Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjøre ei gravid uten videre videre annsvar?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Nå er ikke jeg utdannet jurist eller noe slikt, men er ikke barnelovens § 3 klar på dette?

§ 3.Farskap eller medmorskap etter ekteskap

Som far til barnet skal reknast den mannen som mora er gift med ved fødselen.

Som medmor til barnet skal reknast den kvinna som mora er gift med ved fødselen når barnet er avla ved assistert befruktning innafor godkjent helsestell og med kvinna sitt samtykke til befruktninga. Ved assistert befruktning innafor godkjent helsestell i utlandet må identiteten til sædgiver vere kjent.

Var ektefellene ved fødselen separerte ved løyve eller dom, gjeld ikkje første og andre stykke.

Er mora enkje, skal ektefellen reknast som far eller medmor dersom mora kan ha blitt med barn før ektefellen døydde.

Det eneste jeg ser sånn umiddelbart er hvis den biologiske faren kommer og krever å få farskapet endret etter § 7. Men den kan slik som jeg ser bare benyttes dersom moren og ektemannen går med på det og en positiv DNA-analyse kan fremvises Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Kilde:

§ 7. Endring av farskap etter §§ 3 og 4 når ein annan mann erklærer farskap

Farskap i samsvar med § 3 eller § 4 kan endrast ved at ein annan mann erklærer farskapen i samsvar med § 4, når erklæringa er godteken skriftleg av mora og den som har vore rekna for far. Ei slik erklæring gjeld likevel berre når Arbeids- og velferdsdirektoratet finn at DNA-analyse godtgjer at den andre mannen er far til barnet. Dersom barnet er fylt 18 år, kan farskapen ikkje endrast etter denne paragrafen utan samtykke frå barnet.

Dette er første gangen jeg siterer lovverket i et forum, så jeg kan godt rettes på om jeg tar feil :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 3 regulerer lovens normaltilstand, den såkalte pater est-regelen. Endring av farskap kan skje etter flere regler i barnelova.

Paragraf 7 gjelder administrativ endring som følge av at en annen mann "erklærer farskap", det vil si at en annen mann tar initiativ til å få endret farskapet. Det er veldig lite aktuelt her, siden denne andre mannen ikke ønsker å endre farskapet. Administrative endringer vedtas av NAV, og forutsetter derfor enighet.

Dersom foreldrene eller barnet ønsker å få endret farskapet mot noens vilje gjelder § 6, og det må reises farskapssak for domstolene:

§ 6.Endring av farskap etter §§ 3 og 4 for domstolane

Barnet kan alltid reise sak for domstolane om farskap etter ekteskap eller erklæring. Er barnet mindreårig, vert saka reist av oppnemnd verje. Er barnet fylt 15 år, kan verja ikkje reise sak utan samtykke frå barnet. Når særlege grunnar taler for det, kan Arbeids- og velferdsdirektoratet reise saka.

Kvar av foreldra kan reise sak om farskapen dersom vedkomande legg fram opplysningar som tyder på at ein annan kan vere far til barnet. Saka må reisast innan eitt år etter at vedkomande vart kjend med opplysningane, likevel slik at fristen tidlegast vert rekna frå tidspunktet då barnet vart født. Retten avgjer i orskurd om vilkåra for å reise sak ligg føre, og kan i orskurd gjere unntak frå eittårsfristen når særlege grunnar talar for det.

Den som meiner at han er far til barnet, kan fram til barnet fyller tre år, reise sak om farskapen dersom han legg fram opplysningar som tyder på at han kan vere far. Retten kan i orskurd gjere unntak frå treårsfristen når særlege grunnar talar for det. Reglane i andre stykket andre og tredje punktum gjeld tilsvarande.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom dilemmaet her er økonomisk må det vel gå an å lage en avtale som går utenfor de faktiske farskapsforhold. Dette kan sikkert krikkert eller herr Bruun si noe om, men det jeg ser for meg her er en privat avtale mellom biologisk far og mors make, der mors make aksepterer de økonomiske ansvar som måtte rettes mot biologisk far i forbindelse med mors avkom født innenfor en viss tidsperiode.

Lenke til kommentar

Dersom dilemmaet her er økonomisk må det vel gå an å lage en avtale som går utenfor de faktiske farskapsforhold. Dette kan sikkert krikkert eller herr Bruun si noe om, men det jeg ser for meg her er en privat avtale mellom biologisk far og mors make, der mors make aksepterer de økonomiske ansvar som måtte rettes mot biologisk far i forbindelse med mors avkom født innenfor en viss tidsperiode.

Nei, dette kan man ikke avtale, som krikkert allerede har påpekt. Det er mange grunner til det: Hensynet til barnet er ett, og at en slik avtale ville anses støtende er et annet. En slik avtale kan ikke håndheves, så du er helt prisgitt mors gode vilje.
Lenke til kommentar

Jet tror du misforstår intensjonen, barnets rettigheter må selvfølgelig håndheves. Nå var min tanke kun økonomisk og at stefar dekker opp for dette økonomiske ansvaret far uansett har. Jeg ser i alle fall ikke problemet med at to personer avtaler at den ene skal betale den andres f.eks. telefonregning. Dog ser jeg at dette gjerne må likningsføres som inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...