Gå til innhold

ASUS A7N8X Deluxe-Problemer ved oppstart

Chopper

Anbefalte innlegg

Jeg har oppsettet: ASUS A7N8X Deluxe, Sapphire Radeon 9800 Pro, Twinmos PC3200 1024 Mb, AMD 2800+ "Barton"

PC`en funka helt fint inntil for noen dager siden. Da innstallerte jeg ny kabinettvifte (har nå to stk). Da jeg skulle skru på PC`en kom strømmen på og alle vifter gikk som normalt, MEN, skjermen forble svart og ingen pip (normal boot) kom fra pc`en, ei ingen damestemme som sa at noe skjedde.

Jeg ble litt nervøs og trykket reset, det samme skjedde, etter et par resettinger startet maskinen plutselig normalt og alt var bra. Jippi, tenkte jeg og slo av maskinen etter bruk. Neste gang jeg skrudde maskinen på igjen, skjedde det samme! Nå må jeg resette maskinen et par ganger før den virkelig starter på orntli! Det virker litt rart. Hadde det vært noe som var gåent skulle den jo ikke virket i det hele tatt!! Men, neida, den virker etterhvert, og da later den som om ingenting har skjedd! :shrug:

Hva kan dette være!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta av den nye viften din. Hvis maskinen din oppfører seg normalt da kan det være et power problem. Hvis du har koblet den nye viften til hk, sett den rett på poweret. Hvis den er rett på poweret bør du kanskje vurdere å kjøpe større power?

Tror Asus kortet ditt belaster 12v mest (rett på meg hvis jeg tar feil). Da kan en belastning til på 12v gjøre at ting blir ustabilt.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å koble av viften, uten at det virket som om det hjalp. Jeg har en 350W strømforsyning. Den nye vifta er koblet rett på strømforsyning (ikke på HK)

Når maskinen først kommer på er alt stabilt som bare drømmen.... rart!???

Lenke til kommentar

Det der høres kjent ut på en måte.

Når jeg driver å overklokker og tweaker litt på mitt system hender det ofte at den ikke starter. Da må jeg resette den en gang, eller av og til 2 for at den skal starte opp med BIOS instillingene på default. Derfor ville jeg ha sjekket BIOS for evt. feil om jeg var deg. Det kan også lønne seg å oppdatere BIOS. Mulig den har fått seg en karamell når du var inni maskinen for å montere kabinettviften.

Jeg har opplevd at BIOS fikk seg en liten karamell, nok til at småfeil oppstod til stadighet. Etter å ha flashet til siste versjon fungerte alt perfekt.

-Chief-

Lenke til kommentar

Hmmm.... nå har jeg flashet bios.. og det hjalp ikke. Den er fortsatt like treig å boote. Strømmen går på, lysene blinker i cd-rom`ene, viftene går, men ingenting mer skjer. Resetter maskinen en til tre ganger, så funker alt som bare det.

Men, jeg blir litt lei av å resette maskinen hver gang jeg skal bruke PC`en. :grumpy:

Lenke til kommentar

Lei for å gnåle men, jeg mistenker fremdeles poweret ditt for å være i minste laget.

Prøv å koble ut så mye som mulig for å teste.

Napp ut begge kabinett viftene, begge cd-rom'ene og den ekstra disken(med mindre du kjører raid da) Se om det blir stabilt da?

Du har jo ganske heftig innmat i maskinen din :nice: Når alt det der skal fyre opp samtidig blir det en ganske høy peak i strømforbruket.

Lenke til kommentar

Det kan også være at det er viftestyrings-delen av bios som spiller deg et puss.

De nye viftene dine kan være av den "stille" typen med lav omdreining. Det kan lure maskinen din til å tro at den ikke har kjøling. Da vil den nekte å starte i frykt for å bli overopphetet. Har hatt slike problemer med det samme kortet selv.

Lenke til kommentar

Hmmm... hvordan løser du det da? Skru av eh. Q-fan eller hva det heter? Eller kobler du vifta rett på strømforsyningen?

Det rare er at før, den gang elt var normalt, hadde jeg bare en vifte. Den er koblet til HK med automatisk viftekontroll fra HK. Problemet skjedde da jeg festa på en vifte til, og den er kobla rett til strømforsyningen (via den lille tre-pluggs kabelen).

Kan minnet ha fått seg en knekk under montering av vifta (statisk el.)?

Jeg brukte antistatisk armbånd.

Lenke til kommentar
Lei for å gnåle men, jeg mistenker fremdeles poweret ditt for å være i minste laget.

Prøv å koble ut så mye som mulig for å teste.

Napp ut begge kabinett viftene, begge cd-rom'ene og den ekstra disken(med mindre du kjører raid da) Se om det blir stabilt da?

Du har jo ganske heftig innmat i maskinen din  :nice: Når alt det der skal fyre opp samtidig blir det en ganske høy peak i strømforbruket.

Jeg skal prøve å koble ut litt strømsugende utstyr og teste en gang til.

Takker for ALLE tips!

:!: :-)

Lenke til kommentar

hrmf :gretten: nå står bordet mitt og i tusen stein...bytta minne i går tilbake til det simpleste jeg har liggende...og nå er det ikkeno' som funker...

tydeligvis er det en batch med litt vinglete bord ute...så mange kan ikke kødde til det samme bordet! eller?

jeg sitter på en barkrakk av tre på et flisgulv på kjøkkenet og mekker pc, med kassa på kjøkkenbenken og en kobbertråd fra gifteringen og i springen så statisk skade er det ikke :woot:

nå er jeg lei dette bordet :grin:

Lenke til kommentar

Du har kanskje gjort det før, men etter å ha flasha bios med siste oppdatering, reset CMOS-batteriet... Står forklart i brukerhåndboka til hovedkortet og går ganske smertefritt for seg. Eneste du trenger å gjøre etterpå er å sette inn BIOS-innstillingene på nytt, og stille klokka..

Dette kan kanskje klarne opp i noen feil, ellers vet jeg ikke helt hva det kan være.

En 350W strømforsyning skulle holde det, du har jo ikke akkurat et raid-oppsett på 12 disker eller noe annet som trekker masse strøm.

:shrug:

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å resette bios. Jeg har prøvd å unngå det i det lengste siden jeg aldri har gjort det før og, helt ærlig, har vært litt nervøs for å teste det ut. Siden en usse kabinettvifte klarte å gjøre dette, så ønsket jeg ikke å pille på biosen! Hehe! Men, jeg skal prøve det!

PS: Tok kontakt med ASUS, og de foreslo å fjerne alt unødvendig utstyr og å reassemble pc`en i et "rent" oppsett.... (de nevnte også noe om å utelate computer housing, men jeg vet ikke hvordan jeg skal kjøre pc`en uten kabinettet!?)

Får vel prøve det også dersom ingenting annet hjelper!

Takker og bukker fremdeles for alle tips! Det er bare å fyre løs dersom noen mener de har andre forslag! :)

Lenke til kommentar

Man trenger jo streng tatt ikke kabinett da. Det eneste du trenger er power-suply. Bare bygg alt utenfor. Du kan jo f.eks. velge slik at du kan skru på maskinen ved hjelp av å trykke "space" på keyborad. Det står på manualen hva du skal gjøre da. (tror det bare var å flytte på en jumper)

Lenke til kommentar

Hadde prøvd å plukke ut alt unødvendig hardware. Kjøre opp kun med cpu skjermkort og minne . kan evt prøve uten skjermkort også, og se hvordan maskinen reagerer på det, evt feilmelding fra ho hora som snakker ;)

Hvis du fortsatt har samme symptomer, har du ikke lokalisert problemet så veldig mye nærmere men, hvis ikke, setter du inn en etter en enhet og ser hvordan maskina reagerer...

Lenke til kommentar

Har du husket bestandig å fjerne strømkontakten bak på pc når du har montert komponenter, det er ikke nok å bare slå av dataen. Det er veldig fort gjort å ødelegge en komponent på hovedkortet og veldig enkelt å ødelegge en rambrikke eller 2. Kjøp ett billig demo hovedkort på komplett.no for å ha til å teste ting på det har spart meg for mye frustrajon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...