flageborg Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Ønsker råd og tips om bruk av 28" 4K LED - 3840x2160 UHD-TN til bildebehandling. Fyr løs Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Jeg ville heller valgt en 2k skjerm med IPS panel, enn en 4k med TN. 3 Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Jeg ville heller valgt en 2k skjerm med IPS panel, enn en 4k med TN. Ditto. I tillegg er skjermen 30Hz? Ser fra en tilbakemelding at dette går utover hvorvidt man kan se musepekeren på skjermen når man beveger den raskt fra en side til den andre. Man kan risikere å ikke se hvor den har flyttet seg. Litt marginalt, men sikkert irriterende over tid. 3 Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Skal du hovedsakelig kjøpe skjerm for bildebehandling, så ville jeg lagt inn noen ekstra lapper, fremfor å kjøpe den billigste 4k-skjermen du finner. 2 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Samsung U28D590 review – 4K Ultra HD 28″ monitor for $599 EOSHD.COM Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Mulig du har sjekket det allerede, men første skritt ved overgang til 4K er IMO å sjekke at PC'en støtter 4K så du ikke får en skjerm som skjermkortet ikke kan drive i full oppløsning. Når det gjelder skjermen så har jeg tro på at 4K blir den ny middels til high end standarden, men det koster alltid å ligge i forkant av utviklingen. Her har du jo funnet en veldig rimelig skjerm, men den er 28-tommer, har TN-panel og støtter ikke Adobe RGB. Du må også regne med at skjermen ikke har like jevn lysstyrke som dyrere skjermer rettet mot fotredigeringsmarkedet. Adobe RGB er selvsagt ikke noe du må ha, bruker du kun sRGB uansett er ikke det en viktig faktor, men en skjerm holder gjerne noen år så det er greit å tenke gjennom om du ser noe behov utover sRGB i relativ nær fremtid. Når det gjelder TN-paneler er det ingenting i veien for å bruke det for redigering, men en IPS-panel er mindre følsom for at man ikke sitter helt perfekt plassert i forhold til skjermen. Igjen synes jeg det er viktig å tenke på om kravene til skjermen vil endre seg i forhold til det du ser i øyeblikket. 28-tommer og 4K. Det gir utvilsomt et sylskarpt bilde, men akkurat som skjermstørrelse uten høy nok oppløsning ikke er gunstig er heller ikke høy oppløsning uten "stor nok" skjerm noe stort poeng. Jeg tror du får mer glede av 4k-oppløsningen på 32-tommers skjermene enn 28-tommer, og siden 4k-skjermer er 16:9 er de også relativt lave i forhold til størrelsen. Jeg har ingen klar konklusjon, men ville selv enten ventet litt eller gått for en dyrere modell. Men når det er sagt så er skjermen helt sikkert helt OK så lenge fargenøyaktighet osv ikke er kritisk. 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Jeg ville heller valgt en 2k skjerm med IPS panel, enn en 4k med TN. Benytter i dag 2k skjerm med IPS-panel.......men vil ha flere pixler Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 I tillegg er skjermen 30Hz? I følge flere tester på nettet ser ut som jeg bør finne en modell med 60Hz.... Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Samsung U28D590 review – 4K Ultra HD 28″ monitor for $599 EOSHD.COM Dette ser lovende ut...."this screen is like having a 28″ Retina display" 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 1.Her har du jo funnet en veldig rimelig skjerm, men den er 28-tommer, har TN-panel og støtter ikke Adobe RGB. 2. Du må også regne med at skjermen ikke har like jevn lysstyrke som dyrere skjermer rettet mot fotredigeringsmarkedet. 3. ...men en IPS-panel er mindre følsom for at man ikke sitter helt perfekt plassert i forhold til skjermen. 4. ...28-tommer og 4K. Det gir utvilsomt et sylskarpt bilde, men akkurat som skjermstørrelse uten høy nok oppløsning ikke er gunstig er heller ikke høy oppløsning uten "stor nok" skjerm noe stort poeng. Jeg tror du får mer glede av 4k-oppløsningen på 32-tommers skjermene enn 28-tommer, og siden 4k-skjermer er 16:9 er de også relativt lave i forhold til størrelsen. 5. ......når det er sagt så er skjermen helt sikkert helt OK så lenge fargenøyaktighet osv ikke er kritisk. 1. Benytter ikke Adobe RGB... 2. Det kan testes/sammenlignes når første kandidat lander...på desken 3. På desken vil en skjerm alltid være optimalt plassert/vinklet 4. Sylskarpt bilde er veldig fristende....og høyden er egentlig ikke så viktig 5. Fargenøyaktighet er kritisk, og det vil en test/sammenligning avklare... Takknemlig for alle innspill, men det virker som 4k er så "ferskt" at ingen har egen erfaring ennå.....? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Jeg ville heller valgt en 2k skjerm med IPS panel, enn en 4k med TN. Benytter i dag 2k skjerm med IPS-panel.......men vil ha flere pixler Hvordan er det i forhold til en 1920*1080 skjerm, verdt oppgraderingen? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Alternativ - kun til bildebehandling(NO games):Samsung U28D590AOC U2868PQUPhilips 288P6LJEB/00På vent:Dell P2815Q - støtter ikke mer enn 30HzAsus PB287Q - ikke USB-hubSamsung U28D590 - ikke negativ bøyevinkelSer rimelig greit ut med 4k monitor....(bilde fra testen det lenkes til litt lenger opp i tråden...) Endret 10. oktober 2014 av flageborg Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Hvordan er det i forhold til en 1920*1080 skjerm, verdt oppgraderingen? En av IPS-skjermene skal omplasseres/erstattes....og jeg havner på "oppgraderingskjøret".... Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 1. Benytter ikke Adobe RGB... 5. Fargenøyaktighet er kritisk 3 Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 "499!?!?!?" Tenkte jeg først. Men så så jeg at det ikke var norsk valuta. Hehe Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. september 2014 Forfatter Del Skrevet 27. september 2014 (endret) Ser ut som det kan bli mye moro med oktober-festen i år - med bilderedigering på 4k TN-panel Endret 27. september 2014 av flageborg Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 29. september 2014 Forfatter Del Skrevet 29. september 2014 (endret) Inntil Oktoberfesten begynner.... Prøver litt redigering på 4k - med utgangspunkt i testbilde fra dpreview original litt justering Endret 29. september 2014 av flageborg Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 (endret) Ser ikke ut som det blir 4k på Oktoberfesten, men 2560 x 1440 @ 50Hz er klar til bruk.... Hvis noen andre her på dotten er på 4k så vil jeg gjerne ha et tips om systemet som benyttes Her er desktopen i normal og 100% visning Endret 1. oktober 2014 av flageborg Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. oktober 2014 Del Skrevet 1. oktober 2014 Ser ikke ut som det blir 4k på Oktoberfesten, men 2560 x 1440 @ 50Hz er klar til bruk.... Hvis noen andre her på dotten er på 4k så vil jeg gjerne ha et tips om systemet som benyttes Er ikke på 4K ennå, men vet en del om hardware hvis du har konkrete spørsmål. Forstod ikke helt hva du mente med screendumpene. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 1. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2014 Ser ikke ut som det blir 4k på Oktoberfesten, men 2560 x 1440 @ 50Hz er klar til bruk.... Hvis noen andre her på dotten er på 4k så vil jeg gjerne ha et tips om systemet som benyttes Er ikke på 4K ennå, men vet en del om hardware hvis du har konkrete spørsmål. Forstod ikke helt hva du mente med screendumpene. Ok....tester 4k skjerm som kan 60Hz. Hvilken laptop kan levere det til ekstern skjerm? Screendumpene - viser hvor mye program/bilde det er plass til med 2560px. Jeg vil ha mer "bilde" på skjermene uten scrolling i 100% visning - ex. 4k... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå