AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Hei. Jeg er en 30 år gammel mann og min mor holdt ikke kontakten med min far før jeg ble født og derfor ble han aldri skrevet opp som far i min fødselsattest, teknisk sett har jeg altså ingen far. De siste årene har jeg spurt mer om hva han het osv og lignende. og jeg har funnet en som heter akkurat det henne sa og som er riktig alder også. Hvordan skal jeg gå fram for å få en test på om han er min far? Har lite lyst til å ringe han og spørre osv. Hva er den vanlige prosedyren i et slikt tilfelle som mitt? Anonymous poster hash: 2a5e7...7b1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Du bør få ein annan til å avtale eit lite møte mellom dei to der det kan avklarast om han er rette mannen og om han er interessert i kontakt med deg. Er han ikkje det, bør du respektere det.Denne framgangsmåten gjer det enklare for både han og deg om det ikkje blir noko meir. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Ja jeg støtter det forslaget over. Endret 24. september 2014 av Janbanan123 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 Du bør få ein annan til å avtale eit lite møte mellom dei to der det kan avklarast om han er rette mannen og om han er interessert i kontakt med deg. Er han ikkje det, bør du respektere det. Denne framgangsmåten gjer det enklare for både han og deg om det ikkje blir noko meir. Ok, men hvem skal avtale møte med han? Skal jeg bare finne en random person som kjenner han? Anonymous poster hash: 2a5e7...7b1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Nei, du misforstår. Du finn ein som kjenner deg og blir din "fullmektig". Han avtalar møte mellom seg, ikkje deg, og den presumptive faren. Endar kontakten der og då, har ein unngått pinlege episodar for både deg og "far". Din venn er utanforståande, og taklar møtet greitt. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Jeg kan komme i en lignende situasjon, bare jeg vil da være far (dog ikke din) men for min del hadde jeg helst sett at kontakten aldri ville ha skjedd, eller blitt gjort forsøk på skulle skje, men det er meg. Jeg mener at veien å gå er å be en tredjeperson (kan være advokat eller noe sånt så du ikke plager hannes bekjente) og opplyse om forholdet og kartlegge om han er aktuell. Det å gå til vennene eller familien hans hadde jeg rett og slett ansett som ett grovt overtramp, samme med kollegaer eller noen han kjenner. Dersom advokaten eller hva nå enn du velger opplyser om at vedkommende ikke ønsker å innvolvere deg i sitt liv burde du også holde seg unna. Siden han ikke har tatt kontakt ser jeg to scenario, enten så vet ikke han om deg eller så vil ikke han ha noe med det å gjøre. Dersom han ikke ønsker å avlegge farskapstest og hvorvidt han er pliktig vet jeg ikke. Men dersom han ikke ønsker mener jeg også du burde respektere dette. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2014 Forfatter Del Skrevet 24. september 2014 ok, men hva er fasiten på dette? Skal jeg eller skal jeg ikke kontakte han uten advokat? Er han pliktig til å ta en farskapstest? Det er veldig lite konkret her. Anonymous poster hash: 2a5e7...7b1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) § 6 a.Barnet sin rett til å få kunnskap om sin biologiske far Barnet har frå det fyller 18 år rett til å skaffe seg kunnskap om kven som er den biologiske faren, jf. andre stykket, utan at dette endrar farskapen. Barnet kan krevje at Arbeids- og velferdsdirektoratet gjev pålegg om å levere eigna prøve til DNA-analyse etter § 11 første stykket, og har rett til å få vite resultatet av analysene. Dersom nokon ikkje rettar seg etter pålegget, kan retten gjere vedtak etter § 24 tredje stykket. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om gjennomføring av reglane i paragrafen http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7 Kopierte inn kilde. Endret 24. september 2014 av Priim Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Skal jeg eller skal jeg ikke kontakte han uten advokat? Er han pliktig til å ta en farskapstest? Kva skulle hensikten vere med å tvinge han til å ta farskapstest? Som fleire har påpekt: er han ikkje interessert, bør du respektere det og ikkje plage han. Eller er det ein pen arv du håpar på? I så fall blir du nok skuffa, for då gjev han bare bort alt han eig før han døyr, og du får null. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Jeg ar vært i kontakt med Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. NAV skal ta opp saken min og sendte forespørsel om DNA test, hvis ikke han gjør det vil saken gå til lagmannsretten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 (endret) Vanskelig tema. Du bør få ein annan til å avtale eit lite møte mellom dei to der det kan avklarast om han er rette mannen og om han er interessert i kontakt med deg. Er han ikkje det, bør du respektere det.Jeg likte den der, da får man muligens avklart på en grei måte om det i det hele tatt er sannsynlig om personen kan være den en leter etter. NAV skal ta opp saken min og sendte forespørsel om DNA test, hvis ikke han gjør det vil saken gå til lagmannsretten.Her lurer jeg på hvilke krav NAV stiller, vet du noe om det ? Må f.eks. mor hoste opp et navn, må alder være passende eller kan en i prinsippet få hvem som helst til å avgi DNA test når som helst på denne måten ? Endret 24. september 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Vanskelig tema. Du bør få ein annan til å avtale eit lite møte mellom dei to der det kan avklarast om han er rette mannen og om han er interessert i kontakt med deg. Er han ikkje det, bør du respektere det.Jeg likte den der, da får man muligens avklart på en grei måte om det i det hele tatt er sannsynlig om personen kan være den en leter etter.NAV skal ta opp saken min og sendte forespørsel om DNA test, hvis ikke han gjør det vil saken gå til lagmannsretten.Her lurer jeg på hvilke krav NAV stiller, vet du noe om det ? Må f.eks. mor hoste opp et navn, må alder være passende eller kan en i prinsippet få hvem som helst til å avgi DNA test når som helst på denne måten ? Nei, du kan ikke gi den til hvem som helst. Det må være utenfor tvil at personen er bekjent av forelder nummer to på grunn av at det kan være en påkjenning å gå gjennom en slik prosess. Du sender et brev til rette instans i NAV hvor du forklarer alt og så behandler de saken og avgjør om den er gjennomførbar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Ok. Det var da enda godt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging§ion=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå