AnonymDiskusjon Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Jeg har dessverre havnet i en kjedelig sak med min nye VW Golf. Bilen ble bestilt før sommeren og skulle lages med det meste av utstyr og ble levert til meg 5. august av aut. forhandler. Glimrende bil, men det er dessverre 2 ting som mangler: 1. iPod-integrasjon. Mulighet til å koble til iPod via USB og styre den via "rattet". 2. Trafikkskiltgjenkjenning. Bilen har kamera som leser hastigheten, viser skiltene i konsollet og gir "pip" hvis jeg kjører for raskt. Begge disse delene er omtalt i brosjyre, prisliste og i kontrakt - det er altså ingen tvil om at det skal være mulig i en VW Golf. Jeg stolte på selgeren som sa at han skulle sjekke ut dette og sørge for at det ble ordnet. I forrige uke ble jeg klar over at han egentlig ikke hadde gjort noe med dette, jeg gav beskjed om at det ikke var akseptabelt og ba om snarlig tilbakemelding. Nå har saken havnet hos "ettermarkedsansvarlig" hos forhandleren, som sier at fabrikken behøver tid for å se om det i det hele tatt er mulig å løse dette. Jeg har også fått en "usignert" uttalelse fra importøren at de evt. vil kompensere hvis det ikke lar seg løse. Jeg vil ikke ha en kompensasjon, jeg vil ha en bil hvor utstyret fungerer og som er levert slik jeg bestilte den. For min del føler jeg meg snytt, det er ikke slik det skal være når man kjøper en bil til godt 450.000,-. "Systemfeil" sier forhandler er årsaken til det som har skjedd. Uten at de vil konkretisere det noe mer. De har gjort det klart at de ikke gjør noe mer inntil fabrikken har kommet med et svar - når det må skje er ukjent. Hva gjør jeg? Kan de bruke så lang tid de ønsker på å undersøke muligheten for å rette opp i feilene? Kan jeg kreve at utstyret enten blir ettermontert eller ny bil? Kan jeg gjøre noe selv? Forbrukerrådet, formulere et "kravbrev" til forhandler eller må jeg slå opp "advokat" på Gule Sider? Takk. Anonymous poster hash: 44cde...7ba Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Jeg var ut for noe lignende med en X6 jeg bestilte i fra fabrikk, BMW ordnet opp med å gi meg en ny bil der jeg selv fikk reise ned å gå igjennom bilen og gå over alle funksjonene med dem for å se at alt fungerte. Fikk en 4-serie derifra med feil farge i vinter, det også ornet dem rett og slett bare med å betale for lakering. Nå har jeg bestilt en 2-serie i fra fabrikken, så får se hvordan det går. Jeg er uansett ikke nervøs, dem ordner alltid opp. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 24. september 2014 Del Skrevet 24. september 2014 Jeg var ut for noe lignende med en X6 jeg bestilte i fra fabrikk, BMW ordnet opp med å gi meg en ny bil der jeg selv fikk reise ned å gå igjennom bilen og gå over alle funksjonene med dem for å se at alt fungerte. Fikk en 4-serie derifra med feil farge i vinter, det også ornet dem rett og slett bare med å betale for lakering. Nå har jeg bestilt en 2-serie i fra fabrikken, så får se hvordan det går. Jeg er uansett ikke nervøs, dem ordner alltid opp. Nå er BMW kjent for å være ganske serviceinnstilte (grunnen til at de siste kjøretøyene jeg har kjøpt ny har vært BMW), da jeg bestilte en ny Volvo S80 i 2008 fikk jeg den med feil farge, jeg krevde at de la ut for omlakkering men dette nektet de (jeg fikk dog ganske røslig kompensasjon i form av gratis dekk, dekkhotell, og lakkbeskyttelse), jeg hørte med advokaten min og han sa at dette ikke var en såpass stor mangelvare på bilen at jeg kunne kreve hverken omlakkering eller å heve kjøpet. Nå skal det sies at disse bilene var kjøpt som næringsdrivende, det er godt mulig at man kommer mye lenger som forbruker. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Fikk beskjed fra forhandler at manglene ikke var store nok til bilbytte. De vil fortsatt ikke love et tidspunkt når de kan enten utbedre feilene eller kompensere. Hva bør jeg gjøre? Anonymous poster hash: 44cde...7ba Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Jeg hadde krevd å få hevet kjøpet og kjøpt meg en annen bil. Lenke til kommentar
epon Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Etter hva jeg har forstått er det ekstrautstyr som ikke kan kombineres med hverandre. Etter hva jeg har lest er trafikkgjenkjenning kun kompatibel med Discovery Pro og USB-tilkobling kun tilgjengelig med Discovery Media. Høres ut som om det har skjedd en feil, for dette burde komme oppe i bestillingen. For å kunne kreve heving, må det være en ikke-uvesentlig feil ved varen. Av hva jeg har lest på nettet, går ikke ekstrautstyr under "ikke-uvesentlig feil". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 2. Trafikkskiltgjenkjenning. Bilen har kamera som leser hastigheten, viser skiltene i konsollet og gir "pip" hvis jeg kjører for raskt.Gud bedre, finnes det virkelig folk som ønsker noe sånt? Uansett, du kan ta kontakt med forhandlers hovedkontor eller importør. Da vil du i det minste kunne få klarhet i hva som teknisk må til for at dine krav skal bli oppfylt. Det vil hjelpe deg i diskusjonene å kunne noe om dette. Så er det bare å mase. Det aller beste er jo å sette seg inn i disse tingene på forhånd slik at du kan holde selger i hånden når han bestiller bilen. Det er ganske ofte disse folka ikke helt vet hva de driver med, verden er blitt komplisert. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Takk for innspill. Forutsetningene er tilstede på bilen min, det er det ingen tvil om. Importøren har ovenfor forhandler bekreftet at det er gjort en feil med min bil. Jeg har Discover Pro som er forutsetning for "sign assist", den bruker samme kamera som "lane assist" og "light assist" som jeg også har. På "google" påstås det at en "hack" kan enable funksjonaliteten for de som mangler det i eldre Golfer. Vedr. "iPod" så står dette i teksten for Discover Pro: USB-Interface for ipod/iphone. Det ble mye teknisk utav dette, jeg på min side begynner å bli irritert over VW og vil nok bruke helgen på å finne en lokal advokat som kan gi råd. Eller er det unødvendig? Kan forhandler/importør bruke så lang tid de ønsker for evt. utbedring? Hvis det er en PC og Elkjøp bruker mer enn x døgn/uker løper folk til forbrukermyndighetene. Hva gjør jeg? Takk. Anonymous poster hash: 44cde...7ba Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Nå er jo bilen helt brukbar, så jeg ser ikke at det er helt urimelig at det tar noe tid. Hadde motoren vært defekt kunne du nok krevd vesentlig raskere behandlingstid Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 For å kunne kreve heving, må det være en ikke-uvesentlig feil ved varen. Av hva jeg har lest på nettet, går ikke ekstrautstyr under "ikke-uvesentlig feil". Det må da avhenge helt av hvilket utstyr som mangler. Eksempelvis massasjeseter og firehjulsdrift er jo ting man velger fordi man har et behov for det. For min del ville ikke en bil uten de tingene vært aktuelt å basere seg på, rett og slett fordi utstyret er å anse som en nødvendighet. Ditt svar bærer preg av å være en svært forenklet versjon av virkeligheten. Når det er sagt, jeg ville aldri godtatt en leveranse før bilen var testet og alt utstyr var sjekket. Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Etter hva jeg har forstått er det ekstrautstyr som ikke kan kombineres med hverandre. Etter hva jeg har lest er trafikkgjenkjenning kun kompatibel med Discovery Pro og USB-tilkobling kun tilgjengelig med Discovery Media. Høres ut som om det har skjedd en feil, for dette burde komme oppe i bestillingen. For å kunne kreve heving, må det være en ikke-uvesentlig feil ved varen. Av hva jeg har lest på nettet, går ikke ekstrautstyr under "ikke-uvesentlig feil". Da har du nok forstått feil... når man kjøper noe så betaler man for en vare, hvis den varen ikke er som beskrevet i avtalen har selger ikke oppfylt sin del av avtalen. Det er ganske klart... da kan kjøper kreve avslag eller kreve at kjøpet heves. Om en "feil" er vesentlig eller ikke bør vel være opp til kjøper å bestemme. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 For å kunne kreve heving, må det være en ikke-uvesentlig feil ved varen. Av hva jeg har lest på nettet, går ikke ekstrautstyr under "ikke-uvesentlig feil". Det må da avhenge helt av hvilket utstyr som mangler. Eksempelvis massasjeseter og firehjulsdrift er jo ting man velger fordi man har et behov for det. For min del ville ikke en bil uten de tingene vært aktuelt å basere seg på, rett og slett fordi utstyret er å anse som en nødvendighet. Ditt svar bærer preg av å være en svært forenklet versjon av virkeligheten. Når det er sagt, jeg ville aldri godtatt en leveranse før bilen var testet og alt utstyr var sjekket. Massasjeseter nødvendighet? #firsworldproblems 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 (endret) For å kunne kreve heving, må det være en ikke-uvesentlig feil ved varen. Av hva jeg har lest på nettet, går ikke ekstrautstyr under "ikke-uvesentlig feil". Det må da avhenge helt av hvilket utstyr som mangler. Eksempelvis massasjeseter og firehjulsdrift er jo ting man velger fordi man har et behov for det. For min del ville ikke en bil uten de tingene vært aktuelt å basere seg på, rett og slett fordi utstyret er å anse som en nødvendighet. Ditt svar bærer preg av å være en svært forenklet versjon av virkeligheten. Når det er sagt, jeg ville aldri godtatt en leveranse før bilen var testet og alt utstyr var sjekket. Massasjeseter nødvendighet? #firsworldproblems Massasjesete eller gule striper i gulvtrekket, etc, etc... når man bestiller en ny bil så bør og skal man få bilen som ønsket så lenge man er enige om pris å leveringstid. Klarer ikke selger å oppfylle avtalen så ser jeg ingen grunn til at kjøper ikke kan oppheve avtalen. Endret 25. september 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Massasjeseter nødvendighet? #firsworldproblems Korrekt, dette har noe med komforten ved lengre turer å gjøre.. Jeg kjører jo gjerne 150 mil i slengen til tider. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Etter hva jeg har forstått er det ekstrautstyr som ikke kan kombineres med hverandre. Etter hva jeg har lest er trafikkgjenkjenning kun kompatibel med Discovery Pro og USB-tilkobling kun tilgjengelig med Discovery Media. Høres ut som om det har skjedd en feil, for dette burde komme oppe i bestillingen. For å kunne kreve heving, må det være en ikke-uvesentlig feil ved varen. Av hva jeg har lest på nettet, går ikke ekstrautstyr under "ikke-uvesentlig feil". Da har du nok forstått feil... når man kjøper noe så betaler man for en vare, hvis den varen ikke er som beskrevet i avtalen har selger ikke oppfylt sin del av avtalen. Det er ganske klart... da kan kjøper kreve avslag eller kreve at kjøpet heves. Om en "feil" er vesentlig eller ikke bør vel være opp til kjøper å bestemme. God dag mann økseskaft... 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 (endret) God dag mann økseskaft... Du må forklare det nærmere... hadde jeg "spesialbestilt" en bil men ikke fått med mye av utstyret etter avtalen så hadde jeg enkelt å greit ikke kjøpt bilen!!! Edit: Det mener jeg også så klart jeg har rett til i følge forbrukerkjøpsloven. Vet ikke hva du mener med innlegget ditt, for meg virker det som om innlegget ditt ikke har noen mening men er egentlig ment for å angripe/latterliggjøre/etc andre medlemmer (i dette tilfellet meg). Hadde jeg vært moderator hadde jeg enkelt å greit moderert bort slike innlegg. Endret 25. september 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Rolig nå, tilbake til topic. Ja, bilen er betalt. Jeg hadde som sagt tillit til at forhandleren skulle ordne disse manglene når jeg hentet bilen - for nesten 2 mnd. siden. Det er neppe relevant om det er fornuftig å ha så mye utstyr på bilen, men jeg ønsket alt utstyr og med en utgangspris på 345,- betalte jeg 435,- inkl. vinterhjul og en god rabatt. At disse to tingene mangler er først og fremst irriterende, ekstra ille blir det når forhandleren ikke gjør noe - som han har lovet siden begynnelsen av august. Håper igjen at noen i "juss-tråden" kan gi meg et godt tips om hva jeg bør gjøre. PS: Bilen er kjempebra, men med en bismak grunnet dette. Anonymous poster hash: 44cde...7ba Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 (endret) Rolig nå, tilbake til topic. Ja, bilen er betalt. Jeg hadde som sagt tillit til at forhandleren skulle ordne disse manglene når jeg hentet bilen - for nesten 2 mnd. siden. Det er neppe relevant om det er fornuftig å ha så mye utstyr på bilen, men jeg ønsket alt utstyr og med en utgangspris på 345,- betalte jeg 435,- inkl. vinterhjul og en god rabatt. At disse to tingene mangler er først og fremst irriterende, ekstra ille blir det når forhandleren ikke gjør noe - som han har lovet siden begynnelsen av august. Håper igjen at noen i "juss-tråden" kan gi meg et godt tips om hva jeg bør gjøre. PS: Bilen er kjempebra, men med en bismak grunnet dette. Anonymous poster hash: 44cde...7ba Du har egentlig 4 valg: 1. snakk med selger om prisavslag hvis bilen som den er nå er akseptabel 2. få ekstrautstyret ettermontert 3. omlevering til ny bil som samsvarer med avtalen 4. heve kjøpet I følge Forbrukerkjøpsloven paragraf 15 b) skal en vare... "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper" Med andre ord er bestilt og betalt ekstrautstyr en egenskap man kan forvente av en bil... I følge Forbrukerkjøpsloven paragraf 16 har varen en mangel dersom en eller flere av kravene i paragraf 15 ikke er oppfylt. I følge Forbrukerkjøpsloven paragraf 26 kan du ved en mangel få varen omlevert, kreve prisavslag, heve kjøpet, etc. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 Endret 25. september 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 God dag mann økseskaft... Du må forklare det nærmere... hadde jeg "spesialbestilt" en bil men ikke fått med mye av utstyret etter avtalen så hadde jeg enkelt å greit ikke kjøpt bilen!!! Edit: Det mener jeg også så klart jeg har rett til i følge forbrukerkjøpsloven. Vet ikke hva du mener med innlegget ditt, for meg virker det som om innlegget ditt ikke har noen mening men er egentlig ment for å angripe/latterliggjøre/etc andre medlemmer (i dette tilfellet meg). Hadde jeg vært moderator hadde jeg enkelt å greit moderert bort slike innlegg. Jeg regner moderatorene har alminnelig god leseforståelse, så de skjønner nok hva jeg mener, og ser at det er en helt ordinær ting å skrive. Men siden du ikke skjønte det: Du svarer på en påstand som ikke er framsatt, og påstår at denne er feil. Det vedkommende som du siterer faktisk sier, er at man ikke har hevingsrett om mangelen er uvesentlig. Så sier du at dette er feil, og skriver den i og for seg sanne påstanden at "da kan kjøper kreve avslag eller kreve at kjøpet heves." Da hopper du bukk over hele problemstillingen - ingen har nemlig sagt noe annet enn at man kan kreve avslag. Men det er ikke gitt at man kan heve. Ingen av dere har for så vidt rett - den konkrete anvendelsen av regelen fra den du siterer er ikke helt treffende. Det er helt klart at mangler på ekstraustyr i gitte situasjoner kan utgjøre en "ikke uvsentlig" mangel. Men ofte vil det ikke gjøre det. Din forståelse av forbrukerkjøpsloven er ikke særlig god. I følge Forbrukerkjøpsloven paragraf 26 kan du ved en mangel få varen omlevert, kreve prisavslag, heve kjøpet, etc.[/size]Fram til dette er du for så vidt på ball, men her går det galt. Det følger nemlig av denne bestemmelsen at man kan gjøre gjeldende disse sanksjonene (omlevering, prisavslag, heving etc.) etter § x (§§ 28-33, henvist til i de forskjellige bokstaver), og når man leser dette så bør man nesten sjekke ut hva disse §§ 28-23 sier for noe. I § 32 om heving står det at heving kan komme "i stedet for prisavslag", og det gjelder "unntatt når mangelen er uvesentlig". Videre følger det av § 31 om prisavslag at det kun er aktuelt om "mangelen ikke rettes eller tingen omleveres". Kort fortalt betyr dette følgende: Som hovedregel kan du velge mellom retting eller omlevering. Dersom du ikke krever dette, eventuelt selger (med rette) nekter dette, så kan du kreve enten prisavslag eller heve kjøpet. Heving forutsetter derimot at mangelen ikke er uvesentlig. Dette siste punktet synes du å ha oversett, til tross for at du svarte på et innlegg som spesifikt kommenterte nettopp dette kravet - du overså ikke bare vilkåret, du hevdet at det var "feil". Dette begrunnet du i første omgang ikke, men du kom med en påstand som ikke var feil, men heller ikke i strid med det som du svarte på og påsto var feil. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå