyene for å endre er ISO-verdien (og Sony har gjort en rimelig dårlig jobb hvis det ikke er en hurtigknapp for å endre det).

Å bruke liveview til å komponere bildet når du har en optisk søker er stort sett bare en effektiv måte å gjøre fotograferingen din tregere på. Ting går mye kjappere når du vet hvordan du skal utnytte en optisk søker. Live view på speilrefleks har sine bruksområder, men da gjerne når kameraet står på stativ og du har god tid til å planlegge bildet. Hvis du skal ha bilde av en fugl før den har fløyet så er det mye bedre å bruke søkeren.

Jeg savner også bedre zoom. Og ja, jeg er klar over at en linse kan fikse dette, men jeg ønsker altså god zoom også uten en ekstra-linse. En all-round og standard linse som fikser det meste både på avstand og macro, uten at jeg trenger å investere i en ekstra med det aller første eller å drasse med meg to linser hele tiden.

Du får ikke noe større brennviddeområde av å bytte ut kamerahuset, da må du bytte ut optikken. Det vanligste er uansett å levere kamerahus med standardobjektiver som ikke har så veldig lang brennvidde på det lengste. Hvis du vil ha et allround-objektiv, så kan du like godt beholde kamerahuset du har og gå for et superzoom-objektiv som Sony sin egen 18-250 eller Tamron 18-270. Det blir uansett billigere enn å bytte ut hele systemet (siden du må kjøpe et tilsvarende objektiv separat til det nye kameraet ditt). Men vær klar over at den typen objektiver ikke gir like god bildekvalitet som flere objektiver som hver for seg dekker et mindre brennviddeområde. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at jeg personlig ville skydd Alpha-fatningen som pesten, rett og slett fordi Sony tilsynelatende har sluttet å produsere hus med optisk søker. Når du uansett ønsker å bruke liveview, så har ikke det så mye å si. Da er antageligvis SLT-husene til Sony helt greie.

Men, det er en grunn til å gå vekk fra Alpha-fatningen mens det ennå ikke koster deg noe særlig: Sony sin satsning på det området for tiden virker noe halvhjertet (så vidt jeg kan se er den eneste lanseringen i år fullformat-kameraet SLT-A77 II, og det nyeste huset som ligger litt i samme segment som A230 er halvannet år gamle SLT-A58). Det har heller ikke vært lansert mye ny optikk til det systemet på en god stund.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ny på forumet, så det er mulig jeg poster feil eller overser tråder om dette. Men jeg er altså ute etter et nytt kamera. Forrige gang jeg kjøpte var jeg litt desperat etter å få noe rimelig og raskt. Endte opp med et SONY A230 som var på tilbud og det har fungert ok.

Forøvrig ønsker jeg meg også god kvalitet på bildene (selvsagt) og en enkel meny med "alle" muligheter, både automatisk og manuelt. Har så langt sett på både Canon og Nikon, som jeg også har fått anbefalt av kjente. Men disse har ofte eldre modeller og kan ikke råde meg til hva jeg bør og kan kjøpe nå.

Jeg tror ikke jeg kan strekke meg mye over 8000 for et komplett basic kamera i første omgang, men om det beste kameraet ligger litt over vil jeg heller vente og spare enn å kjøpe noe jeg kommer til å angre på etter kort tid. Så tar i mot forslag opp mot 10.000. Men det må være helt komplett, ettersom en ekstra og oppgradert linse da vil ligge et stund frem i tid.

Bør jeg sjekke ut bruktmarkedet også?

Eller satse på fjorårets modeller kanskje?

Tviler... alle har oppgraderingsspøkelset over seg av og til men de færreste kan faktisk argumentere godt for at det er selve utstyret som er begrensningen.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg ser at jeg muligens har ordlagt meg litt dårlig. Er kanskje ikke verdensmester på ord og uttrykk ennå. Men kort sagt er jeg ikke fornøyd med kameraet jeg har nå og vil kjøpe meg et nytt. SONY-kameraet har gjort nytte for seg i 4 år nå og har gjort en god jobb til generell knipsing, men da jeg har vært mye mer aktiv og lært mye mer det siste halvåret er det mange ting jeg ikke er helt fornøyd med og kjenner at jeg har behov for å skaffe meg et bedre kamera.

Menyen og skjermvisning er bare to av tingene. Jeg bare ser begrensningene sammenlignet med de jeg fotograferer sammen med. Og dette med skjermen er bare en ting jeg ønsker meg om jeg først skal investere i noe nytt. Jeg savner til stadighet muligheten, blant annet når jeg har kameraet på stativ, men også når jeg gjerne skulle vært noen cm høyere opp eller ned eller i en litt vanskelig vinkel. Og jeg tror den modellen jeg nå er den eneste som IKKE har visning på skjerm i det hele tatt (de litt dyrere modellene har i alle fall). Det er null problem å bruke søkeren vanligvis.. det er bare det ene bildet jeg går glipp av hver eneste gang.

Ang menyen vil jeg tro at jeg skulle ha blitt relativt godt kjent med denne nå, men sliter fortsatt litt med at det ikke er "logisk" i forhold til kameraet jeg hadde tidligere (et veldig godt.. den gangen... Olympus-kamera). Der var knappene plassert tilgjengelig og det var lett å navigere. Dette sliter jeg en del med på SONY-kameraet dessverre. Og jeg forventet heller ikke all verden da jeg kjøpte det for rundt 2000 kroner. Dette kameraet var nettopp for å lære meg mer manuelle innstillinger. Men nå er kompakt-kameraet mitt altså MYE bedre på både zoom og det meste annet. Det er litt trist når man faktisk drar ut kun for å fotografere og eksperimentere.

Dette er ikke et spørsmål om jeg skal kjøpe et nytt kamera, men heller hvilket kamera jeg skal kjøpe :) Jeg skal selvsagt gå ut og se på/prøve diverse modeller, men vil helst ikke bli presset i en retning av en selger eller måtte gå gjennom 50 modeller fra ørten produsenter. Derfor vil jeg gjerne ha råd om retning og evt modeller jeg bør titte på

Og jeg skal absolutt ta med Fuji x -e2 på lista over alternativer!

Kom gjerne med mer input.

Endret av Kathy
Lenke til kommentar

Hei og velkommen til forumet.

I den prisklassen du ønsker er nok en speilrefleks fortsatt best hvis fuglfotografering av fugler i flukt er viktig siden skjerm ikke oppdaterer seg raskt nok til denne type fotografering.

Når det gjelder kamera spiller det ikke stor rolle hva du kjøper siden alle gir tilnærmelsesvis lik bildekvalitet, men funksjonene og hastigheten er forskjellig utifra prisklasse.

Det beste du kan få for tiden er et brukt Canon 7D men en 15-85 IS, det burde du klare og få tak på for ca. 7000.- i nærme fremtid siden 7D har fått en etterkommer som gjør at 7D vil florere på bruktmarkedet og du vil trolig kunne skaffe et godt eksemplar for ca. 4000/4500.- og 15-85 IS for ca. 3000.-

Du har fortsatt ikke et komplett system til allslags fotografering, og siden disse såkalte superzoomene* ikke gir den beste bildekvaliteten vil jeg ikke anbefale det,

Du trenger i tillegg til 15-85 IS en telezoom som gir lang rekkevidde men disse koster endel penger. Du kan finne en 50-500, 100-500 brukt til noen tusen, men jeg ville nok anbefalt og kjøpe en Canon 70-200 f/4, da får du et objektiv som kan fungere til fuglefotografering og perfekt til portrettfotografering.

Både foto.no og finn.no har et bra bruktmarked for fotoutstyr.

*se konklusjonene nederst på siden hvis du ikke ønsker og lese alt.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk :)

My bad.. jeg fotograferer sjelden fugler, men brukte "fuglen har fløyet" i en setning for å beskrive somling med å kommer til riktig sted med menyen. Jeg tar gjerne litt av skylden for at det går for tregt altså, men jeg har fått lov å titte litt på andre sine kamera og der at det er mer logisk (i alle fall for meg) på både Canon, Nikon og Olympus.

Det er stort sett landskap, macro og portretter jeg fotograferer, samt en del typisk turist-fotografering. Har som regel alltid kameraet med meg, så man skal jo ikke se bort fra at det kommer en fugl i veien en eller annen gang.

Jeg er litt skeptisk til å kjøpe brukt, særlig fra privatpersoner, men har forsåvidt aldri vært borti dette bruktmarkedet, så jeg skal ta en titt. Det er sikkert veldig mange som kjøper for avansert når de heller skulle hatt et helautomatisk kompaktkamera i stedet og derfor kvitter seg med feilkjøpet eller mer erfarne som alltid ha det nyeste. Så det bør jo finnes brukbart og brukt der ute også.

Jeg trenger ingen superzoom inntil videre og dette er nok noe jeg evt kommer til å investere i senere. Jeg ønsker likevel litt bedre zoom enn det jeg har i dag. Som sagt er det lille, rimelige kompakt-kameraet mitt bedre på zoom. Kvaliteten blir også bedre på disse bildene enn med SONY-en.

Lenke til kommentar

Tja.

Speil eller ikke? Og har du tenkt å kjøpe mer utstyr etter hvert, eller er du i utgangspunktet ute etter et kamera med ett enkelt allround-objektiv? I førstnenvte tilfellet, så bør du gå for noe som du kan være trygg på vil leve videre en stund, i sistnevnte så kommer det ikke til å koste deg mye å skifte, så da kan du være mer eventyrlysten.

Hvis det er viktig å ha noe kompakt, så er speilløse veien å gå, men hvis du vil ha litt lengre optikk så blir de minste speilløse gjerne litt i minste laget til å holde komfortabelt. Skal du ha noe som har litt fyldig grep (og gjerne en søker i tillegg til skjermen bakpå) så bli fort de speilløse ikke så mye mindre enn et speilreflekskamera.

Av speilreflekssystemer, så er Nikon F, Canon EOS og Pentax K alle rimelig trygge kjøp, i den forstand at det er jevnt over god kvalitet, bra utvalg og produsentene fortsetter å satse på dem.

Av speilløse, så er nok microFourThirds det tryggeste valget, men jeg ville ikke vært så bekymret for at Samsung NX eller Fuji X forsvinner med det første. Canon sin satsning på EOS-M virker noe mer halvhjertet, så jeg er litt skeptisk der. Nikon virker som om de går inn for å utvikle 1-serien, men det er veldig fokusert på kompakt størrelse, med mindre sensorer og liten optikk. Så det virker på meg som noe mindre allsidig.

Angående hva som er greit å kjøpe... tja, du får mange bra alternativer innenfor din prisklasse, ulempen for din del er at de fleste pakkene inkluderer ikke noe med større brennviddeområde enn 18-55mm (eller tilsvarende, avhengig av sensorstørrelsen). Skal du ha et rimelig kamerahus med et allround-objektiv med både vidvinkel og mye tele, så må du gjerne kjøpe huset og objektivet separat. Da tror jeg du skal slite litt med å finne noe innenfor din prisklasse.

Noe ala Nikon D3200 eller 3300 med Tamron 18-270 skal du klare å få til. Personlig hadde jeg heller gått for D5200, men da tror jeg du går over budsjett. Du får samme objektiv til Canon og Pentax, så det er mye muligheter i den gården også.

Hvis du kan klare deg med et mer konvensjonelt kitobjektiv, så er det mye å velge i mellom i din priskategori. Samsung NX-300 og NX-30 er solide speilløse i hver sin størrelseskategori. På microFourThirds-fronten, så er Panasonic GX-7 et uforskammet attraktivt kamera, mens Olympus har E-M5 og E-M10. Nikon har D7000, med den rimelig greie 18-105mm kitzoomen. Pentax K5-II, K30 og K50 burde alle være bra valg, uten at jeg har så mye kjenskap til dem. K50 får du med 18-55 og 50-200 innenfor ditt budsjett.

Hvor lang brennvidde ønsker du deg egentlig i standardobjektivet ditt? Vil du ha noe som går til ganske lang tele (som gjerne er 250-300 mm for 1,5-crop som er det du har nå), eller holder det med 100-150 mm (som en del av de litt dyrere kitobjektivene går til).

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt interessert i å se på både med speil og uten :) Men planen er å investere i mer utstyr etter hvert, men å ha en god base. (Mitt kamera virker på en måte litt "plastikk" i forhold til mange av de jeg har fått lov å teste). Men jeg vil likevel ha ett som har et godt objektiv til å begynne med. Så det blir jo litt midt mellom.

Kompakt kan det jo godt være, men det er ikke så viktig. Jeg har som regel alltid med meg et kompaktkamera når jeg ikke er ute for å fotografere egentlig også eller når jeg er ute på noe som gjør at det er for tungt eller risikabelt å ta med seg noe annet.

Jeg har ikke noe krav om brennvidden heller og forventer ikke all verden av en pakkeløsning med komplett kamera. Jeg ønsker noe som er litt bedre enn det jeg har, men det trenger ikke nødvendigvis å være veldig mye. Jeg skal ikke ta nærbilde av månen med det, selv om det selvsagt ser veldig morsomt ut. Jeg er ikke interessert i å betale mange tusen ekstra for å få utstyr til månefotografering inkludert. Om jeg investerer så mye som 8000 bør standardobjektivet være litt bedre enn det jeg har nå. Om jeg finner noe som er bra til 5000 kan jeg oppgradere objektivet i nær fremtid, men jeg vil gjerne ha en god all-rounder å starte med uansett.

Og takk for masse tips. er er det bare å begynne å google :)

Lenke til kommentar

Av "premium"-kitobjektiver, så har Nikon 18-105 og 16-85, Canon 15-85 og Pentax en (i hvert fall delvis) værtettet 18-135. Men de er gjerne bundlet med i utgangspunktet dyrere hus, så jeg vet ikke hvor lett det er å få en totalpakke innenfor ditt budsjett som inkluderer ett av dem.

Lenke til kommentar

Av "premium"-kitobjektiver, så har Nikon 18-105 og 16-85, Canon 15-85 og Pentax en (i hvert fall delvis) værtettet 18-135. Men de er gjerne bundlet med i utgangspunktet dyrere hus, så jeg vet ikke hvor lett det er å få en totalpakke innenfor ditt budsjett som inkluderer ett av dem.

Vi får se hva jeg finner. Som sagt er jeg villig til å strekke meg litt også.. Jeg kunne jo ha satt max pris til 10.000, men da vet jeg jo at veien er kort opp til 12.000 også. Så i utgangspunktet vil jeg holde meg under 8000. Har heller ingen bråhast, så det er mulig jeg rambler over noen gode tilbud. Prøver bare å unngå impulskjøp denne gangen (har en lang historie med slike når det gjelder andre ting).

Lenke til kommentar

Hvis jeg kan gi noen tips utfra mine egne personlige preferanser:

http://www.japanphoto.no/nikon-d5300-m-18-140mm-vr

http://www.japanphoto.no/nikon-d7100-m-18-105mm-vr-0018208934744-007

http://www.japanphoto.no/pentax-k-5-ii-m-18-135mm-wr-0027075220591-007

Den første pakken virker jo som om den passer ganske bra inn i kravspesifikasjonen din. Men jeg ville lest meg litt opp på 18-140-objektivet. Jeg har selv forgjengeren (18-135, uten bildestabilisering), og selv om den er helt ok, så er den ikke lufttett for fem øre. Dette har medført at det ligger en del støv inni selve objektivet som gir synlige skygger på bilder jeg tar med det nå. Jeg vet ikke om etterfølgeren er forbedret på den fronten.

Pentax-varianten har gummipakninger som skal holde ute støv og fuktighet i større grad.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Ok. Siden jeg ga et litt annet svar i starten kan jeg jo gi mine konkrete forslag hvis det er slik at du må kjøpe noe for 8.000

- Billig entrylevel kamera - gjerne brukt

( canon 100d, 650d eller 700d f.eks bør være greit å få til ca 3.000 brukt)

- Zoom med litt rekkevidde

(17-85mm el. fant på finn til 2.000: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50629029&searchclickthrough=true&searchQuery=canon%20zoom )

- Noe lyssterkt (canon ef 50mm f/1,8 ca 800 kroner nytt)

- "Digital fotografering i praksis" av Magnar Fjørtoft ca 500 kroner ny

Da er man oppe i ca 6.500. Da har du 1.500 kr til et lite kurs eller adobe lightroom.

Jeg brukte canon som eksempel fordi det er det jeg kjenner, men de andre har også tilsvarende som helt sikkert er like bra, både med og uten speil. En lyssterk 50mm er noe jeg virkelig anbefaler å vurdere i tillegg til zoomen.. Det gir helt nye fotografiske muligheter som begrenset dybdeskarphet som blant annet er ypperlig for portretter.

Henning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...